Kódex és színjáték

A magyar élelmiszereket védő etikai kódex létrehozóinak tudatában kellett lenniük azzal, hogy hazai és uniós előírásokba ütköző dokumentumot készítenek. Ezért félő, hogy csupán színjáték volt az egész – állapította meg lapunknak adott interjújában Nagy Zoltán, a Gazdasági Versenyhivatal elnöke, akit az élelmiszer-ipari beszállítókat védő törvény mára várható végszavazásáról is kérdeztünk.

Nánási Tamás
2009. 10. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezekben a napokban zajlott le az Országgyűlésben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tavalyi tevékenységéről szóló beszámoló vitája, amelynek során többen a mezőgazdaság igazságtalan helyzetét emlegették. Például azt, hogy míg egy adott élelmiszer hasznából öt százalék marad a termelőknél, a kereskedelmi láncok profitja ugyanezen az árucikken a hetven százalékot is elérheti. E számok arra utalnak, hogy nem egyenlők a versenyfeltételek. Egyetért ezzel?
– Mi is azt tapasztaljuk, hogy ebben az iparágban nincs egyensúly. Jelentős a különbség az élelmiszerlánc két vége között. Tegyük fel, egy gazdálkodó beszállítja a kereskedelmi cégnek termékei harminc százalékát. Ez az áru a bevásárlóközpont összes beszerzésében mindössze három ezreléknek számít. A termelőnek komoly érvágást jelent, ha az áru egyharmadára új vevőt kell keresnie, míg a másik oldalon nagyon könnyű a három ezreléket máshonnan pótolni. Ez a helyzet kihat a profiton való osztozkodásra is: a mezőgazdaság eladási árai gyakran közelítenek ahhoz a szinthez, ahol már haszonról nem beszélhetünk. Ezen az aszimmetrián elsősorban a gazdálkodók tudnak javítani, ha közösen elgondolkodnak azon, hogy miképpen tudják magukat és egymást még erősebbé tenni.
– Ha csakugyan így van, vajon miért akadt fenn a termelők oly sok összefogási kísérlete a versenyhivatal szűrőjén?
– Két dologra „ugrunk”: az egyik a piac felosztása, a másik az árak összehangolása. Én bízom abban, hogy a termelők képesek arra, hogy kitaláljanak más megoldásokat. Mert a két tiltott eszközön kívül van még számtalan másik, amiket korlátlanul alkalmazni lehet. Ilyenek például a helyi szintű megegyezések vagy az ármaximálás. Ezeket a piacbarát megoldási lehetőségeket kellene kidolgoznia és támogatnia az agrárkormányzatnak.
– A versenyhivatalt nem zavarja, hogy változatlan ütemben zajlik a szupermarketeknél a beszerzési ár alatti értékesítés? Ezzel a láncok jelentős veszteséget okoznak a beszállítóknak.
– A beszerzési ár alatti értékesítést szigorúan szankcionálja a kereskedelmi törvény.
– Igen, de a statisztikákból úgy tűnik, a láncok ezt mellényzsebből kifizetik.
– Ha így van, meglehet, erősebb bírság kell. Mi a beszerzési ár alatti értékesítés tilalmával kezdettől fogva nem értettünk egyet. Ha egy kereskedelmi cég felvásárol egy árut, az a saját tulajdonába kerül, ezért joga van ahhoz is, hogy veszteséggel adjon túl rajta, ha üzletpolitikájába ez belefér. Ugyanakkor elfogadtuk, hogy a verseny szabadsága mellett közérdeknek számít a foglalkoztatás vagy a leszakadó régiók felzárkóztatása is, s e szempontból fontos lehet, hogy a beszerzési ár alatti értékesítés ne gyengítse a termelők piaci alkuerejét. A minket érő kritikák általában a termelőkről szólnak, miközben a mi feladatunk egyetlen csoport védelméről szól, és ezek pedig a fogyasztók. Minden egyes döntésünk, javaslatunk mögött a hosszú távú fogyasztói jólét védelme és növelése áll. Ez az a megközelítés, ami egyben a nemzetgazdaság hatékonyságának javulását is kikényszeríti.
– A versenyhivatal által szintén méltányolt társadalmi szempontokra hivatkozott a nyár elején megszületett és hamar elvérzett élelmiszer-ipari beszállítói kódex is, amelyet önök már azelőtt elvetettek, hogy megkezdték volna a dokumentum érdemi vizsgálatát. A hivatalt nem vonták be az előzetes egyeztetésekbe. Nem lehet, hogy ez volt az igazi baj, és presztízsszempontok diktálták a GVH elutasító állásfoglalását?
