Beváltatlan ígérethalmaz

A Bajnai-féle vészkabinet egyelőre nem tartja be azokat a sovány ígéreteit sem, amelyeket megalakulásakor tett. Az úgynevezett válságkezelő programnak csak azokat a pontjait valósítják meg – túlteljesítve –, amelyek súlyos megszorításokat, elvonásokat, romló mutatókat tartalmaztak. A közbiztonság helyreállításától a korrupció elleni fellépésen keresztül a gazdasági fejlesztésig még csak lépések sem történtek, amelyek arra utaltak volna, hogy komolyan gondolták a kivitelezést.

2009. 08. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Cigányokról pedig szó se essék. Érdemes alaposabban szemügyre venni a miniszterelnök közleményét a kislétai gyilkosság kapcsán. Ebben a nyomozásnak elébe vágva, rasszista indítékúnak tartja a bűnesetet. Függetlenül az eljárás majdani bizonyítékaitól a „szélsőségeseket” jelöli meg az eseményeket kiváltó bűnösökként, továbbá azokat, akik úgymond mentegetik őket. A kormányzat felelősségéről, mulasztásairól egyetlen szóval sem emlékezett meg. „Ez az újabb embertelen támadás cigány emberek ellen irányult, de a gyilkosok az egész nemzetre rontottak rá. Azok ugyanis, akik efféle rémtettekre képesek, és akik mentegetik őket, tagadják a köztársaság alapértékeit és a legalapvetőbb emberi értékeket is. (…) A mostani ügy a bűnüldözésnél messzebbre mutat, és a megoldások is összetettebbek. A szélsőségeseket visszaszorítani, a társadalmat összetartani és a cigányság helyzetén javítani nem egyszerűen kormányzati feladat, de nemzeti felelősség is. Ebben a munkában minden egyes felelős politikusnak és minden demokratának feladata van.” Mindezzel a méltatlan, gyurcsányi mélységű aktuálpolitikai kirohanással Bajnai már sokadszorra bizonyítja, hogy még azt a saját vállalását sem veszi komolyan, mely szerint távol tartja magát a pártpolitikától. A kormányfő azt a hamis látszatot kelti, mintha bárki is mentegette volna a gyilkosokat. Ezzel azt a pártállami gyűlölettechnológiát folytatja, amikor először általánosságban fogalmazzák meg a vádat, majd mint bizonyított tényre hivatkoznak vissza saját koholmányukra – már konkrét célszemélyekre vonatkoztatva. Szívesen idéztünk volna a Bajnai-programból a cigányság helyzetének javításáról szóló elemeket – ilyenek azonban nincsenek. A problémával nem foglalkozik az irat.


