Hölgyválasz

Vásároljuk a szőlő jelentős részét. Sajnos ma nagyon könnyen és majd harminc százalékkal olcsóbban, mint egy esztendeje. Sajnálom szegény termesztőket, amikor szinte könyörögnek, hogy vegyük meg a szőlőjüket. Az, amit mostanában tapasztalok, egyáltalán nem jó érzés, még akkor sem, ha nekünk tulajdonképpen az az érdekünk, hogy minél olcsóbban jussunk kiváló szőlőalapanyaghoz – mondja a villányi Vojtek Eszter, jelezvén, nincsenek könnyű helyzetben, akik a szőlőből szeretnének megélni.

Mészáros József
2009. 10. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Borászok állítják: a legjobb üzlet a helyben értékesített bor. Aztán akad, aki ezt teljes körű vendéglátással egészíti ki. Mások a kereskedők kegyeit keresik, megint mások térdig koptatják a lábukat, hogy boraikkal közvetlenül kopogtassanak a fogyasztók (vállalkozók, cégek) ajtaján. Aki saját vinotékát, borüzletet tart fenn, az általában a csúcsokat igyekszik ostromolni boraival. Épp ezért formabontó az a megoldás, amellyel a harmincöt esztendős Vojtek Eszterék próbálkoznak – sikerrel.
– Villányiak vagyunk, itt dolgozunk, de Villányban nem adunk el bort – jelenti ki házigazdánk. – Legfőbb piacunk a közeli Pécs. Ott három üzletünk is van, ahol meg lehet vásárolni a borainkat – folytatja, ám bővebben csak néhány perccel később magyarázza el, előbb betessékel bennünket a családi házhoz épített kóstolóba. Elismerően bólogatunk: itt bizony meglátszik az asszonykéz, jó ízlés, rend és patikatisztaság mindenütt. Kézművespincében ritka, csikorgóan tiszta borospoharak kerülnek elő, és Eszter már húzza is ki a dugót egy palack oportóból. Miközben tölt, visszatérünk a pécsi értékesítéshez.
– Nincs ezen semmi csodálkoznivaló, Villányban sokan vagyunk, Pécs pedig nagyváros. Ma már elmondhatjuk, hogy szinte állandó vevőkörünk van, és az eladással sincsenek különösebb bajaink.
– A többes szám, gondolom, családi vállalkozást takar.
– Ha szabad úgy fogalmaznom, én „beférjültem” a borászkodásba. Férjem, illetve a szülei tősgyökeres borászok. Nekem mindent elölről kellett kezdenem – mármint a tanulást – felnőtt fejjel. Az egész család ebből él, más választásom tehát nem is volt, de ma már nem bánom, hogy így alakult. Szerencsére a férjem nem szeretné a szőlő rabszolgájává tenni a családot, jut idő a gyerekekre, kirándulásra, biciklizésre is. Ezért sem akarunk csúcsborokkal próbálkozni, ami van, annyi nekünk elég.
– Mennyi az annyi?
– Megközelítőleg 100–150 ezer liter bort értékesítünk évente.
– Ez igencsak tekintélyes mennyiség…
– Az, de mi a szőlő jelentős részét vásároljuk. Sajnos ma nagyon könnyen és majd harminc százalékkal olcsóbban, mint egy esztendeje. Nagyon sajnálom szegény termesztőket, a nagy felesleggel bíró borászokat, amikor már szinte könyörögnek, hogy vegyük meg a szőlőjüket. Higgye el, az, amit mostanában tapasztalok, már egyáltalán nem jó érzés, még akkor sem, ha nekünk tulajdonképpen az az érdekünk, hogy minél olcsóbban jussunk kiváló szőlőalapanyaghoz.
– Ha fel tudnak dolgozni ekkora mennyiséget, akkor igencsak invesztálni kellett a technikába.
– Mondhatom, ez sem előre eltervezve alakult így. Régen, amikor apósom, anyósom bevitte a borát eladni a pécsi vásárcsarnokba, még sem szükség, sem előírás nem követelte meg a drága feldolgozó kiépítését. Aztán elkezdett nőni a kereslet, és megjelentek a legkülönfélébb előírások. Higgye el, nem jókedvünkben építettünk plafonig csempézett feldolgozót, erjesztőteret.
– És az a kisipari mennyiségű bor hozott annyit, hogy megépülhetett belőle ez a nagy és korszerű feldolgozó?
– Dehogy. Amikor megjelentek ezek az előírások, döntenünk kellett: folytatjuk, és akkor tekintélyes hitelt kell felvennünk, vagy abbahagyjuk az egészet. Hitelt vettünk fel 2002-ben. Kaptunk hozzá egy kis támogatást is, így elkezdhettük annak a felépítését, amit itt most láthatnak.