– A kódex 94 pontjából mindössze tíz ellen emeltünk kifogást. Ezek voltak azok az előírások, amelyek a magyar áruknak teremtettek volna helyet úgy, hogy közben a külföldit kiszorítják. Ezt az eljárást a magyar versenyhivatal úgy hívja, hogy a piac felosztása, a közösségi versenyjog pedig a piac feldarabolásának értékeli, ami tilos, mert ellentmond az áruk szabad áramlására vonatkozó uniós alapelvnek.
– Más kérdésekben beható vizsgálatok nélkül nem bocsátanak ki ilyen határozott állásfoglalásokat.
– Egy olyan dokumentumon, amelyik fehéren feketén leírja, hogy korlátozni kell az áruk szabad áramlását, nem sok vizsgálnivaló akad. Engem kifejezetten bosszantott, hogy a GVH-nak a kódex ünnepélyes aláírása után kell kimondania, a kezdeményezés nem felel meg a hatályos törvényeknek. Szívesebben közöltük volna mindezt öt hónappal korábban az érdekeltekkel, egy zártkörű egyeztetésen.
– Vajon miért nem voltak kíváncsiak az önök véleményére?
– Azoknak, akik ezt a kódexet aláírásra előkészítették, pontosan tudniuk kellett, hogy mit javasolnak. Nem értem, hogy például az agrártárca miért gondolta azt, hogy versenyjogba ütköző megoldásokat kínálhat azoknak, akik nem ismerik jól a szabályozást. Félő, hogy csupán színjáték volt ez azok részéről, akik hasznot akartak húzni a kódex létrehozásából. Aki tisztában volt azzal, hogy mit ír alá, az pedig annak a tudatában tehette oda a kézjegyét, hogy később bebújhat a dokumentumot elutasító versenyhivatal háta mögé.
– Miközben a nyáron elutasították a kódexet, a napokban mégis javasolták a megalkotását a piaci szereplők számára. Nem ellentmondás ez?
– Mi a nyár folyamán, illetve az utóbbi hónapokban valóban többrétű javaslatcsomaggal álltunk elő, elsősorban az Országgyűlés mezőgazdasági bizottságának. A csomagban csakugyan hangsúlyosan szerepel, hogy egyértelműen kikényszeríthető, törvényben deklarált etikai szabályokat kellene bevezetni a beszállítók és a kereskedők között. Például, hogy tilos a kereskedői költségek aránytalan áthárítása a beszállítókra.
– Négy parlamenti párt és az agrártárca közös támogatásával új törvénytervezetről szavaz ma a T. Ház a hazai beszállítók védelme érdekében. A versenyhivatal véleményét most sem kérdezték meg. Nem érzi úgy, hogy ez felér egy hadüzenettel?
– Nagyon bízom abban, hogy nem hadüzenetről van szó, hiszen az Országgyűlés és a versenyhivatal között ugyanolyan aszimmetrikus viszony van, mint amiről az előzőekben szóltam. Az Országgyűlés alkotta meg a versenytörvényt, és ezzel létrehozta a versenyhivatalt. A hivatal elnöke évente beszámol az Országgyűlésnek, amit – nagy örömömre – gyakorlatilag egyhangúlag elfogadnak a képviselők. Amit ismerek az új törvénytervezetből, annak alapján két fenntartásomat fogalmaznám meg. Az egyik, hogy az újraírt törvény valamennyi kereskedőre vonatkozna, pedig a sarki fűszeresnek semmivel sincs nagyobb alkuereje, mint a paprikatermelőknek. A másik, hogy változatlanul minden beszállítót véd a tervezet. Én csak a mikro-, a kis- és esetleg a közepes vállalkozásokat védeném, nem hoznám kedvezményezett helyzetbe a nívós márkát előállító borotvagyártót vagy a nemzetközileg ismert termékeket előállító üdítőipari cégeket.
– Egy ízben említette, mostanság egyre több példa akad arra, hogy dugdossák a GVH elől a készülő törvénytervezeteket. Mit gondol, a „dugdosóknak” a versenyhivatallal van problémájuk, vagy inkább a gazdasági verseny hazai szabályozásával?
– Nem tudom. Abban biztos vagyok, hogy két dolog miatt nem érdemes kikerülni a versenyhivatalt. Az egyik, hogy a kollégáim figyelmesek, és hamar észreveszik a kifogásolható intézkedéseket. A másik, hogy egy-egy versenyt torzító lépésnél nagyon hamar megtalálnak minket az ellenérdekelt felek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.