Nem váltja be még vérszegény ígéreteit sem a válságkormány, holott nem csupán fájdalmat ígért áprilisban nyilvánosságra hozott programszerűségében Bajnai Gordon, hanem konkrét, ellenőrizhető és számon kérhető intézkedéseket. Beharangozták az úgynevezett közérdekvédelmi hivatal felállítását, mint ami a korrupció elleni fellépéshez jelentene komoly hátországot. Az egész projektből semmi sem valósult meg. Már június közepén arról jelentek meg sajtóhíradások, hogy a kormány mégsem hozza létre a hivatalt, helyette egy parlament által kinevezett ügyész láthatná el ezt a feladatkört. A kabinet meg sem próbálta magyarázni a terv ejtését. Miután nem váltott ki felháborodást a megszorító intézkedések napi kartácstüzében a korrupcióellenes elszántság lankadása, vágni lehet a csendet az ügyben. Bajnaiék úgy vélik – a nemzetközi szervezetekkel és a hazai civil szférával szemben –, hogy a korrupció nem éri el azt a határt, hogy állami eszközökkel kelljen fellépni ellene. Pedig a szóbeli nekibuzdulás szintjén még rendben volt minden. Magasztos céljaikat így fogalmazták meg: „A hivatal dolga lesz, hogy védje meg azokat, akik korrupciós jellegű ügyekben érdemi bejelentéseket tesznek, és a megalapozott bejelentések alapján lefolytassa a vizsgálatot. A hivatal jogosult lesz minden állami döntés, illetve közpénz felhasználása esetén eljárni, amenynyiben megsértették az irányadó szabályokat, a tisztességes eljárás követelményét, és valakinek ebből előnye származott.” A válságkormányfő tehát áprilisban még úgy ítélte meg, hogy intézményesült formában is fel kell lépniük a terebélyesedő állami visszaélésekkel szemben. Takarékossági okai nem lehetnek a pálfordulásnak, mivel a válságkezelő programban azt is rögzítették: az új intézményt más hivatalok költségvetési forrásainak és létszámának rovására állítják fel.
Etikai kódex sem kell
Az enyészet sorsára jutott a közszférában érvényesíteni tervezett etikai kódex is. A Bajnai-program országgyűlési határozat kezdeményezését ígérte az alapelvekről, de a kódexszel kapcsolatos elszánást is elnyelte a kormányzati káosz. Ez a dokumentum szabályozta volna a vészkabinet szándéka szerint az ügyfelekkel való kapcsolattartás mikéntjét, valamint az ajándék elfogadásának rendjét (!) is. A Határozott fellépés a korrupció ellen című fejezet lényegében ezekből a meg nem valósult pontokból állt. Ugyanakkor a párt- és kampányfinanszírozási törvényt nevezik meg, mint ami legjobban megtestesítheti a korrupció elleni kiállást. Zavarosan úgy fogalmaznak: kezdeményezni fogják, hogy végre szülessen döntés róla, s az ellenzék is szavazza meg a szerintük már sokszor egyeztetett javaslatot. Értsd: csak az ellenzéken múlik, hogy a korrupciónak gátat lehessen vetni. Másodlagos üzenet: a parlamenti politizálástól bűzlik a hal, vagyis a visszaélések melegágya a pártpolitika. Az azonban nem derül ki a programból, miként képzelik el demokratikus viszonyok között, hogy a kormány dönthet arról: az ellenzék mit szavazzon meg és mit nem.
Hasonló a sorsa az úgynevezett program egy másik központi tervének. Bajnaiék egész válságkezelési programirodát is csatasorba állítottak volna – ám ez is csak írott malaszt maradt. A végrehajtás biztosítása című, Kádár-korian semmitmondó elnevezésű alfejezetben kifejtik: a sikeres program előfeltétele a megvalósítás átlátható nyomon követése, az esetleges késések, módosítások világos kommunikációja. Ezért aztán – így Bajnaiék – a gazdálkodó szervezetek esetében sikeresen alkalmazott modell átvételében lelik meg az optimális megoldást. Ez pedig nem más, mint egy programiroda, amely közvetlenül a kabinet fejének irányítása alatt működik, és a program egészének megvalósítását felügyeli. Ennek úgymond formája egy implementációs – magyarul: végrehajtási – ütemterv lehetett volna. A programalkotók víziója szerint ez a terv magában foglalja a szükséges elvégzendő feladatokat, azok időzítését, de még az adott feladat felelősségi köreit is. Mindezt az óramű-pontosságú projektet a miniszterelnök vezetése alatt álló és a minisztereket tömörítő, hetente ülésező „válságkezelő kabinet” koordinálta volna. Szokás szerint semmi sem lett az egészből, a csúcskabinet pedig nemhogy hetente, de egyetlen alkalommal sem ülésezett. Valami pótlék mégiscsak létrejött. A Nézőpont Intézet beható elemzése a kormány száz napjáról úgy értékelte, hogy az április 17-i kormányhatározattal felállított, a válságkezelő program végrehajtásának összehangolásáért felelős kormánybiztosi pozíció az űrt volt hivatott betölteni. Talán észbe kaptak, hogy a válságkezelő kabinet bombasztikus elnevezés felesleges, hisz a Bajnai-kormány papíron eleve válságkezelési céllal alakult meg. Beárnyékolja az új kormánybiztos komolyan vehetőségét az a körülmény, hogy áprilisi kinevezése óta Hegedűs Dóra működése gyakorlatilag láthatatlan. A kormányzati portálokon, a szóvivői honlapon is az a személyéhez fűződő első és utolsó aktus eleddig, hogy átvette kinevezését.
Nincs több rendőrjárőr
A közrend és közbiztonság erősítésének szentelt fejezet szintén hemzseg a beváltatlan ígéretektől. Pedig pár héttel azután, hogy Tatárszentgyörgyön bestiálisan meggyilkoltak egy gyermeket apjával együtt, joggal lehetett arra számítani, legalább ezeket a pontokat komolyabban veszi az átmeneti kabinet. Ismét megígérték: minden településen lesz rendőr vagy rendszeres járőrözés, a „bűnügyileg jobban (!) fertőzött városokban” pedig legalább húsz százalékkal növelik a rendőrök közterületi jelenlétét. „Ismét megígérték” – írtuk imént, hiszen a tatárszentgyörgyi eset után már az előző miniszterelnök is minden hasonló pozitív változást kilátásba helyezett. Bajnai a rendőrség ügyeleti rendszerének modernizálására is kötelezettséget vállalt, valamint arra, hogy támogatják uniós forrásokkal az önkormányzatokat a térfigyelő kamerák beszerzésében. A mostani kislétai tragédia ismeretében talán életmentő lehetett volna, ha ezt az ígérvényüket be tudták volna tartani. Írásba adták továbbá: törvénnyel is megteremtik annak feltételeit, hogy a településeken az önkormányzat és minden olyan szervezet, amelynek dolga van a közbiztonság fenntartásában, hatásosan működjön együtt a rendőrséggel, sokszorozza meg annak erejét. Nincs adat arról, hogy a deklarációt tetté akarnák formálni.
Végkielégítések
Hosszan lehetne sorolni a kormány hátralévő rövid ideje miatt beválthatatlan ígéretek sorát. Szinte csak címszószerűen említünk párat, hiszen bárhová lépünk a programban, dőlnek belőle az irreálissá vált ígérvények. A beruházásbarát településekért programnak se híre, se hamva, ahogy a mezőgazdasági foglalkoztatásélénkítő csomagnak, illetve a koordináló szerepet betöltő programirodának sincsen sehol nyoma. Erős a gyanú, hogy az állami cégek vezetőinek fizetéscsökkentéséről szőtt ábrándos terv is elhamvadt. Nem valószínű, hogy Tátrai Miklósnak, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. menesztett vezérigazgatójának 7, 5 millió forintos havi fizetése már a redukált juttatás lett volna. A programban még ötvenszázalékos díjazáscsökkentés szerepelt az igazgatósági és felügyelőbizottsági tagoknál, a július elsején hatályba lépő döntésről a kormányszóvivői portál viszont már nem említ százalékot. A horribilis valós és fiktív végkielégítések gyakorlatának bárminemű korrekcióját hiába is keresnénk a programban.
Megtaláljuk ugyan a dokumentumban a bölcsődék, óvodák építésének szándékát, mint ami garantálja, hogy a munkába hamarabb visszaterelt anyáknak lesz majd hová beadniuk kisgyermekeiket. Azóta azonban kiderült: mindössze 7800 új férőhelyet hoznának létre – azt is 2012-ig, amikor már rég lejárt a mandátumuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.