Reneszánsz művek Bergamóból

L Á T - H A T Á SLombard reneszánsz – a bergamói Accademia Carrara festményei címmel nyílt kiállítás Szentendrén a jeles intézményben őrzött XV–XVI. századi festményekből. A gyűjtemény, amelynek alapját Giacomo Carra gróf 1775-ös felajánlása vetette meg, s amelynek klasszicista épületét 1810-ben emelték, ma mintegy 1800 festményből, 2700 rajzból és sok más műtárgyból áll.

P. Szabó Ernő
2009. 07. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Látványos képekben, intrikákban, filozófiai mélységű párbeszédekben gazdag forgatókönyv jutott eszembe, amikor belelapoztam a Lombard reneszánsz – A bergamói Accademia Carrara festményei című kiállítás katalógusába, éppen azon a helyen, ahol Leonardo egyik leveléről van szó. Az 1482-ben írt, a Codex Atlanticusban őrzött kézirat akkoriban született, amikor Milánó új ura, Ludovico il Moro megfosztotta hatalmától unokaöccsét, Gian Galeazzót, a Sforzák törvényes utódját, akinek a gyámja volt. Leonardo éppen akkoriban készült Firenzéből Milánóba költözni, éppen azért talán, mert új, nagyszabású feladatokat remélt Lombardia fővárosában. „Továbbá értek a márvány, a bronz és az agyag megmunkálásához, a festészethez nem különben, úgyhogy az összehasonlítást bárkivel kiállom – írta a rá jellemző szerénységgel. – Emellett egy bronz lovas szobrot is lehet készíteni, amely uraságod megboldogult atyjának és a jeles Sforza családnak halhatatlan dicsőséget és örök megbecsülést kölcsönözne.” Nos, a lovas szobor sosem készült el, de 1495–97 között Leonardo megfestette az Utolsó vacsorát, művészete s műhelyének munkálkodása pedig jelentős hatást gyakorolt Lombardia művészetére.
Volt persze élet Milánó és a lombard városok, közöttük Bergamo művészetében Leonardo előtt és azután is, hogy 1513-ban elhagyta a várost, hogy a francia király szolgálatába szegődjön – ha nem reneszánsz kalandfilm, hanem jól előkészített tudományos ismeretterjesztő mű készülne a XV–XVI. századi lombardiai festészetről, a forgatókönyvíró, rendező nyilván ebből az előfeltevésből kiindulva állítaná össze az anyagot. Ehhez pedig hasznos segítséget kapnának attól a kiállítástól, s annak katalógusától is, amely a szentendrei Ferenczy Múzeumban mutatja be a korszak művészetét a nagy múltú Accademia Carrara gyűjteményének tükrében. Az történt ugyanis, hogy a felújítás miatt néhány évre bezárt múzeum szép klasszicista épületéből (ha felületesen pillantunk G. Berlendis XIX. század eleji metszetére, úgy tűnik, mintha a pesti Nemzeti Múzeumot látnánk) elszállított képek egy részét ideiglenesen a Palazzo della Ragionéban mutatják be, más részükből a lausanne-i Hermitage Alapítványban rendeztek kiállítást, a harmadik részből válogattak a Szentendrén augusztus végéig látogatható kiállításra. Már csak az események időrendje miatt is úgy alakult, hogy nem a bergamói gyűjtemény nagy neveinek – Raffaellótól Tizianóig, Donatellótól Mantegnáig, Giovanni Bellinitől Lorenzo Lottóig – alkotásai érkeztek a „testvérmegyei” tárlatra, de ami látható, az igencsak érdemes a figyelemre. Nem kevésbé az az öszszefüggésrendszer a művész, a mű, a mecénás, a mű bemutatása, nyilvános gyűjteménybe kerülése és a közönség között, amely fontosságának fölismeréséhez, úgy tűnik, a festők városában egy évszázad nem volt elég. Hozz létre kvalitásos gyűjteményt a művekből, és építs számukra méltó hajlékot! – ezzel kezdődik a tárlat üzenete –, gazdagítsd újabb és újabb értékekkel, autonóm módon működő, megfelelő anyagi eszközökkel rendelkező kuratórium döntése alapján, meglátod a kollekciót újabb és újabb adományok bővítik majd, s a látogatókat sem kell lasszóval fogni, esetleg vörösboros művész-műbarát találkozók ígéretével csalogatni. Ne csökkentsd, ne add bérbe múzeumod egy részét, s ha tárlatot szervezel, készíts tudományos szempontból megbízható, reprezentatív, de közönségbarátnak is mondható katalógust, hogy megadhasd a képek maradéktalan élvezetéhez szükséges információkat!
Muzeológiai, gyűjtemény-, gyűjtéstörténeti szempontból is izgalmas tehát a tárlat, amelynek jól tagolt anyaga, a katalógusfejezetek rövid de velős elemzései árnyalt képet adnak a látogatónak a firenzeinél kevésbé naprakész, azaz a reneszánsszal párhuzamosan számos gótikus elemet őrző (de a pannóniai fejleményekkel épp ezért jobban is párhuzamba állítható) lombard művészetről, a XV. század közepe, XVI. század eleje közötti fejleményekről. Bergognone, Luini, Boltraffio, Cesare Magni, Moretto révén a legnagyobbak művészetéhez is közel kerülünk. Altobello Melone Madonnája révén pedig éppenséggel olyan sajátos értékekkel szembesülhetünk, amelyekre hivatkozva, ha kortárs művekről lenne szó, vonzó alternatívaként a „regionalizmust” emlegetnénk a lombard realizmust, az egyetemes művészettörténet nagy fejezeteit író firenzei és velencei iskola mellett.
(Lombard reneszánsz, Szentendre, Ferenczy Múzeum, augusztus 30-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.