Zoe Scofield koreográfus és Juniper Shuey videoművész 2005 óta dolgoznak együtt. Munkáikra puritanizmus, egyszerű harmonikusság jellemző. Náluk a videoinstallációk és a mozgásszekvenciák mérhetetlenül átgondoltak, kidolgozottak, egymásra rímelők. Zoe Scofield nem próbál nagyotmondani, nem akar világot megváltani (ha mégis, azt ügyesen titkolja), a testével, mozdulatokkal akarja csupán láttatni, hogy látja a világot. A Trafóban bemutatott Repedések a széttöredezettség érzetéből indul ki. Két táncos és videoalakok váltják egymást a színen. A táncosok talán kissé dekoncentráltnak tűnnek, hibáikat azonban szépen, a profi higgadtságával javítják. Erős klasszikus alapokból építkező vad-modern táncnyelvet képvisel Scofield, amelyben nem létezik semmi más, csakis a test maga. A táncosok mellett fel-fel villanó meztelen női test mozgássora, az illuzorikus pehelyszőnyeg, a földön elterülő szemcsék és csíkok alkotta virtuális díszlet hozzásimul a valóságos emberi testekhez, így alkotnak egységes egészet.
Réti Anna teljesen más utakat jár. Ő a Rotterdami Táncakadémián szerezte meg diplomáját, ahol a hazai táncoktatással szemben a mozgásművészet testtudat központú oldalát sajátította el, a holland városban a Limón-, Graham-, és Cunnigham-technikán alapuló táncnyelvet ismerte meg. Réti több helyi társulatnál is dolgozott, tagja volt a Galili Dance-nak, Conny Janssen együttesének, hazatérve Szabó Rékával, a H.U.D.I. Társulattal és Goda Gáborral kezdett közös projektekbe.
A Lélek pulóver nélkül című darabjával a tánckritikusok Lábán-díját, és számos nemzetközi elismerést is kivívott magának. Legújabb munkája, a Fregoliszindróma, avagy nem a ruha teszi az embert azonban nem több egy túlsúlyos koncepcióval és intellektuális szósszal leöntött kísérletnél. Egyedül a Frenák Pál koreográfiáiból ismert Újvári Milán játéka, energikus jelenléte teszi érdekessé a próbálkozást.
A címben megjelenő fregoli ez esetben egy ritka pszichés betegségre utal: a Fregoliszindrómában szenvedő betegek azt képzelik, az őket körülvevő embereket egyetlen, állandóan átalakuló lény helyettesíti. Az alkotó mindezek ellenére nemcsak a többszörös személyiségre, a hasonmások jelenvalóságára kívánta kihegyezni a játékot, hanem felhasználta a fregoli eredeti jelentését is. A színpad közepén elterülő ruhatömeg és több belógatott ruhaszárító közt zajlik a férfi és nő hadakozása, párhuzamosan zajló monológja. A szó szoros értelmében vett tánc vajmi kevéssé fedezhető fel ebben az előadásban, a mozgást itt a ruhák segítségével folytatott vizuális háború adja. Réti kreativitását dicséri viszont, hogy kiaknázza a ruhák rejtette lehetőségeket. Fordítva, vagy együtt bújnak egy ruhába a táncosok, a kapucnival való játék azt az érzetet kelti, mintha két ember mozogna egyszerre, férfiruhába bújva egyikük labdaként gurul a színpadon. Olybá tűnik, mintha a hetvenes-nyolcvanas években dívó, alternatív színházi kísérletezések korába csöppennénk.
Réti Annáék előadása nem értelmezhető táncként, de ha mindenképp kategorizálni kell, akkor hívjuk inkább mozgás- vagy kísérleti színháznak. De a túlgondolt koncepció végérvényesen megöli, gyökerestül irtja ki a mozdulatokat. Réti Anna munkája egyszerre elszomorít és dühít, mert mindkét táncosban sokkal több van annál, mintsem hogy ruhákon ugrabugráljon.
(Zoe Scofield–Juniper Shuey: Repedések – Réti Anna: Fregoli-szindróma, avagy nem a ruha teszi az embert. Trafó, szeptember 8.)
PM Orban: We Are Working Around the Clock to Repair Storm Damage — Call 112 for Assistance
