Iskolapéldák

Hanthy Kinga
2009. 11. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nevelési tanácsokat adni nagy felelősség. Olyan társadalomban, amelyben az évtizedek során elvesztek a családi minták, különösen az. Főleg akkor, amikor úgy tűnik, a liberális oktatási-nevelési elvek csődje egyre nyilvánvalóbb, pontosabban nem is a liberalizmus csődölt be, hanem annak napi gyakorlatáról derült ki, hogy több kárt okoz, mint amennyi hasznot hoz. Érdemes lenne a hazai oktatáspolitika felkent bölcseinek elbeszélgetnie a tüntető osztrák és újabban már hozzájuk csatlakozó német egyetemistákkal arról, miért sztrájkolnak a bolognai rendszer ellen, amelyet kritika nélkül nyomtak keresztül az egész magyar közoktatáson. Nem vizsgálták a társadalmi hatásait, végiggondolatlan a kimenete, és nem tudni, mit kezdenek majd a fiatalok a három év alatt szerzett, semmire sem jogosító tömegdiplomáikkal. Nyugaton, úgy tűnik, ez már kiderült. Állástalan diplomások tömege van az utcán.
A Vendég a háznál jó műsor szokott lenni, de talán az évek során elfáradt. Nehéz is naponta újabb témákkal kitölteni az adásidőt. Az iskolai oktatás azonban örökzöld, bár a közszolgálat ejtette a téma komolyabb feldolgozását, megszüntették az oktatáspolitikával foglalkozó műsorokat. Minek is. Maradtak a könnyedebb helyzetjelentések. Az elmúlt héten olyan tanárok szólaltak meg a Vendég a háználban, akik a liberális oktatáspolitika napi gyakorlatát folytatják. Arról beszéltek, mennyivel könnyebb úgy tanítani, ha engedik a gyerekeket, hogy azt csinálják, amit akarnak. Vagyis az iskolában a diák diktál, a tanár meg követi. Egyikük azt mondta, igaz, hogy a gyerekek nem tudják, mikor volt a mohácsi vész, de rendkívül invenciózusak, s e képességüket kiválóan ki tudják bontakoztatni.
A hazai pedagógusképzés éppen a teljes elveszés szélén áll, még a legelszántabb bolognairendszer-hívők is arról beszélnek, hogy senki nem akar tanár lenni, a harmadik év végére az is meggondolja magát, akinek korábban kedve volt. Ha ez így folytatódik, elfogynak a tanárok az iskolákból. (Tegyük hozzá, lassan a gyerekek is.) Vagyis újra kellene gondolni a tanárképzés rendszerét. Persze nem csak azt. Mert lassan az is kiderül, hogy a nagy iskolai szabadság csak rövid távon kellemes, sőt kényelmes a tanárnak, akinek nem kell kínlódnia a számonkéréssel, a fegyelmezéssel. Ám ha abból indulunk ki, hogy az oktatás célja felkészíteni a gyermeket a felnőttlétre, arra, hogy megállja a helyét a nehéz helyzetekben is, a követelmény nélküli iskola nagy csapda. Az élet ugyanis a többség számára nem kívánságműsor. És ha nem tanítják meg gyermekkorában arra, hogy a célért erőfeszítéseket kell tennie, nagy csalódások fogják érni. Alaptudás és a tanulás módszerének ismerete nélkül csak áll majd tétován a kegyetlen kapitalizmus kellős közepén, és nem megy semmire. Kivéve, ha példát vesz azokról, akik ma sokra szokták vinni. Ülnek nagy fekete autóikban, és egyvalamihez nagyon értenek: a pénzcsináláshoz. Nekik ehhez iskola egyáltalán nem kellett. Ezt valóban az életből tanulták. Hogy fentről-e vagy lentről, az majdnem egyre megy.
(Vendég a háznál, MR1-Kossuth rádió.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.