Óriási, 15 milliárd forintos állami támogatásban részesíti a magyar állam az Audi Hungária Kft.-t. Az adóforintokkal való kistafírozás részleteiről egyelőre nagy a titkolódzás; sem a Pénzügyminisztérium, sem pedig az autóipari vállalat hazai leánycége nem közölt részleteket: az Audi sajtóosztálya a FN.hu hírportálnak mindössze annyit közölt, a motorgyár „tervszerű” beruházásáról van szó, de ennél többet nem mondhatnak. Az mindenesetre tény, hogy a 15 milliárdos apanázs közel négyszerese a bajba került hazai vállalkozások megsegítésére létrehozott krízisalapba befolyt 4,2 milliárdnak.
A kormányzati támogatással kapcsolatban Róna Péter közgazdász lapunk megkeresésére kifejtette: egy újabb önkényes és érthetetlen döntéssel állunk szemben, amely félő, hogy semmilyen haszonnal nem jár a magyar adófizetők számára. – Csakúgy, mint a Mercedes kecskeméti és a Hankook dunaújvárosi beruházásánál, most is igen komoly összeg kihelyezéséről van szó, miközben semmit nem tudunk a majdani megtérülésről, mint ahogy nem tudjuk azt sem, az összeg miért épp annyi, amennyi. Ilyen döntést csak úgy lehetne meghozni, hogy van nyilvános hatástanulmány, ilyennel azonban sem a korábban megítélt, sem pedig az Audinak adott támogatás kapcsán nem találkozhattunk – húzta alá Róna, hangsúlyozva: az Audi támogatása igen rossz üzenet a hazai tulajdonú kisvállalkozásoknak.
Az FN közlése szerint az Audi Hungária termeli meg Magyarország GDP-jének csaknem a hat százalékát, míg a foglalkoztatásban betöltött szerepe ehhez az arányhoz képest eltörpül, a munkavállalók 0,15 százaléka dolgozik a cégnél. Említésre méltó továbbá, hogy az Audi szolgáltatja a magyar export mintegy 7,5 százalékát a Figyelő Top 200 2009 adatai szerint, magyarán egyetlen külföldi tulajdonú cég sorsa durván befolyásolhatja a magyar külkereskedelmi mérleg egyensúlyát. Szót érdemel az is, hogy az Audi Hungária foglalkoztatási hatása a magyar beszállítókon keresztül jelentkezik elsősorban. Ugyanakkor ez a beszállítói kör sokkal jelentősebb is lehetne, ha a magyar állam kiköthette volna hazánk részesedését, ezt azonban a WTO (World Trade Organization – Kereskedelmi Világszervezet) tiltja.
Nem ez az első eset, hogy a kormány igyekszik az Audi kedvében járni: a Gyurcsány-kabinet 2006-ban a cég kedvéért hajlandó volt módosítani az adóelképzelésein: a különadó bevezetésének hírére az Audi egymilliárd euró értékű befektetés elmaradását helyezte kilátásba. A kormány végül a különadót csökkenthetővé tette az alap- és alkalmazott kutatás és a kísérleti fejlesztés költségével.

Orbán Viktor: Határ a csillagos ég – hajrá, Kapu Tibor!