Draskovics miniszter korai öröme

Balogh Zsigmond
2009. 11. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kulcsár Anna A visszadobott kódex című dolgozatát (Magyar Nemzet 2009. október 17.) azzal kezdi, hogy örömünnepet ült az igazságügy-miniszter, mert Sólyom László köztársasági elnök csupán politikai vétóval élt a polgári törvénykönyv elfogadása miatt. Vagyis nem fordult Alkotmánybírósághoz. Jogi vétóra tehát nincs szükség. Sérti az alkotmányt az új polgári törvénykönyv című dolgozatomból (Magyar Nemzet 2009. szeptember 25.) kitűnik: abban bíztam, hogy a köztársasági elnök – aki nemcsak az alkotmányjognak, hanem a polgári jogágnak is kiemelkedő tudósa – az alkotmányellenesség megállapítása végett az Alkotmánybírósághoz fordul, vagyis nem csupán a politikai, hanem a jogi vétó lehetőségével él. Az igazságügyi és rendészeti miniszter ugyanis a jogalkotási törvényt megszegte akkor, amikor a kodifikációs bizottságot a törvény előkészítéséből kirekesztette, egyúttal megsértette az alkotmányt is [2. (1) bek.], amely a jogállamiságot védelmezi [7/2004. (III. 24.) AB-határozat].
Nem mindennapi érdeklődéssel kezdtem hát hozzá annak a tizennégy oldalas elemzésnek a tanulmányozásához, amelyben Sólyom László a politikai vétó alkalmazását indokolja. Hamarosan azonban olyan érzés vett rajtam erőt, mintha nem is egy politikai vétót, hanem egy fenomenális eszszét olvasnék. Tudom én azt, hogy ortodox értelmezés szerint esszé: irodalmi vagy művészeti tárgyról szóló, egyéni hangvételű, művészien megírt tanulmány, azonban ezzel a szűkkeblű, kirekesztő meghatározással nem értek egyet. Felfogásom szerint ugyanis jogi tárgyról is lehet művészien tanulmányt írni. Nem lehet tehát a szerzőtől művének e kitüntetően csengő meghatározását eleve megtagadni. Cserében viszont megvallom: rövidesen olyan meggyőződés hatalmasodott el rajtam, mintha a szerző nem is egy politikai, hanem jogi vétó indokait hozná fel. Dolgozatom utolsó bekezdésében ugyanis elmulasztottam azoknak az indokoknak a részletes kifejtését megfogalmazni, hogy miért alkotmányellenes a javaslatot előterjesztő, igazságügyi és rendészeti miniszter, valamint a javaslatot tárgyaló Országgyűlés eljárása. Hivatkoztam ugyan az alaptörvénynek a megfelelő szakaszára, de azt nem töltöttem meg konkrét tartalommal. Nos, ennek a hiányosságnak a pótlására ad bőségesen ötletet ez a gondolatébresztő elemzés, mégpedig a következőképpen:
Kezdi egy olyan mondattal, amelyet – ideiglenes miniszterelnökünk szóhasználatával élve – kőbe lehetne vésni: „A mindenkori polgári törvénykönyv kiemelkedő jelentőségű jogszabálya a jogrendszernek. Nincsen még egy olyan törvény, amely a mindennapi élet annyi összefüggését érintené közvetlenül, mint ez a törvénykönyv. Nincsen még egy olyan törvény, amelyet olyan gyakran és olyan fontos életviszonyokban alkalmaznánk, mint ezt. Ezért a polgári törvénykönyvnek minden részletében átgondolt, zárt rendszert alkotó, időtálló törvénynek kell lennie.” Természetesnek találja – a rendszerváltás után húsz évvel, hogy a mai életviszonyoknak megfelelő új polgári jogi kódex szülessen, de az annak megalkotására irányuló eljárásnak különösen gondosnak kell lennie, és a lehetőségekhez képest garantálnia kell a létrejövő jogszabály minőségét. A törvény már elfogadott szövege azonban igazolja, hogy a törvény javaslatának előterjesztője és az Országgyűlés nem tettek meg mindent, hogy ellentmondásoktól, esetlegességtől mentes, a gyakorlati jogalkalmazást segítő kódex jöjjön létre. A törvényben számos szerkesztési hiba található, és ugyanígy számosak a koncepcionálisan átgondolatlan, a gyakorlatban igen nehezen alkalmazható rendelkezések is. Szükségesnek tartja néhány olyan hibára felhívni a figyelmet, amelyek egyértelműen demonstrálják, hogy „a normaszöveg a jelenlegi formájában nem méltó arra, hogy a Magyar Köztársaság polgári jogi kódexévé váljon.” Ezután két pontban foglalja össze idevonatkozó érveit: a 2.1. pontban a rendszertani következetességet hiányolja, a 2.2. pontban pedig a szakaszokon belül is mutatkozó kodifikációs hibákat kifogásolja. Végezve a formai jellegű kifogásokkal kilenc pontban sorolja fel tartalmi jellegű kifogásait.
