Hogy miért is olyan nagy sikerű világszerte a 2000 őszén indult CSI-sorozat, amelynek producerei már két mutációval (CSI: a New Yorki helyszínelők és a Miami helyszínelők) is büszkélkedhetnek? Ennek egyik oka talán, hogy ez a fajta televíziós elbeszélés a digitális képalkotási technikákra támaszkodva állandó izgalmat és feszültséget képes teremteni a nézőkben. A CSI-ban nem a bűnhődésre helyeződik a hangsúly, hanem az odáig vezető útra, a trükkparádékkal átitatott dramatizált bűnfeltárásra. A CSI-kiállítás alapját is ez a lenyűgöző technológiai látványvilág jelenti.
A Budapesten most megnyílt, ötmillió amerikai dollárt kóstáló kiállítást a bécsi székhelyű EMS Exhibits a CBS csatornával és a Fort Worth-i Tudomány és Történeti Múzeummal közösen hozta létre. A nyomozópalántákat a kiállítás elején Gil Grissom, a bűnügyi labor különc vezetőjének videoüzenete fogadja, majd minden látogató egy nyomozati jegyzetfüzettel a birtokában vághat neki a közel egyórás kalandnak, ahol mindenki saját maga is kipróbálhatja a DNS-azonosítást, az ujjlenyomat, lábnyom és vérnyom elemzését, megismerheti a törvényszéki antropológiát, a patológiát és a fegyvervizsgálatot. A különböző etapoknál a sorozat szereplői, de valós nyomozati szakértők is feltűnnek a képernyőkőn; részletesen beszélnek az adott vizsgálattípusról, szakterületükről.
A tudományos reprezentációk által alátámasztott nyomozással operáló sorozat kiállításán három megoldásra váró bűntény – amelynek alapját egy-egy epizód adja – közül egyet kell megoldania a látogatóknak. Körbe kell járni a tett helyszínét, bizonyítékokat kell találni, a különböző laborokban pedig a mikroszkópok, érintőképernyős számítógépek segítségével szimulálni lehet a nyomelemzéseket. A jó öreg Poirot biztos nemigen szívelné ezt a helyzetet: az ember szürkeállományát ugyanis nem nagyon kell itt megdolgoztatni, az előre beprogramozott bizonyítékok közül nem nehéz kiválasztani a helyes megoldást, amely szinte tálcán kínálja magát. Arra a kérdésre, hogy ki is valójában az áldozat, milyen kapcsolatai vannak, a megtalált nyomok kihez is vezetnek el, mi lehet a gyilkosság indítéka, csupán a laborokban található angol nyelvű nyomozati falon látható cetlik szövegeiből következtethetünk, amelyeket elfelejtettek magyarra fordítani a kiállítás installálásakor.
E sorok írója is elvégezte az öszszes feladatot, válaszolt a feltett kérdésekre, „jelentést tett” Gil Grissomnak, és csak utána szembesült azzal, hogy ki és miért is ölte meg az ő ügyének áldozatát.
Ez a hiba lehet, hogy csak nálunk fordult elő, de az bizonyos, hogy a kiállítás főképp a jól szabott külsőségekkel próbálja megnyerni magának a közönséget, akik, ha sikeresen elvégezték feladatukat, megkapják jól megérdemelt CSI-diplomájukat is. A kiállítás nem a legolcsóbbak közé tartozik: a jegyek – attól függően, mikor és hány társával érkezik a látogató – 1250-től 3500 forintig kaphatók.

Korábbi polgármester a szombati halálos baleset áldozata