Az újautó-értékesítés hetvenszázalékos visszaesése mellett a használtpiac harmincszázalékos zsugorodása akár kedvezőnek is nevezhető – mondta lapunk kérdésére Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. Persze nem mindegy, hogy mihez hasonlítjuk. A németországi újautó-értékesítés az ottani roncsprémiumnak köszönhetően harminc százalékkal bővült, ezzel áll szemben a mi hetvenszázalékos mínuszunk, valamint az osztrák vagy olasz használtpiac húsz-harminc százalékos növekedésével a hazai harmincszázalékos visszaesés.
A piaci zuhanás nemcsak a kereskedőket sújtja, de az adóbevételek elmaradásán keresztül az adófizetőket is – hangsúlyozta Fojt Attila. Közismert adat, hogy a tervezett 82 milliárdos regisztrációsadó-bevétel alig több, mint fele, nagyjából 45 milliárd forint teljesül ebben az évben. Az már kevésbé ismeretes, hogy a kisebb forgalom miatt jelentős áfabevételtől is elesik a büdzsé: ennek mértéke megközelíti a kilencvenmilliárd forintot. A két tétel együtt mintegy 130 milliárd forint, ami már jelentős mérték, ennél lényegesen kisebb összeg miatt alakult ki komoly politikai vita például a közösségi közlekedés ügyében.
A regisztrációs adó jelenlegi gyakorlata nemcsak a hazai kereskedők ellenzését vívta ki, de ismételten megintette miatta hazánkat az EU is. A közösség szakértői szerint a honi szabályozás nem értékarányos, ezért nemcsak csökkenteni, de átrendezni is kellene az adótételeket. A magyar kereskedői szervezetek azt javasolták a Pénzügyminisztériumnak, hogy a kis- és középkategóriás autók esetében az általános forgalmi adó augusztusi emelésének mértékével csökkentsék a regisztrációs adót. A prémiumkategóriás, illetve nagy űrtartalmú autók esetében jelentősebb mértékű csökkentést tartott szükségesnek az MGOE elnöke. Mint mondta, a jelenlegi helyzet részint a fekete- és szürkeimport erősödését hozta, részint szűkíti a kínálatot a magyar használtautó-piacon. Bár a kereskedésekben százszámra állnak eladhatatlan használt gépkocsik, a fiatal, jó minőségűekből kevés van, és az áruk sem csökkent. A szabályozás másik következménye, hogy a nyugat-európai kereskedőtől csomagban vásárolt használtak között található nagy motorral szerelt gépkocsikat csak az országhatáron kívül, Szlovákiában, Romániában, Bulgáriában érdemes forgalomba helyezni. Így a magyar kereskedők egy része – kénytelenségből – közvetítői kereskedelemmel is foglalkozik, azaz a nyugati származású járműveket a Balkán országaiba szállítja. Az MGOE vezetője abban bízik, hogy a kormányváltás után más szellemű gazdaságpolitika következhet, amely fellendíti a hazai autópiacot is.
Majdnem belehalt egy idős ember egy brutális támadásba - egy budapesti buszról rángatták le