Húszezer-háromszáz forint fejében vizsgáltak meg, adtak egy szem gyógyszert, majd küldtek az Erzsébet kórházba egy mellkasi fájdalomra panaszkodó, verítékező és fulladozó fiatalembert vasárnap hajnalban a Főnix-Med Zrt. VIII–IX. kerületi orvosi ügyeletén. A fiú ugyanis taj-kártyáját nem, csak lakcímkártyáját vette magához, amikor nővére az ügyeletre robogott vele. A dolog itt véget is érhetett volna, ha az édesanyjának, M. Máriának nem jut eszébe, hogy tüzetesebben is megnézze az ügyeleten kapott számlát; ekkor vette észre, hogy nem írták alá, ráadásul csak a másodpéldányt adták oda. Megfordult a fejében az is: mi lett volna, ha nincs a fiánál a másnapi vásárlásra szánt pénz.
Belépett a kormányzati portálra, ellenőrizte a fia taj-kártyáját, amely élt. Ezek után felhívta az ügyeletet, hogy jelezze, hiányos a bizonylat, és megtudakolja, miként szerezhetné vissza az éjszaka kifizetett 20300 forintot. A vonal túlsó végén jelentkező nő nem kívánt bemutatkozni, azt azonban közölte, hogy ilyen nevű fizetős beteget nem láttak el az éjszaka. A dolog tisztázása érdekében egyeztették az adatokat, ekkor derült ki, hogy az M. Máriánál lévő bizonylat sorszámával megegyező számlán az ügyeleten egy, még januárban ellátott, külföldi beteg neve szerepel. M. Mária ekkor fordult a szolgálatvezetőhöz, hogy tőle tudja meg: miként lehet az azonos sorszámú számlákon két különböző dátum, és más-más személyre szóló orvosi ellátás, és hogy taj-kártya, pénz hiányában mi lett volna a fia sorsa.
Az ügyeletvezető fél óra elteltével visszahívta az asszonyt. Magyarázata szerint valaki mulasztott, amiért elnézést kért, de a kolléganője nem pénzügyi, hanem egészségügyi végzettségű. Még aznap kiviszik a lakására a pénzt, amit elismervénnyel átvesz, és ezzel rendben is lennének – fűzte hozzá.
A kecsegtető ajánlatot, a gyors intézkedést már csak azért is furcsának találta M. Mária, mert előző éjszaka, mielőtt az ügyeletre vitték volna a fiát, azt közölték velük: nem mennek ki hozzájuk, a fiú vegyen be egy nyugtatót, várják meg a gyógyszer hatását, egy óra múlva pedig telefonáljon újra.
Ezért hát M. Mária nem fogadta el az ajánlatot, mondván, ha éjszaka nem volt autó és személyzet kimenni a fiához, akkor az a kocsi most ne menjen oda, inkább menjen hívásokra, oda, ahol azt élik át, amit ők éjszaka. Hozzáfűzte azt is, bejelenti az illetékeseknél a történteket, hogy megkíméljen másokat a hasonló kellemetlenségektől.
Beszélgetésünkkor M. Mária megnézte a beutalólapot is. Azon az „A társadalombiztosítás terhére történt-e?” rovatban az igent jelölte be valaki.
Lapunk érdeklődésére Rácz Béla, a Főnix-Med vezérigazgatója a következő tájékoztatást adta: a sürgősségi betegellátás mindenkinek térítésmentesen jár Magyarországon. Társaságuknál az ügyeleti rend szabályozza a térítésköteles ellátásokat, továbbá azt, hogy mit kell tenni, ha a beteg megérkezik az orvosi ügyeletre. Belső vizsgálatuk megállapította, hogy az ügyeletes nővér nem e szabályzatban foglaltak szerint járt el. A fiatalember ellátását tévesen minősítette térítéskötelesnek, és egy korábbi számlaíráskor rosszul behelyezett, az átírást meggátoló lap miatt a számlatömb két egymást követő számlája átíródott. Magyarázata szerint a félreértést az okozta, hogy az egészségügyi szakdolgozó járatlan a számlaírásban. Elmondása szerint a hibát az ügyeletvezető észlelte, telefonon felkereste a hozzátartozót, és felajánlotta a pénz visszafizetését.
Hogy az ügyeleten a lakcímbejelentő alapján miért nem ellenőrizték, hogy a fiatalembernek van-e érvényes egészségbiztosítása, nem tudni. Mint ahogy azt sem, hogy mi került 20 300 forintba a vizsgálaton, egy szem gyógyszeren és egy beutalón. A magyar és a külföldi betegek számára kiállított külön számlatömbről nem is beszélve. M. Mária szerint a történet több sebből vérzik. Az asszony tegnap bejelentést tett az Egészségbiztosítási Felügyeletnél.
Orbán Viktor: Három év alatt közel 40 százalékos minimálbér-emelés