Végtelen remixbe keverve

F E S Z T I V Á L

Klementisz Réka
2009. 07. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jobb mindjárt az elején túlesni a kötelező kedélyhűtő körökön, főleg azok kedvéért, akik hétvégi balatoni csobbanásukat tihanyi posztertáj háttérrel, némi decibel-aláfestéssel, Zamárdiban tervezték megejteni, de elfelejtettek jó előre jegyet váltani. A harmadik Balaton Sounddal ugyanis – gazdasági válság, és helyben már csak 12 500 forintért váltható napijegyár ide vagy oda – megtörtént, ami legfeljebb a nagytestvér Sziget fesztivállal szokott: a szervezők által kezdettől prémium kategóriába pozícionált négynapos össznépi strandolásra minden bérlet már elővételben elkelt, sőt mára, a fesztivál második napjára napijegyet sem lehet kapni.
Hogy a Balaton Sound – a soproni Volt-hoz hasonlóan – sikertörténet-e, nem kérdés. A Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert nevével fémjelzett szervezőcsapat (Sziget) jól ráérzett, hol van még rés az egyébként agyontelített fesztiválpalettán, és elérte, hogy a Balaton Sound eredetileg a Balaton fő attrakciójának (és turizmusélénkítő mentőövének) szánt zenei rendezvényből a talán legjelentősebb vidéki fesztivállá nőtte ki magát. A nagyrészt Magyarországon ritkán hallható elektronikus zenei fellépőkre épített program bevált, megtalálta azt a statisztikák szerint meglepően széles, fizetőképes fogyasztói réteget, akiknek a fesztiválozás őskorából kinőve nem csak igénye egy exkluzívnak szánt fesztivál, de hajlandók áldozni is arra. Egy multinacionális könyvvizsgáló cég felmérése szerint a kétharmad részt diplomásokból álló huszonéves közönség tavaly összesen másfél milliárd forintot költött.
Minthogy induláskor voltak is ilyen hangok, azon lehet vitatkozni, hogy a Balaton megfakult imázsának, jó esetben hosszú távon szép lassan újjáéledő kultuszának jót tesz-e, ha egy több tízezres fesztivál közönsége évente egyszer néhány napra megrohamozza, tény azonban, hogy a látogatók átlagosan negyvenezer forintos költekezése, és a Zamárdiban négy nap alatt eltöltött harmincezer vendégéjszaka, az ebből befolyó idegenforgalmi adók komoly bevételt jelentenek a régiónak. A fesztiválozók cserébe a klasszikus fesztiválgasztronómia (csalamádés hamburger, gyros, hot dog) helyett nyugágyakban koktélozhatnak, villázhatnak sushit, tortillát, miközben összesen százötven fellépő közül az épp soron következő dj szettjére lazítanak. A húzónév Kraftwerkből ma csak az elővételeseknek jut, lehet viszont készülni holnapra, és fürkészni főleg a kisebb színpadok programját. Lesz japán elektronikus dzsessz (Kyoto Jazz Massive), londoni import elektro (Black Cherry), meditatív osztrák szett, némi Kruder & Dorfmeister utóízzel (Rodney Hunter), hogy csak néhány csemegét említsünk, és persze keményebb decibelek (Orbital, Richard Grey, Erick Morillo) a nagyobbakon. Vasárnapra is jósolni lehet a telt házat; a norvég elektro-pop duó, a Röyksopp és Moby zárja a programot a nagyszínpadon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.