Tisztelet a Bauhaus mestereinek

Kilencven évvel ezelőtt alapította meg Walter Gropius Weimarban a Bauhaust, amely lokális jelentőségű művészeti főiskolának indult, s amelyet ma a XX. század legjelentősebb művészeti műhelyeként tartunk nyilván. A berlini Martin Gropius Bauban átfogó tárlat dolgozza fel a Bauhaus történetét. Pénteken Szentendrén az iskola egykori mesterét megidéző kiállítás nyílt, Budapesten a műhely szellemiségéhez kötődő kortárs alkotók mutatják be műveiket.

P. Szabó Ernő
2009. 09. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csupán tizennégy évig működhetett német földön a Bauhaus, ráadásul kétszer is költöznie kellett, hatása azonban a mai napig tart, alapvetően meghatározta a XX. század építészetének, formatervezésének a történetét, a vizualitásról való gondolkodást. Az egykori weimari hercegi székhelyről előbb Dessauba, onnan Berlinbe költözött iskolát a nácik szüntették meg, az itt született művek, könyvek egy részét mint az „elfajzott művészet” termékeit, dokumentumait megsemmisítették. Az iskola nemzetközi hírű mestereinek egy része az Egyesült Államokba emigrált, a diákok szétszóródtak. A főiskola több magyar hallgatója, tanára hazatért, értékes dokumentumokat, alkotásokat mentve meg a megsemmisüléstől. Ennek is köszönhető, hogy a szentendrei Erdész Galéria Bauhaus Exhibition című tárlata gazdag összeállítással emlékezhet a Bauhaus mestereire és tanítványaikra. Közöttük szép számmal a magyarokra is.
Sok országból, sokféle művészi útkeresés felől vezetett az út a Bauhaus felé. Ahogyan a tárlat egyik kiemelkedő értékű műegyüttese, az Itália-mappa mutatja, éppen a klasszikus művészet hazája felől is. Két fiatal magyar művész grafikáit tartalmazza ugyanis a mappa, Molnár Farkasét és Stefán Henrikét, akik az itáliai táj- és városélményeiket dolgozták fel, amikor valahol Olaszországban megtudták, hogy a Bauhaus egyáltalán létezik. Weimarba utaztak, jelentkeztek, s fel is vették őket, a mappa már ott látott napvilágot. A kiállítás másik érdekessége, a Kestner-mappa ugyancsak a találkozás jelképe lehet: ebben Moholy-Nagy László hat munkája jelent meg a hannoveri Kertner Gesellschaft kiadásában, 1922– 23-ban, éppen akkor, amikor Walter Gropis tanárnak hívta meg a fiatal magyar művészt Weimarba. A harmadik mappa is 1923-as, mégis, már az összegzés, a közös szellemiség kifejezése lehet, hiszen a Herbert Bayer által szerkesztett mű húsz mester, közöttük Klee, Schlemmer, Itten lapjait tartalmazza. Ebből is kevés maradt fenn, a kiállított sorozatot Molnár Farkas menekítette haza. Érdekes hozzájárulás a Bauhaus-kép teljesebbé válásához a tárlaton El Liszickij tipográfiája, Kandinszkij fametszete, Brauer Marcell híres Vaszilij-széke, Weininger Andor festménye, Pap Gyula állólámpája is.
A budapesti A 22 Galéria kiállításán kortárs alkotók tisztelegnek a Bauhaus szellemisége, tanárainak művészete előtt. S olykor vitatkoznak is a mesterek által megfogalmazott elvekkel, mint Ingo Glass, akinek alapelemekre, alapszínekre redukált geometrikus szobrai mind Johannes Itten, mind Kandinszkij színelméletével ellentétes módon társítják a vörös, a sárga és a kék színt a körrel, a négyzettel és a háromszöggel. Alapvetően azonban a folytatás, az egykori törekvések tanúságainak az elemzése, a felvillantott lehetőségek kiterjesztése a kiállítók szándéka, hiszen ugyanannak a Kassák Lajosnak a kései munkásságához kapcsolódnak a kiállításán szereplő művészek legidősebb generációjának a tagjai, akinek köréből fél évszázaddal korábban a Bauhaus jó néhány főszereplője, például Moholy-Nagy is elindult világhódító útjára. Fajó János, Bak Imre, Konok Tamás, Nemes Judith, Maurer Dóra festményei a táblakép konstruktív szellemiségű megújításának szép példái, Haász István, Megyik János a tér és a sík összefüggéseit elemzik, Csáji Attila, Mengyán András az új eszközök, a fény művészetének a mesterei, Haraszy István művei pedig egyszerre utalnak a Bauhaus egykori anyagkísérleteire, s tudatosítják, hogy a formai fegyelmezettség nem áll ellentétben a játékossággal, a vizualitás törvényeinek kutatása a társadalomkritikai mondandóval.
(Bauhaus Exhibition, Szentendre, Erdész Galéria, szeptember 30-ig, Hommage a Bauhaus 90, Budapest, A 22 Galéria, szeptember 29-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.