Filléres megoldás, alkotmányos aggályok

Több szakember is alkotmányellenesnek tartja azt a jogszabályt, amivel az átmeneti kormány lényegében megadóztatja a családi pótlékot. Két hónap alatt két alkotmánybírósági beadványt is megszövegeztek a hozzáértők. Ezzel a szakma már ítéletet mondott, most a bírák következnek.

Jakubász Tamás
2009. 08. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zűrzavart okoz, keveset hoz az állam konyhájára és – nem utolsósorban – alkotmányellenes. Szakértői körökben így vélekednek a családi pótlékot lényegében megadóztató, szeptember elsején életbe lépő rendelkezésről. A hozzáértők – mondhatni – egységfrontba tömörültek az átmeneti kormány jogszabályba foglalt ötlete ellen. Ezt jól bizonyítja, hogy két hónapon belül a második beadvány érkezik majd az Alkotmánybírósághoz (AB) a szóban forgó paragrafusok ellen.
A Magyar Könyvelők Országos Egyesületének alelnöke lapunknak elmondta: még ezen a héten eljuttatják levelüket a testülethez, amelyben azt kérik, hogy a bírák semmisítsék meg a családi pótlékot adóterhet nem viselő járandósággá változtató passzusokat. Ruszin Zsolt a szabály lényegét ismertetve közölte, hogy szeptember elsejétől a családi pótlékot hozzá kell majd számítani az adóalaphoz. Ez a lépés a bruttó 150 ezer forint körül keresőknél azt jelenti, hogy a családi pótlékkal lépik majd át a személyi jövedelemadó alsó sávhatárát.
*
Ezért keresményük egy része után magasabb adót kell fizetniük. – Ezzel a megoldással végső soron a kormány az érintettek családi pótlékából visszavesz tíz-húsz ezer forintot – vélekedett Ruszin Zsolt.
A szakember rámutatott: családi pótlékra nagyjából másfél millió polgár jogosult. Közülük a szeptembertől hatályos intézkedés körülbelül százezer embert érint. – Az államnak valamivel több, mint egymilliárd forint pluszbevételt jelent ez az ötlet – közölte az alelnök, majd folytatta: jól látszik, hogy a költségvetési tételekhez viszonyítva filléreket próbál beszedni a kormány, ráadásul igen kétséges és költséges módon. Ugyanis minden családi pótlékra jogosult munkavállalónak nyilatkoznia kell majd arról, hogy ezen a címen mekkora öszszeget kap. Az iratokat pedig a munkáltatójuknak kell odaadni, akik minderről kötelesek nyilvántartásokat készíteni, és különféle számításokat elvégezni. – Arra jutottunk, hogy a munkaadóknak a többletadminisztráció minden családi pótlékra jogosult munkavállalójuk után hozzávetőleg ezer forintba kerül. Így a versenyszféra nagyjából annyit költ majd az értelmetlen ötlet papírmunkájára, mint amennyi bevétel a szabály nyomán összesen befolyik az államkasszába – fogalmazott Ruszin. – És akkor még nem is beszéltünk arról a kiadásról – tette hozzá –, amit az állami szervezeteknek kell közpénzből saját rendszereikre fordítaniuk ahhoz, hogy képesek legyenek kezelni, elemezni a családi pótlékkal kapcsolatos információkat. Persze a polgárok helyzete sem lesz egyszerű. Azonkívül, hogy nagyjából százezer család havi bevételét csökkenti a Bajnai-kormány, másfél millió embernek kell egy igen bonyolult, nehezen érthető nyilatkozatot kitöltenie. Ruszin Zsolt így összegzett: a rendelkezés családok ezreitől vesz el pénzt, és még több polgár életét nehezíti meg; emellett vállalkozások tömegének okoz jelentős kiadást, felesleges adminisztrációt, az államigazgatást pedig a káosz fenyegeti – mindezt voltaképpen fillérekért, egy-két milliárd forintért. A szakember abban bízik, hogy vagy az Országgyűlés veszi ki a közeljövőben ezt a szabályt a törvényből, vagy az Alkotmánybíróság (AB) semmisíti meg.
A könyvelői egyesület szerint ugyanis az alaptörvényt sérti a családi pótlék adóterhet nem viselő járandósággá alakítása, ezért az AB-hez fordulnak. Főként, mert a rendelkezések kimondják: ha házaspárok vagy élettársi kapcsolatban élő személyek kapnak családi pótlékot, akkor a folyósított öszszeg ötven százalékát az egyikük, a fennmaradó ötvenet a másikuk adóalapjához kell hozzáadni. Vagyis például az anya kapja meg a családi pótlékot, de azután lényegében az apának is adót kell fizetnie. – Úgy látjuk, ez ellentétes az alaptörvénnyel – mondta az alelnök. Közölte: egyfelől már számos bírói fórum rögzítette, hogy hazánkban nincs családi adózás, vagyis amit az egyik fél kapott, azután a másiktól nem lehet adót behajtani. Másrészt az AB határozataiból egyértelműen kiolvasható, hogy csak a ténylegesen megszerzett jövedelem után szedhető adó, és csak azoktól, akik a pénzt megkapták.
Fontos hangsúlyozni, hogy nem a könyvelők egyesülete az első, amely alkotmánysértőnek tartja az intézkedést. Nagyjából két hónappal ezelőtt, a törvény kihirdetése után, más indokok alapján ugyan, de Angyal József okleveles adószakértő is megtámadta a családi pótlékkal kapcsolatos, szeptemberben életbe lépő előírásokat. A szakember a Magyar Nemzetnek elmondta: a szabály szerinte azért alkotmányellenes, mert visszamenőlegesen ró kötelezettséget az állampolgárokra. A személyi jövedelemadó ugyanis évenként fizetendő közteher. – Az AB korábbi döntéseiből kiolvasható, hogy az ilyen rendelkezéseket év közben nem lehet a magánszemélyekre hátrányos módon megváltoztatni – magyarázta Angyal. Úgy véli: az effajta módosítások az adóév elején léphetnek életbe, tehát a családi pótlékot adóterhet nem viselő járandósággá legfeljebb 2010 január elsejétől alakíthatta volna az átmeneti kabinet.
Az AB-nek nem csak e szabály alkotmányosságáról kell döntenie. A közvélemény a bírák ítéletére vár arról is, sérti-e az alaptörvényt a vagyonadóról szóló törvény, a személyi jövedelemadó jövőre életbe lépő új számítási módjáról alkotott jogszabály, valamint az a rendelkezés, amelynek értelmében 2010-től az APEH szedi be az önkormányzatokat megillető helyi iparűzési adót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.