Sem erre, sem arra

Ha az istenek büntetni akarnak minket, meghallgatják imáinkat – szellemeskedik a botrányos dandy, Oscar Wilde. És néha igaza van: Semeléhez, a Jupiterbe szerelmes lánykához a megsemmisülés hátán érkezik a gyönyör. Juno, a megcsalt feleség biztatására valóságos főisteni jelenlét után epekedik, amely viszont eleve villámokkal körített égi tünemény. Nem árt a szüzsé két sorba tömörítése, hisz a Semele, Händel kései ritka operája előveteti velünk a lexikonokat. Svájci filológus barátaink pedig a néhány hónappal ezelőtt a budapesti Művészetek Palotájában és az Operaházban is nagy sikert aratott Cecilia Bartolit is szerződtették a sikerhez.

Ókovács Szilveszter
2009. 08. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zürich operaháza komolyan veszi feladatát: ha barokk darabot dolgoz fel, nem megúszni akarja snassz pásztorjátékkal. És egyáltalán: műsorára vesz barokk muzsikát. A Händel-évben illik Händel színpadi műveiből, a bő három tucat operából és közel ennyi oratóriumból szemezni. Lássuk hát a 2007-es Semele most kihozott felvételét, visz-e minket előbbre az óoperák egyenjogúsítása terén?
Nagy és kemény a fa, siklik lefelé törzséről a rendezői fejsze. Pedig a kísérőtanulmányban Robert Carsen a létező legjobb angol nyelven írt szövegek egyikének lelkesedi a Congreve-librettót – viszont a Grove egyenesen oratóriumnak sorolja be a művet, ennyit a szakkönyv szerinti statikusságról. (Händel életében is voltak a Semelének koncertszerű előadásai.) Nyolc szólistája alig találkozik, akkor is patetikus zenekari recitativókkal próbálnak életet lehelni a mitológiai jelenettelenségbe. Cecilia Bartoli lepedőakrobatát alakít sok koloratúrával. Pedig oda hamvassága, sok meztelenkedése a bájos eltökéltség ellenére is kínosan óvatos, kimódolt – kevesebb az ő korában már több volna. Kicsi és tremolós a voce, de olimpián nyerné a síkfutást: megérdemelten ünneplik a hírhedt, futamokkal agyontömött Tükörária után. Legalább a Cecilia Bartoliéhoz hasonlatos, virtuóz alakítás a német Birgit Remmert Junója. Valamilyen gólyalábon vagy patacsizmában magasodik mindenki fölé, s Tatjana Troyanosra emlékeztető flexibilis mezzójával dörögni tud – miközben Monthy Python módra figurázza ki az angol udvart.
Tényleg, mindenki a brit királyi családon köszörüli a nyelvét (lásd pl. Donizetti kitárgyalt Roberto Devereux-je Gruberovával, Christof Loy rendezésében). Úgy látszik, karakterek ülnek a trónon s a bársonypuffokon… Végtelenül szellemes és eredeti viszont a vég: Juno újra nyeregben érzi magát, pezsgős ünnep a fogadóteremben, az udvar forog és tántorog, Jupiter pedig lopva új zsákmány után néz. Amikor fenséges ujját végighúzza egy friss őzike dekoltált gerincén, a záróütemek hirtelen adagiójába dermed királynéja, míg köröttük mindenki a földre szédül. Pompás zárótabló!
William Christie nem saját együttesével, hanem a zürichi ház saját barokk zenekarával, a Bartolit Budapestre is elkísért La Scintillával ül az alig süllyesztett árokba. Néha oly gyors tempókat vesz, hogy a szikár, kimért triolahegyek el-elpattognak barokk keretükből, de tény: parádé születik abból a ragadós unalomból, amit mifelénk gyakran preklasszikus zeneként játszanak. Mintha a Didót hallgatnánk: ahogy a kórus átveszi Semele frivol témáját, tőről metszett purcelli megoldást alkalmaz, még hangütése, harmóniavilága is stimmel. Hiába, a londoni Händel képes volt terepszín szerzői gúnyába bújni…
Mi marad a négycsillagos este konklúziója? Hogy az érzelmi forradalmár naivát elsodorja a régi rendi intrika, miközben e visszaszáradó status quo senkinek sem felel meg. Tapodtat sem fordult a világ negyed évezred alatt, sem erre, sem arra.
(Händel: Semele – Decca, 2 DVD, 2009.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.