A regisztrációs adó bosszúja

Több mint 120 milliárd forintos kiesést okoz ebben az évben a magyar költségvetésnek az autópiac zsugorodása – állítja Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke. A szakember szerint a regisztrációsadó-szabályozás módosításával élénkülne a piac és javítható lenne a büdzsé helyzete is.

2009. 12. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az újautó-értékesítés hetvenszázalékos visszaesése mellett a használtpiac harmincszázalékos zsugorodása akár kedvezőnek is nevezhető – mondta lapunk kérdésére Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. Persze nem mindegy, hogy mihez hasonlítjuk. A németországi újautó-értékesítés az ottani roncsprémiumnak köszönhetően harminc százalékkal bővült, ezzel áll szemben a mi hetvenszázalékos mínuszunk, valamint az osztrák vagy olasz használtpiac húsz-harminc százalékos növekedésével a hazai harmincszázalékos visszaesés.
A piaci zuhanás nemcsak a kereskedőket sújtja, de az adóbevételek elmaradásán keresztül az adófizetőket is – hangsúlyozta Fojt Attila. Közismert adat, hogy a tervezett 82 milliárdos regisztrációsadó-bevétel alig több, mint fele, nagyjából 45 milliárd forint teljesül ebben az évben. Az már kevésbé ismeretes, hogy a kisebb forgalom miatt jelentős áfabevételtől is elesik a büdzsé: ennek mértéke megközelíti a kilencvenmilliárd forintot. A két tétel együtt mintegy 130 milliárd forint, ami már jelentős mérték, ennél lényegesen kisebb összeg miatt alakult ki komoly politikai vita például a közösségi közlekedés ügyében.
A regisztrációs adó jelenlegi gyakorlata nemcsak a hazai kereskedők ellenzését vívta ki, de ismételten megintette miatta hazánkat az EU is. A közösség szakértői szerint a honi szabályozás nem értékarányos, ezért nemcsak csökkenteni, de átrendezni is kellene az adótételeket. A magyar kereskedői szervezetek azt javasolták a Pénzügyminisztériumnak, hogy a kis- és középkategóriás autók esetében az általános forgalmi adó augusztusi emelésének mértékével csökkentsék a regisztrációs adót. A prémiumkategóriás, illetve nagy űrtartalmú autók esetében jelentősebb mértékű csökkentést tartott szükségesnek az MGOE elnöke. Mint mondta, a jelenlegi helyzet részint a fekete- és szürkeimport erősödését hozta, részint szűkíti a kínálatot a magyar használtautó-piacon. Bár a kereskedésekben százszámra állnak eladhatatlan használt gépkocsik, a fiatal, jó minőségűekből kevés van, és az áruk sem csökkent. A szabályozás másik következménye, hogy a nyugat-európai kereskedőtől csomagban vásárolt használtak között található nagy motorral szerelt gépkocsikat csak az országhatáron kívül, Szlovákiában, Romániában, Bulgáriában érdemes forgalomba helyezni. Így a magyar kereskedők egy része – kénytelenségből – közvetítői kereskedelemmel is foglalkozik, azaz a nyugati származású járműveket a Balkán országaiba szállítja. Az MGOE vezetője abban bízik, hogy a kormányváltás után más szellemű gazdaságpolitika következhet, amely fellendíti a hazai autópiacot is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.