Az emberi lélek természete

A New York Times napjaink legsikeresebb orosz koreográfusaként tartja számon Boris Eifmant, ami nem túlzás. A Magyar Nemzeti Balett jelentős lépést tett a repertoár építésében: a múlt hét végén mutatta be Eifman 1995-ös koreográfiáját, a Karamazov testvéreket.

Tölgyesi Gábor
2009. 11. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Moszkvában 1991-ben alapította az International Dance Association a táncművészet Oscarjaként számon tartott elismerést, a Prix Benois de la Danse-t. A díjat keveseknek ítélik oda: Maurice Béjart, Carolyn Carson, William Forsythe, Jirí Kylián, Jean-Christophe Maillot, Roland Petit vagy Angelin Preljocaj lett e díjjal kitüntetve. Az alkotókban közös, hogy a klasszikus balett eszköztárát minőségileg újították meg, ma is láthatók egész estés darabjaik a világ jelentősebb táncszínpadain. A díjat 2006-ban kapta meg a szentpétervári balettszínház alapítója, Boris Eifman. Ha nem is ismerjük munkásságát – Magyarországon eddig nem játszották koreográfiáit –, művészete e tény alapján könnyebben elhelyezhető a táncpalettán. Előnyben az esseni, a berlini és a bécsi közönség.
Eifman több mint negyven koreográfiát készített, repertoárján találhatók gyermekmesék és rockbalettek, tragédiák és komédiák, bibliai példázatok és pszichológiai drámák. Pszichoanalitikus érdeklődése több, Európában ünnepelt művében is a különös hangsúlyt kapott. Ezek közé tartozik a hét végén az Operaházban bemutatott Karamazov testvérek is.
Dosztojevszkij remekműve természetesen nem adható vissza teljességében a színpadon, ezt hiba volna számon kérni, és erre Eifman kísérletet sem tesz. Az apa és gyermekei egymáshoz fűződő ambivalens kötődéseinek feltérképezésére tesz próbát, ezt szolgálja egyfajta „ürügyként” az apagyilkosság, amelyet a koreográfus az első felvonás végére helyez. Az „ürügy” látványos: mozgalmas tömegjelenet, egy asztal mint borulékony vérpad. A gyilkossággal vádolt Dimitrij elfogása – mintegy tíz kötéllel feszítik a térbe – szintén hangsúlyos, de ekkor már túl vagyunk számos „nagyjeleneten”, olykor kissé hatásvadász epizódon.
Az érzelmek irracionálisak, kaotikusak – Eifman ezt bravúros kettősök, hármasok, négyesek kombinálásával, dinamikus tömegjelenetekkel ábrázolja. A hatást fokozza az új teatralitás jegyében elterjedt több színházi eszköz: a filmszerűséget fokozó fénydizájn, a megmászható fémdíszlet. A darab mozgásanyaga a klasszikus balett elemeire alapoz, merít a kortárs tánctechnikákból, olykor akrobatikus ügyességet követel meg a táncosoktól, s nem ritkák a férfiemelések sem. A jelenetek olyannyira dinamikusak és intenzívek, hogy a táncosoknak egy pillanat sem marad üresjáratra.
A második felvonás álomszerű képeket mutat be, más hangulatú. Kevésbé a látványra, inkább a táncra koncentrál, egységesebb. A börtönhelyzet középpontba állítja Dosztojevszkij szabadságparadoxonját, az ideák ütköznek az emberi gyarlósággal. Itt az előadás közelebb kerül Dosztojevszkij szellemiségéhez.
Az első szereposztás hat főszereplője – Csonka Roland, Apáti Bence, Medvecz József, Kozmér Alexandra, Keveházi Krisztina és Komarov Alekszandr – kifogástalan. Dicséret illeti a fegyelmezetten táncoló kart, a pontos zenekart is.
(Karamazov testvérek – balett két felvonásban. Koreográfus: Boris Eifman. Magyar Állami Operaház, november 7.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.