Kéri az Országgyűlést: a törvényt vesse ismételten alapos revízió alá, és javítsa ki a kodifikációs hibákat, amelyekre a fentiekben a teljesség igénye nélkül (!) hozott fel példákat. Kiterjeszti kérését a tartalmi aggályokra is. Megemlíti, hogy a jogász- szakmán belül, a jogtudomány művelői és a bírák között is számos további tartalmi aggály és kétely merült fel, de ezek kimerítő felsorolása és kifejtése meghaladná egy köztársasági elnöki vétó kereteit. Arra biztatja hát az Országgyűlést: „Azon túl, hogy az Országgyűlés az újratárgyalás és a törvény esetleges ismételt elfogadása során betartja a házszabályt, orvosolja a jogászi szakma által felvetett aggályokat is. Csak ezeknek a követelményeknek a teljesítésével lehet ugyanis garantálni a kódex jobb minőségét.”
A köztársasági elnök által felhozott eljárási, tartalmi, kodifikációs kifogások bőségesen elegendők annak a bizonyítására, hogy a torka véres törvényjavaslat távolról sem alkalmas a jogállam tűrőképességének az elviselésére, vagyis alkotmányellenes. Ezért bocsátottam előre, hogy – benyomásom szerint – a színvonalas elemzés a köztársasági elnök által alkalmazott politikai vétó helyett inkább a jogi vétó alkalmazását, vagyis az alkotmányellenességet indokolja. Hisz – politikai vétó keretében – megfontolásra inteni csak azt a partnert indokolt, aki megfontolásra már korábban is képesnek bizonyult. Az az előterjesztő kormány és az a törvényhozó Országgyűlés pedig, amely teszem azt a 2010. évi költségvetés rutinfeladatát úgy oldja meg, hogy a legnyomorultabbakat leginkább terheli, aligha lesz képes a sokkal bonyolultabb polgári törvénykönyv, mint kiemelkedő jelentőségű törvény megalkotásához szükséges megfontolásra. Ne csodálkozzunk tehát majd azon, ha az újonnan megalkotott törvény például a nagybácsi számára az unokaöccsével, a nagynéni számára pedig az unokahúgával való házasságkötést minden különösebb nehézség nélkül biztosítja. A köztársasági elnök mégis köteles lesz a törvényt aláírni. Ezért ült örömünnepet Draskovics Tibor, amikor hírül vette, hogy Sólyom László csupán politikai vétóval élt. Öröme azonban igencsak korai volt. A szocialista kormány ugyanis az utóbbi időkben sokat veszített népszerűségéből. Alighanem szerepe volt ebben a polgári törvénykönyv tárgyalása során tanúsított tétova, bizonytalan és szakszerűtlen magatartásának is. Ma már távolról sem vagyok azonban biztos abban, hogy a köztársasági elnök csupán alkalmazta a politikai vétót. Hiszen ilyen módon ugyan kivételes lehetőséget biztosított a kormányzó párt számára, hogy kövessen el csodát, és az újratárgyalás során megtáltosodva alkosson egy olyan színvonalas kódexet, amelyet Verbőczy István Tripartituma is megirigyelhetne. Ám ez a lehetőség távoltól sem kockázatmentes, hiszen következményei a párt népszerűségének alakulásában mérhetők fel. Az alig remélhető kodifikációs bravúr ugyan bizton a párt népszerűségének a növekedését eredményezné. Az ellenkező, inkább valószínű esetben azonban feltartóztathatatlanná válik a szocialista párt népszerűségének további hanyatlása.
Attól viszont aligha kell tartani, hogy a várhatóan továbbra is alkotmányellenes, a jogállamisággal össze nem egyeztethető, hibáktól hemzsegő kódex hatályban marad. Hiszen nemcsak előzetes normakontroll van a világon. Az Alkotmánybíróságról szóló törvény alapján [1. §. b) pontja és 21. §. (2) bek.] lehetőség van bárki számára a már kihirdetett törvény utólagos vizsgálatának várhatóan sikeres kérelmezésére. Végszükség esetén pedig az újonnan alakult kormány törvényalkotásba való beavatkozását sem lehet kizárni. Draskovics Tibor örömünnepe tehát alighanem korai volt.

A szerző nyugalmazott ügyvéd

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.