Botrányos bormarketing

Felmondott a borászok tulajdonában lévő Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. összes munkatársa, a cégnél csak az ügyvezető maradt. Információink szerint a szakemberek azért távoztak, mert az agrártárca késlekedése miatt nem jutottak hozzá a fizetésükhöz.

Dénes Zoltán
2009. 11. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felmondott a borászok különböző szakmai szervezetei által alapított Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. teljes csapata, az ügyvezetőt kivéve – erősítette meg lapunknak több tulajdonos a Borravaló.hu szakportál információját. Egyelőre nem tudni, hogy mi lesz a kft. sorsa, és mi a helyzet a nemrég kiírt pályázatokkal. Horváth Csaba, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke az üggyel kapcsolatban nem kívánt nyilatkozni, mondván, az eset egy magáncég belső ügyét képezi. Faggatásunk nyomán kifejtette: a társaságban zajló folyamatok a szakmát nem érintik, a pályázati pénzek eljutnak majd az érintettekhez.
– Hogy ez a kft.-vel vagy anélkül fog megtörténni, az még kérdéses – tette hozzá. Elmondása szerint mindez november 25-én dől el, erre a napra hívták össze a nonprofit cég közgyűlését.
Lapunk több termelőt és egyesületi vezetőt is megkeresett, akik egyáltalán nem, vagy csak név nélkül nyilatkoztak. Többekkel összhangban Jásdi István, a Magyar Független Szőlő- és Bortermelők Országos Szövetségének elnöke ugyanakkor arról számolt be, hogy információi szerint a kft. dolgozói nem kapták meg a fizetésüket. A cég működési költségének fedezetét közbeszerzési pályázaton keresztül kellett volna megkapnia a cég vezetésének. Ezt az összeget korábban automatikusan megkapták a földművelésügyi minisztériumtól. Jásdi István szerint mindezzel együtt meglepetést okozott a mostani hír, mivel a pénzhiány már korábban kiderült, s egy héttel ezelőtt még szó sem volt a szakértői gárda távozásáról. Információink szerint a működéshez szükséges források elmaradása az agrártárca késlekedése miatt történt. A minisztérium irányítása alá tartozó Agrármarketing Centrum (AMC) még szeptemberben sem írta ki a kft. működési költségeinek fedezésére szükséges pályázatot. A tárca ugyanis nem közölte az AMC-vel, hogy mekkora összeg folyt be a borászok által befizetett literenkénti nyolcforintos járulékból, márpedig ennek öt százalékára írhatták volna ki a tendert.
A Magyar Bormarketing Kft. elődje közhasznú társaságként még 2005 májusában alakult azzal a céllal, hogy a hazai borászat marketing- és értékesítési tevékenységét támogassa. Mindezt a borászok az önként magukra vállalt literenkénti nyolcforintos járulék befizetéséből szerették volna megoldani. Másként gondolta a kormány, s végül úgy alakult, hogy az így befolyó öszszeg alig 60 százaléka maradhat közvetlenül a nonprofit szervezetnél. Az évi mintegy 700 millió forintos díjbevétel felosztása, valamint a konkrét pályázatok meghatározása és értékelése a földművelésügyi minisztérium által létrehozott bormarketing-bizottság feladata lett, a döntéseket azonban minden esetben az agrárminiszter hozza. A pályázatokkal és beszerzésekkel kapcsolatos szakmai előkészítő, koordináló és ellenőrző tevékenységet pedig az AMC és a Magyar Bormarketing Kft. közösen végezné. Vagyis a borászok szervezetének alig maradt mozgástere.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.