Elvtársak! Végállomás!

Taxner-Tóth Ernõ
2009. 11. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bezzeg a hatvanas években… – mondta ismeretlen útitársam, amikor már egy órája didergünk a székesfehérvári pályaudvaron. A ruhán áthatoló szél ezen az augusztusi napon a MÁV-hoz igazodott: megfelelt a kánikulai napokban bevezetett „téli” menetrendnek. Együtt érkeztünk Tapolca felől Fehérvár végállomásra. Tanácstalanul kérdezgettük egymástól, honnan, hogyan és mikor utazhatunk tovább Budapestre. Szóbeli vagy írásos tájékoztatás hiányában le kellett mennünk a lépcsőn (nehéz csomagokkal), aztán föl az előcsarnokba, ahol kiderült, hogy Nagykanizsáról jön majd egy gyors, de tizenöt percet késik. Kis számolás: még mindig előbb érünk haza, mint a már beállított személlyel. Vissza a sínekhez, várakozás. És amikor éppen elment a személy, bemondták, hogy a „gyors” további tíz percet késik. Amiből összesen negyven lett. Nem volt könnyebb az átszállás a másik irányba sem, csak éppen sütött a nap. Megérkezett Budapestről a vonat, amelynek leszálló utasai nagyrészt Tapolca felé igyekeztek. Magától értetődőnek vélnénk, hogy a szomszédos sínpáron álló kocsik az átszállókra várnak. De nem: arra ki van írva, hogy oda megy, ahonnan jöttünk. Le a lépcsőkön, majd föl, hogy megtudjuk, honnan indul közel fél óra múlva a még be sem állított szerelvény. Aztán vissza, és ha szerencsénk van, nem másik vágányról indul. Az a vonat, amelynek – a józan ész szabályai szerint – ott kellene állnia a beérkező mellett, és átszállás után indulnia.
Ez a székesfehérvári pályaudvar a MÁV történetének akár jelképe is lehetne. Régimódi épületét a második világháborúban lebombázták, majd a lehető legolcsóbban építették újjá. Nem lett szép, de máig használható. Az ismeretlen által visszasírt hatvanas években már látszott rajta az elhasználtság. A MÁV élére állított pártemberek ekkorra győzték le a vasút régi szellemét (törölték el végleg a múltat), vették el lehetőségeit (és a munkakedvét) a régi szakembereknek. Uralomra jutott a nemtörődömség, a hanyagság, az utasok lenézésének szocialista szelleme. Ekkor kezdődött a vasút lezüllése. Vagy lezüllesztése. Ennek okát szokatlan nyíltsággal mondta el a Hír TV riporterének a szocialisták pillanatnyilag közlekedési miniszterként foglalkoztatott kádere. Eszerint a közigazgatás, az állami és önkormányzati vállalatok vezetőinek azért kell magas fizetést és óriási végkielégítéseket kapniuk, mert megbízatásuk a politika változásaihoz kötött. Magyarul: az, hogy a fehérvári állomásfőnök nem mondatja be az átszállás lehetőségét, a menetrend tervezője pedig semmibe veszi az utazók érdekeit, nem szakmai kérdés, hanem politikai. A vezetőket nem elismert teljesítményük alapján választják ki, nem eszerint fizetik és jutalmazzák. (A szocialista gondolkodás jellegzetes példája a Hunvald-ügy: a fizetés nem függ a végzett munkától.) A legfőbb szempont a hűség a kinevezőhöz és kapcsolatrendszeréhez, a párthoz, a kormányhoz. Amikor a marxista alapműveltségűek az állami és magántulajdon kérdéséről beszélnek, éppen ezt hagyják figyelmen kívül. Az „állam” elvont fogalom, „politikájáról” a meghatalmazottak döntenek, s ők nevezik ki az egyes intézmények, vállalatok vezetőit. Miután Rákosi Mátyás, majd Kádár János megbízatását Moszkvától kapta, uralmát csak a hozzá hűekre alapozhatta. Ez a gyakorlat két évtizeddel túlélte őket. Következménye mindaz, ami a MÁV (és sok más állami-önkormányzati vállalat) állapotát, működési gyakorlatát jellemzi.
Ha figyelmesen hallgatjuk a kormány nevében szóló közlekedési minisztert, érdekes gondolatmenethez jutunk. Kevesen használják a vasutat, azok sem fizetnek eleget, nincs tehát szükség az óriási hálózatra és a sok vonalra, mert ez sokba kerül az adófizetőknek. Ebből – ki nem mondva – az következik, hogy aki utazni akar, használja saját kocsiját (az sem drágább a vasútnál, főleg ha valaki nem egyedül utazik). Számos balatoni üdülőhelyre éppen fele idő alatt juthat el. De a pótdíjas (rendszeresen késő) város közi (IC) járatok utasai is lassabban érnek célba, mint az autópályát használók. Ilyen kérdései persze a vasút és az állam vezetőinek nem is lehetnek, mert ők mindig szolgálati autóval utaznak. A gépkocsit nem használóknak maradnak a gyakran zsúfolt buszok. Ő, mondja a miniszter, semmiért nem felelős, hiszen csak nemrég van hivatalban. Majd…
Nem zseniális? Ez a haladás – hat évtized óta. A párt váltogatja a kádereit (ugyanabból a körből), és időről időre megígéri, hogy az, ami eddig rossz volt, ezután nagyszerű lesz. A busásan megfizetett nagyszámú vezető (beleértve a szakszervezetek urait) régóta fáradozik azon, hogy az utazni akarókat leszoktassa a vasút használatáról. Leszoktassa a kényelmetlenséggel, a késésekkel, a mocskos kocsikkal, a lezárt WC-kkel, a vánszorgással, a rossz menetrenddel, és így tovább. Hivatkozhatunk más országok sikerére, beszélhetnek a környezetvédők, félhetnek településük elszigetelődésétől az önkormányzatok, a párt rendíthetetlen. Változást csak új kormány hozhat. Alapvetően más szemlélettel. Mert a gyors és kényelmes vasút megteremtése, az utazók visszacsábítása csak hosszú és igen drága folyamat eredménye lehet. A bevezető példa megoldása azonban aligha kerül pénzbe. Csak a pártkinevezettektől kell megszabadulni.
A változás nehéz útján akkor lehet elindulni, ha a következő kormány vezetői megbízatásuk első percétől fellépnek a mai zsákmányszerző gyakorlat ellen. Az eredményes munkához minden szinten sokkal kevesebb vezetőre, a jelenleginél sokkal kevesebb hivatalra, egyszerűbb és hatékonyabb ügyintézésre, az önkormányzatiság elvének felelősséggel járó, nagyobb érvényesítésére van szükség. Az MSZP–SZDSZ-kormány koncok osztogatására épített gyakorlata tarthatatlan. Kevesebb miniszter (gigantikus Miniszterelnöki Hivatal nélkül) sikeresebben dolgozhat, ha megtalálják a szakmailag felkészült és a tisztesség határain belül gondolkodó közigazgatási és szakállamtitkárokat. Nekik kell a szakmai érdekeket képviselni, a működés rendjét hatékonnyá tenni és ehhez megfelelő munkatársakat találni. Ebben az esetben vissza lehetne térni Antall József elképzeléséhez, hogy a közigazgatás és az általa működtetett intézményi-vállalati rendszer ne a politika változásaihoz igazodjék, vezetőit ne kelljen ezek szerint cserélgetni. Ezen múlik az ország állami irányítású részének eredményes működése.

A szerző egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.