Ostpolitik

Munkatársunktól
2009. 11. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lengyel és svéd kezdeményezésre az Európai Unió május 7-én indította hivatalosan is útnak a Keleti partnerséget, amelynek révén a posztszovjet térség hat tagállamával, Azerbajdzsánnal, Fehéroroszországgal, Grúziával, Moldovával, Örményországgal és Ukrajnával kívánja szorosabbra fűzni a politikai és gazdasági kapcsolatokat. Brüsszel ezzel párhuzamosan azzal igyekszik nyugtatni Moszkvát, hogy az Európai Unió nem akar betolakodni az orosz befolyási övezetbe. Az eszköztárában a bilaterális és multilaterális együttműködési formákat kombináló program nem túl bőkezű, inkább csak üzenetértékű 600 millió eurós finanszírozási alapot foglal magában, célja pedig, hogy elősegítse a demokratikus reformokat és a gazdasági integrációt. Az általános célok közül kissé kilógva e partnerség egyik célja a kelet-európai és a Kaszpi-országok energiabiztonságának erősítése is.
Az uniót a program az általános támogatás mellett is megosztja a keleti szomszédsághoz való viszony. A nagy országok közül Németországnak saját Ostpolitikja van, míg a kapcsolatokat szintén inkább bilaterális alapon fenntartó Franciaország számára fontosabb a Földközi-tenger régiója, s Párizs inkább csak egyfajta alku révén támogatta a lengyel előterjesztést. A Keleti partnerség és a Mediterrán unió versengő projektek, s jelzi az erőviszonyokat, hogy a teljes finanszírozás egyharmada az előbbire, kétharmada az utóbbira megy el. Jellemző az is, hogy az európai vezetők harmada arra sem méltatta a Keleti partnerség debütálására szervezett prágai csúcsot, hogy személyesen jelenjen meg rajta, mint ahogy az is árulkodó, hogy az utolsó pillanatban kikerült a hatok kapcsán még az európai államok szóhasználatot is kerülő záróközleményből a térség számára oly fontos vízumkönnyítés.
Erősen kérdéses az is, mennyire lehet egy kalap alá venni e hat országot. Egy budapesti konferencián Olga Sumilo, a kijevi Politikai Tanulmányok Nemzetközi Intézetének igazgatója például kijelentette, jobb lett volna egy külön kaukázusi partnerséget létrehozni, hiszen Ukrajnát igazán már csak a társult státus érdekli, s mint megjegyezte, kedvező politikai változások esetén Belorusszia még Ukrajnánál is könnyebben kaphat társult vagy éppen tagjelölti státust.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.