Rengeteg tartály, gép és kütyü közt egy kis kóstolópincébe érünk. Egy sor hordót ölel a nagyon régi téglaboltozat. Újabb borok kerülnek elő, majd poharunkba – Eszter alaposan „beférjült” a borászkodásba, kóstoltatásba, annyi szent!
– Nagyon nagy szerencsénk volt a hitellel – folytatja a fiatalasszony –, hat évre vettük fel. Hajszálpontosan a világválság betörése előtt fizettük ki az utolsó részletet. Ha nem így alakult volna, most nem is tudom, mihez kezdenénk. Megúsztuk, kifizettük.
– Azt mondja, nem törekednek csúcsborok előállítására – ez az eladott mennyiségből sejthető volt –, akkor hát milyen áron mennek a Vojtek-borok?
– A boraink javát folyóborként értékesítjük, csak kisebb részét töltjük palackba. Apósom nagyon türelmes, gondos szőlészeti munkát végez a saját területeinken, ám a palackozott borainknál is 1400 forint a plafon. Folyóborként 560 forintért adjuk az oportót, amely a legnépszerűbb borunk. Sőt a fajta talán Magyarország legnépszerűbb fajtája. Ezt követi nálunk az olaszrizling, illetve a kékfrankos rozé. Érdekes, mennyire nagy a kereslet az újborok iránt – ekkora mennyiségnél talán szabad általánosítani –, már november–decemberben sürgetnek az emberek, mikor lesz már új oportó.
– Mi lehet az oka a villányi borok töretlen népszerűségének? Csak azt ne mondja, hogy „mert a villányiak ébredtek elsőként a rendszerváltás idején”, ez már szinte közhely, és igazsága biztosan nem tarthat ki húsz esztendőn át.
– Ez a közhely pedig igaz, de tényleg van itt más is: gondoljon bele, Villány 2600 lakosú kisváros. Nagyon kicsi. Mégis rengeteg a csúcsborászat. Ha úgy tetszik, az egy főre jutó prémiumborászatok száma itt a legmagasabb Magyarországon. Nem egy harmincezres város mutat fel tíz élvonalbeli pincészetet, hanem egy ekkorka, mint mi vagyunk. Itt szó szerint mindenkinek a bor az élete. Itt szüretkor minden sarkon, zugban, utcán, bokorban a szőlő, a must illatát érezni. Ha borfesztivál vagy szüreti hacacáré van, akkor mindenhol az van. Nem a központban, nem egy parkban, hanem mindenhol. A bor tehát mifelénk össznépi ügy. Menjen csak el más borvidékek központjába, és nézze meg, egy hegyközségi közgyűlésen miféle aktivitás tapasztalható! Tudok olyan rangos borvidékről, ahol tíz-húsz borász lézeng a közgyűlésen, ahol minden eldől, ahol mindenről – saját magukról! – dönteni kell. Hogy mást ne mondjak, a folyton változó előírásokról, jogszabályokról is általában ott kapunk tájékoztatást. Ezekre pedig nem árt odafigyelni, mert ha véletlenül valamit elmulasztunk, már repkednek is a százezres büntetések. Szóval a közügyek iránti közönyösség egy borászközösség halála, ahol az egyén csak kínlódik, mint hal a szatyorban. Villány szerintem ezekben más, mint a többiek, bár isten őrizz, hogy általánosítsak, sőt ha jól tudom, Szekszárdon hasonlóan erős és összetartó a borásztársadalom.
– Ezért nem értem, miért mondta, hogy Villányban nem adnak el bort.
– Néhány vendégszobánk természetesen van, és kóstolókat is tartunk, de ez csak amolyan kötelező eleme a „villányiságnak”. Ha valaki bekopogtat, csak nem mondhatjuk neki, hogy menjen Pécsre kóstolni.
– A gyerekek be vannak már fogva?
– Módjával. A kislányunk kilenc-, a fiunk tizennégy éves. Valamelyikük biztosan továbbviszi a zászlót, de mint mondtam, nem engedjük, hogy a szőlő eltakarja a gyerekeket, igyekszünk minél több időt tölteni velük. Mindketten nagyon jó tanulók, megvan tehát az eszük a folytatáshoz. A fiunkat, úgy tűnik, érdekli a dolog, bár néha még előfordul, hogy ügyvéd akar lenni.
– Azért az nehezen hihető, hogy egy harmincas éveiben járó borász házaspár nem akar semmi mást, mint a meglévőt konzerválni, hogy minden menjen így tovább, ahogy most.
– Szeretnénk kicsit erőteljesebben megjelenni a fővárosban. Budán öt-hat üzletben már ott vagyunk, a férjem épp azért van most is Pesten, hogy még néhány helyre beprotezsálja a borainkat. Na, ne multikra gondoljanak, az nekünk megfizethetetlen, de egy kicsit szeretnénk közelebb kerülni a pesti kisemberekhez. Ne maradjanak már abban a hitükben, hogy a jó villányi bor csak drága lehet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.