Igen komoly véráldozattal kell szembenéznie az Opelnek, miután az óriási anyagi gondokkal küzdő General Motors (GM) vezetése az utolsó pillanatban úgy döntött, mégsem válik meg európai leányától. Az amerikai központú konszern kedden bejelentette, hogy 20-25 százalékkal csökkenti európai kapacitásait, ami mintegy tízezer munkahely megszűnését jelentheti az öreg kontinensen. Ezzel párhuzamosan – mint arról a Financial Times beszámolt – Nick Reilly, az Opel megbízott vezetője három héten belül meg akar állapodni a lehetséges hitelekről és garanciákról azokkal az államokkal, ahol az Opelnek gyárai vannak. A GM összesen 3,3 milliárd eurót akar az Opel reorganizációjára és termékfejlesztésre fordítani. – Nem nyílt licitről van szó, de ha valaki megtagadja a részvételt, akkor az befolyásolhatja terveinket – nyilatkozta a vezető. Reilly a héten angol, belga, lengyel és spanyol miniszterekkel találkozott. Hétfőn pedig – közölte lapunkkal a GM európai kommunikációs igazgatósága – Günter Verheugennel, az Európai Unió iparügyi biztosával és az érintett államok gazdasági minisztereivel egyeztet az Opel vezetője. A társaság érdeklődésünkre semmilyen további információval nem szolgált, így azt sem közölte, mik a céljai a szentgotthárdi üzemmel.
Nick Reilly „kalapozása” egyben zsarolást is jelenthet, ugyanis szavai alapján is valószínűsíthető, hogy a társaság az országok felajánlásaitól teszi függővé, hol hajt végre kapacitáscsökkentést. Ettől tart az MB Partners Zrt. pénzügyi tanácsadó vezérigazgatója. Préda István figyelmeztetett: veszélyes precedenst teremthet, ha a külföldi befektetők a gazdasági válságra hivatkozva – a korábbi adókedvezményeken túl – további hiteleket és garanciákat kérnek maradásukért cserébe. A szakember ugyanakkor arra is lehetőséget lát, hogy a GM európai tárgyalásai során a magyar kormány a reorganizációval együtt bejelentett Opel-fejlesztések megszerzéséért lobbizzon.
Bogdanovits László, a Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetségének ügyvezető főtitkára nem tartja aggasztónak a helyzetet, mivel – mint fogalmazott – az Opel szentgotthárdi üzeme gyártja a társaság legjobb minőségű motorjait. – Nem tudjuk, hogy a kormánynak milyen lehetőségei vannak, de a GM-től ésszerűtlen döntés volna, ha a hazai kapacitáson faragna le – húzta alá Bogdanovits.

Sokkoló felvétel került elő a tragikus motorbalesetről – videó