Üresen tátongó bevásárlóközpont

Lassan kiürülnek a plázák idehaza, ami egyenes következménye a kereskedelem, ezen belül is a ruházati piac hónapok óta tartó mélyrepülésének. Mostanra elapadtak a magyar pénztárcák, s ha a polgárok költekeznek is, elemzők szerint nem a magas bérleti díjak miatt drága plázás butikokban teszik azt. Hazánk legnagyobb bevásárlóközpontját sem kerüli el a válság, az Arenában a bérlők egy része ugyanis már a helypénzt sem fizeti.

2009. 07. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tesco gazdaságos utazás? Betört az utaztatópiacra a Tesco áruházlánc, Tesco Travel néven ugyanis elindította új szolgáltatását, ami abból áll, hogy a hazánkban évek óta működő, közvetítő nélkül is elérhető irodák utazási ajánlatait értékesíti vásárlói felé. A hipermarketlánc tegnapi közleménye szerint az utazásszervezés egy kft.-n keresztül történik, amely önállóan egyelőre nem szervez utakat, csupán más cégek szolgáltatásait ajánlja virtuálisan, vagyis a kereskedő internetes oldalán keresztül, illetve a Tescóban terjesztett katalógusokban. Az utazni vágyók személyesen egyelőre nem is érdeklődhetnek az ajánlatok iránt, csupán az interneten jelezhetik érdeklődésüket, illetve egy 24 órán keresztül elérhető telefonközponton keresztül. Az utak befizetése átutalással vagy banki befizetéssel történhet. – A cipész maradjon meg a kaptafánál, a kereskedő a maga piacán – véleményezte kérdésünkre egy fővárosi utazási iroda vezetője a hírt. Szerinte – mivel az lakosság fele el sem indul az idén, ezért az utazási irodák piaca jelentősen szűkülhet – a Tesco új szolgáltatása további versenyhátrányt jelent a kifejezetten utazásra szakosodott cégeknek. A szakember úgy véli, a vásárlók rá is fizethetnek arra, ha még a nyaralást is a Tescóban veszik meg, mivel a több irodától begyűjtött ajánlatokat a közvetítő cég jutaléka is drágítja.


Komoly bajban vannak a hazai bevásárlóközpontok, a mélyponton lévő kereskedelem, illetve az elszegényedett lakosság visszafogott költekezése miatt mostanra menekülnének az üzletek a magas bérleti díjat szedő plázákból. Olvasóink tapasztalták, hogy a főváros Kerepesi útján magasodó Arena plázában az üzletek javarészt üresen tátonganak, miközben a még működő butikok már hetekkel ezelőtt megkezdték az egyébként nyár végén szokásos akciózást. Az Arenában étkezőhelyet üzemeltető informátorunk neve elhallgatását kérve jelezte: az emeleti üzletek, köztük több nemzetközi divatmárkabolt már hónapok óta nem fizeti a bérleti díjat. Mivel a magyaroknak nincs pénze drága holmikra, a turisták meg alig jönnek hazánkba, a kereskedők közül sokan kétségek között vergődnek, hiszen milliós nagyságrendű kaució köti őket a házhoz – árulta el, hozzátéve: talán beszédes az is, hogy a pláza nemrégiben tulajdonost cserélt.
– Az Arena pláza 2007 novemberétől fele-fele arányban megosztott tulajdona volt az Active Asset Investment Management (AAIM) és a Lanebridge Investment Management Ltd. cégek-nek. 2009. június végén a Lane-bridge megszerezte az AAIM üzletrészét, így százszázalékos tulajdonossá vált – erősítette meg Simon Smethurst, a Lanebridge befektetési igazgatója.
Emlékezetes, a volt lóversenypálya területét még 1998-ban vásárolta meg az ÁPV Rt.-től a francia Bouygues cég, s 2005-ben ötmilliárd forintért adta tovább az izraeli–holland érdekeltségű Plaza Centers N. V.-nek. A Plaza Centers a nyitás előtt hat százalék körüli hozammal adta el a 66 ezer négyzetméter kiadható felülettel rendelkező létesítményt az angol AAIM-nek. A korábbi tulajdonos lapunknak tavaly nyáron adott interjújában közölte: 400 millió euró körüli volt hazánk legnagyobb 2007-es ingatlanbefektetése. Mat Webb-Jenkinstől, az AAIM befektetési igazgatójától akkor azt is megtudtuk, hogy a vételár megegyezik a brit sztárfocisták, médiaszemélyiségek és popzenészek befektetéseit kezelő cég portfóliójának 10 százalékával. Ettől szabadult meg júniusban az AAIM, az új tulajdonos pedig szintén egy brit, magánbefektetéseket kezelő vállalat, amely rövid és középtávú kereskedelmi ingatlanberuházásokra, illetve ezek gazdálkodási ügyleteire szakosodott.
A befektetési igazgató kérdésünkre azt mondta: nyilvánvalóan adódnak nehézségek a bérleti díjak begyűjtésével kapcsolatban, de ez nem szokatlan jelenség az Arena pláza életében. Ezzel együtt szerinte az elmúlt idők gazdasági visszaesése is jelentős szerepet játszik a bérlők fizetési hajlandóságában. Simon Smethurst hangsúlyozta: arra törekednek, hogy növeljék a bevásárlóközpont látogatószámát, ezért például a korábbinál sokkal több pénzt áldoznak marketingre. Tényként ismerte el azt is, hogy a központ 2007-es nyitása óta romlott a gazdasági helyzetük. Ugyanakkor amióta a Lanebridge átvette az Arenát, állítása szerint a látogatószám átlag 10-15 százalékkal nőtt tavalyhoz képest, a hanyatlást mutató hazai viszonyok ellenére. Sőt, szavai szerint a bérlők többségének forgalma az előző évhez képest növekedést mutat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.