Európa új karácsonya a ramadán

A ramadán böjthónap néhány nappal ezelőtt kezdődött. Ez húsz évvel ezelőtt érdekességnek számított Európában, de egyik újságban sem foglalkoztak volna vele. Nyugat-Európa viszont mára annyira tele van az iszlám híveivel, hogy az ottani lakosság számára már társadalmi jelenség a ramadán beköszönte.

2009. 09. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Napkeltétől napnyugtáig tilos az evés, az ivás, a dohányzás és a nemi élet a ramadán ideje alatt, így az élet az iszlám világban lelassul. Az üzletek később nyitnak és korábban zárnak be, az emberek pedig esténként általában öszszegyűlnek, hogy a napi koplalást közös lakomával ellensúlyozzák. A nap felkelte előtt kell ébredniük, hogy egyenek-igyanak, különben legközelebb csak este van erre lehetőségük.
Ezeket minden gyerek tudja az iszlám világban, de Európában nem. A nyugati mozlimok ezért bizony kissé „csodabogarak”, de vélhetőleg egyik munkahely sem lett volna néhány éve tekintettel arra, hogy vallásos dolgozója szándékosan vonja meg magától az ételt és az italt, ezért képtelen elvégezni a munkáját. A politikailag korrekt Európa azonban máshogy működik, a ramadán idején így engedékenyebbek a főnökök mozlim beosztottjaikkal szemben.
Az eurómilliókat érő futballisták számára csak most kezdődik az idény, a Bajnokok Ligája, és a világbajnoki selejtezők, mégis többen legfeljebb szinten tartó edzéseket tudnak tartani, mivel evés és ivás nélkül képtelenség helyt állni a pályán. Leeds város rendőrsége pedig azért aggódik, hogy a trükkös tolvajokra felhívják a lakosság figyelmét. Az észak-angliai településen ugyanis egyre több a mozlim, akik a ramadán idején esténként közösen ünnepelnek, így teljes városnegyedek maradnak üresen. A vallástól távol álló, de a kulturális lehetőséget kihasználó betörők számára a ramadán olyan, mint keresztény gyermekeknek a karácsony.
Míg az iszlámban ilyen ünnep nincsen, de az euroiszlámot is befolyásolja a kereszténység. A sivatagi hagyományok helyett egyre jobban hasonlítanak ezek az esti lakomák a mi szentesténkhez, alkoholmentes bort isznak a hívők, vagy Coca-Colát, amely külön ramadán-kólát adott ki az ünnepre. Az üdítősök mellett megtalálta a célcsoportot a Volkswagen és a Toyota is, valamint a Nestlé és a Burger King is tematikus termékekkel állt elő. Úgy tűnik, a végletekig elüzletiesedett karácsony mellett az európai iszlám böjtje sem marad sokáig bensőséges.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.