Még ősszel életbe lép a módosított KRESZ, tízféle új jelzőtáblát láthatunk majd az utak mellett. Újdonság, hogy egy részüket sárga vagy fényvisszaverő háttérben helyezik el. Erre ott van szükség, ahol az utak nehezen beláthatók, vagy a növényzet takarhatja a jelzéseket. Tágabb jogkört kapnak a polgárőrök. Tegnaptól hatályos a polgárőrségről szóló törvény, amelyben szintén megtalálhatók a változtatások: a civil szervezetek tagjai jelzőtárcsával, vagy lámpával jelzőőrként tevékenykedhetnek, jelzésükre a közlekedőknek kötelező lesz megállni. Munkájuk segítheti a rendőrökét, baleseteknél, forgalomeltereléseknél átvehetik a feladatok egy részét. A polgárőrök többször vesznek majd részt a forgalom irányításában az iskolák, óvodák környékén is. Szintén több jogosultságot kapnak a közterület-felügyelők. Ősszel újra szolgálatba állnak Budapesten a „lopós autók”, amelyek a szabálytalanul parkoló járműveket szállítják el. Az új szabályok értelmében már nem kell jelen lennie rendőrnek ilyen esetekben, a felügyelő önállóan is intézkedhet. Szigorúbban vizsgálják majd a rendszámokat is, indulás előtt a lámpákkal, abroncsnyomással, biztonsági berendezésekkel együtt azok meglétét is köteles ellenőrizni a vezető. Csak a szabályosan rögzített rendszámokat fogadja majd el a rendőr, nem szabad azokat például az ablakban elhelyezni. Megmarad a gyermekülés kötelező használata a 150 centiméternél alacsonyabbaknál, de azt rögzíteni is kell majd a biztonsági öv bekötési pontjához. Közlekedhetnek majd az utakon a még tilalom alatt álló quadok, amelyek önálló járműkategóriát alkotnak majd.
Lakott területen marad az 50, azon kívül a 90, autóúton a 110 kilométeres sebességhatár. Autópályán továbbra is 130-cal lehet majd hajtani. A biciklisták kerékpárúton 30, a járdákon 20 kilométeres sebességgel tekerhetnek majd, előbbit nem kell mindig használniuk, s megszűnik állandó jobbra tartási kötelezettségük. E járműveket legfeljebb 300 wattos villanymotorral is lehet hajtani a jövőben. A kerékpárral, mopeddel közlekedők piros lámpánál előre hajthatnak majd a sor elejére.
A Magyar Autóklub szerint megérett a helyzet arra, hogy ne az elavult, több mint 30 éves szabálygyűjteményt foltozgassák a szakemberek – mondta lapunknak Mészáros Ferenc, a társaság közlekedésbiztonsági szakértője. Az autóklub – más szakmai szervezetekkel együtt – számos indítványt nyújtott be a változtatásokra. Mészáros szerint azokat akár hamarabb bevezethetik, a kormány szeptember közepén tárgyalja az ügyet. Az eredetileg kisebb könyv méretű KRESZ-hez ma már 570 oldalnyi, valamint egy teljes DVD-t megtöltő módosítás, kiegészítés tartozik. A gyűjtemény így a laikusoknak már áttekinthetetlen. Nyelvezete is megújításra szorul, a körülményes jogi, szakmai fogalmazást kevesen értik meg. Mészáros Ferenc szerint érdemes lenne időnként felülvizsgálni a hazai közlekedők elméleti tudását, alkalmasságát. Hazánkban 3,5 millió embernek van jogosítványa, de ha azt egyszer megszerezte, semmi nem kötelezi, hogy megtanulja a későbbi változásokat is. Ugyanígy komolyabban lehetne venni az időszakos orvosi vizsgálatokat is: az autóklub szerint a vezetők 20–40 százaléka nem lát rendesen.
A védtelen közlekedők, a gyalogosok és a kerékpárosok védelme volt a változtatások célja – tudtuk meg a Közlekedési, Hírközlési
és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) sajtóosztályán. A tárca nem indított kampányt, hogy a változtatásokat megismertesse az emberekkel, a majdani kormányrendeletet csak a Magyar Közlönyben hirdetik ki. A KHEM szerint a közlekedőket érdeklik az új szabályok, és számítanak a sajtó segítségére is.
Putyin közölte a feltételeit
