Kőolajjal megrakott teherszállítók egész sora horgonyoz a brit partoknál, már hónapok óta, a tíz tankerből álló flotta három hajója Devonnál vesztegel. Leghosszabb ideje – szeptember eleje óta – a Bahamákon bejegyzett 50 ezer tonnás Tristar Kuwait tétlenkedik a part közelében, a második legrégebbi vendég pedig a szeptember utolsó hetében felbukkant, Norvégiában bejegyzett, 160 ezer tonnás SKS Segura. Várakozó vagy céltalanul cirkáló teherhajók azonban nemcsak itt, hanem világszerte láthatók ezekben a hetekben a tengereken – írta tegnap a Daily Mail. A lap szerint a tankerek azért nem rakodnak ki, mert arra várnak, hogy a piacon mesterségesen generált hiány miatt felszökjön az olaj ára.
Az előrejelzések szerint karácsonyra már 26 százalékkal többet kérhetnek az üzemanyagokért, mint egy évvel korábban, ezért nem valószínű, hogy a veszteglő nyersolajszállítmányok a közeljövőben eljutnak a finomítókba és a benzinkutakhoz – közölte a lap. Számítások szerint a brit partoknál raktárnak használt hajók szállítmányának összértékét naponta 1,66 millió dollárral növeli a semmittevés, amely miatt jelentősen megdrágul majd a benzinhasználat, és tetemes hasznot zsebelhetnek be a spekulánsok.
A piaci tranzakciók – az egyetlen nap alatt többször is gazdát cserélő szállítmányok – miatt már eddig is indokolatlanul nőttek az olajárak. A Kőolaj-exportáló Országok Nemzetközi Szervezete (OPEC) nemrégiben kilátásba helyezte, hogy emeli a kitermelési kvótát, hogy lenyomhassa a spekulációk miatt megemelkedett árszintet. Ám ez sem sokat számít, ha a nyersolaj csak akkor jut el a finomítókba, amikor a tankerek gazdái akarják. A világ tengerein jelenleg óriási mennyiségű olajat tárolnak teherhajókon – hangsúlyozta a lap.

Bravó, Kúria, el a kezekkel a zsaruktól!