Nyolcmilliárd forint megtakarítást vár jövőre a közlekedési kormányzat a MÁV szolgáltatásának csökkentésétől – mondta Hónig Péter közlekedési miniszter a Válaszút előtt a közösségi közlekedés című konferencián. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara rendezvényén felszólaló tárcavezető lapunk kérdésére azt mondta, nemcsak 37 regionális megrendelésű vasúti mellékvonal közúti helyettesítését vizsgálják, de a MÁV vezérigazgatóság-létszámának jelentős csökkentését is.
A rendezvényen, amelyen Antal Attila – korábban a BKV, ma a Vértes Volán vezérigazgatója – elnökölt, a túlnyomórészt Volán-cégek vezetőiből álló közönség elégedetten hallgatta, hogy Hónig Péter szerint a közösségi közlekedés átalakítása jórészt a MÁV átszervezését jelenti, mert a Volán vállalatok gazdálkodása rendben van. Rájuk feladatként csupán regionális összehangolás vár, ezzel szemben sok többletmunkájuk lesz, ha el kell szállítaniuk a leállított vasúti járatok utasait.
Hónig elmondta, a MÁV-ot nem három, csak két cégbe szervezik át, a személyszállítás és a pályavasúti feladatok köré csoportosítják a jelenlegi leánycégeket. Emellett tarifaemelés, a kedvezmények korlátozása és az ingyenesen utazóknak regisztrációs jegy bevezetése is szerepel a tervekben. A napokban készül el a jövő évi MÁV-menetrend, és ehhez igazítják a közúti menetrendeket is. Megerősítette, 88 milliárdos hitel nélkül finanszírozhatatlan lesz jövőre a MÁV, ám a bankok csak akkor adnak pénzt, ha látják, valóban megtörténik az átalakítás.
Közös szállítás. A debreceni polgármester a Debreceni Közlekedési Vállalat (DKV) és a Volán konzorciumával üzemeltetné a közösségi közlekedést Hajdú-Bihar megyében és Debrecen elővárosaiban. Kósa Lajos erről egy konferencián beszélt, hozzátéve, hogy már megkezdték a tárgyalásokat. Kijelentette, nem hagyják spontán feldarabolni a közlekedési piacot, mert így a nyereséges vonalakat mazsoláznák ki. A politikus elmondta, nincs napirenden a MÁV bevonása a rendszerbe.
EU-intés hazánknak. Az Európai Bizottság úgy döntött, a magyar hatóságokat levélben figyelmezteti, mert a budapesti nemzetközi repülőtéren korlátozza a saját földi kiszolgálásuk ellátására jogosult szolgáltatók és légi fuvarozók számát, ami uniós irányelvet sért. Magyarország szerepel azon 21 tagállam között is, amelyeket a vasúttársaságok közti versenyt szabályozó uniós szabályok végrehajtásában mutatkozó hiányosságok kiigazítására kértek. (L. I.)
Menczer Tamás: Mi lesz így velünk?!