MÁV: nevében már nem is állami?

Újabb részletek szivárogtak ki a készülő MÁV-átalakításról, azonban a közlekedési kormányzat mozgásterének hiányát jól érzékelteti, hogy még az útjukban lévő topmenedzsert, Heinczinger Istvánt sem tudják eltávolítani.

2009. 10. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre több konkrétumot szivárogtat ki a közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos a nemzeti vasúttársaság átalakításával kapcsolatban. Antali Károly tegnap az MSZP és kormány közeli Népszavában tette közzé újabb elképzeléseit a MÁV jövőjével kapcsolatban. A készülő átalakítási koncepció szerint a jövőben már nevében sem viselné az állami jelzőt a Magyar Államvasutak (MÁV). A jelenlegi MÁV Zrt.-ből ugyanis leválasztanák a működéshez szükséges egységeket, a meglévő 247 milliárdos hitelállomány mellé 88 milliárd forintnyi új kölcsönnel terhelt, kiüresített társaságot pedig a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) felügyelete alá helyeznék. A terveket szerdán kell Antali Károlynak a kabinet elé terjesztenie. A MÁV Zrt.-ből – a korábbi terveknek megfelelően – kiválna a pályahálózatot üzemeltető önálló cég, amely Nemzeti Vasúti Pályaüzemeltető Zrt. néven működne tovább. A vontatási, illetve a gépészeti tevékenységet – a MÁV Trakció Zrt.-t és a MÁV Gépészet Zrt.-t – pedig összevonnák a jelenleg is különálló személyszállítással, amelyet a MÁV-Start Zrt. végez. A három társaságból egy cég, a Nemzeti Személyszállító Zrt. jönne létre.
Kérdés, hogy mennyit képes majd valójában megvalósítani az átalakítási tervekből a közlekedési tárca, hiszen közismert, hogy Hónig és Antali külön mérkőzést vív a MÁV jelenlegi menedzsmentjével. A miniszteri megbízott számos alkalommal nyilatkozott úgy, hogy Heinczinger Istvánnak, a vasúttársaság elnök-vezérigazgatójának mennie kell, csakhogy vasutasberkekben azt rebesgetik, hogy a vezérigazgatót befolyásos szocialista politikusok – mint például Puch László korábbi pártpénztárnok – támogatják. A MÁV-nál szabályos kettős hatalom alakult ki, a jelenlegi kormány bizalmát élvező Andrási Miklós – aki azt híreszteli magáról, hogy a Fidesz-vezérkar is hoszszú távon számít rá – és a korábbi időszak mandátumos embere között eldöntetlen a hatalmi harc, miközben valódi irányítás nincs.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.