Siemens-ügynöknek nevezte Antali Károly miniszteri biztos a Műegyetem professzorát a Vasúti Egyeztető Bizottság legutóbbi ülésén – tette közzé a VDSZSZ Szolidaritás szakszervezet. A súlyos vádat azért fogalmazta meg a kormánytisztviselő, mert a szakértő a MÁV Zrt. felkérésére olyan szakmai anyagot készített, amelyből kiderül, hogy a kiválasztott TRAXX mozdony villamosenergia-felhasználása jóval kedvezőtlenebb, mint a versenyben részt vevő másik cég által gyártott mozdonyé, a Siemens Taurusé.
A MÁV felügyelőbizottságában (fb) tagként szereplő szakszervezet szerint az igazgatóság eltitkolta az fb elől a szakmai anyag tartalmát, ezért az tavaly novemberben jóváhagyta a Bombardier gyártmányú mozdonyok megvásárlását. A napokban az fb tudomására jutott az anyag, ezért a testület korábbi döntésének felülvizsgálatáról döntött. Ennek ellenére a hitelszerződést a tulajdonos megkötötte, így a MÁV számára előnytelen üzemeltetésű mozdonyt szerzik be – állítja a szakszervezet.
*
A beszerzés hiteligénye 79,6 millió euró, mintegy 21,5 milliárd forint. A hitel futamideje 15 év, fedezete pedig a megvásárolni szándékozott mozdonypark lesz. A mozdonyvásárláshoz szükséges hitel 48 százalékát az EIB, 52 százalékát a KfW Bank adja. Vajon a súlyosan eladósodott magyar vasúttársaságnak valóban szükséges a jelenlegi piaci körülmények között, drága hitelből mozdonyokat vásárolni? – tette fel a kérdést a lapunk által megszólaltatott vasúti szakember. Európai tendencia, hogy nem eszközöket vásárolnak, hanem szolgáltatást, mozdonyüzemidőt. Ami a TRAXX kontra Taurus vitát illeti, a műszaki tartalomban valójában nincs sok különbség. A Taurus mellett szól, hogy a MÁV korábban már vásárolt tíz darabot ebből a típusból.
A beszerzést valójában a szocialista frakció erőlteti – mondta informátorunk. A MÁV Trakció vezetőjének, Márkus Imrének politikai kötődése közismert, és mert a nevéhez köthető a vasútbeszerzési kezdeményezés, ő lehetne a „Bombardier-ügynök”. Támogatta ebben nyilván a kormány is, Antali Károly idézett megnyilvánulása is ezt támasztja alá. Érdekesebb az fb véleményének a megváltozása. Értesüléseink szerint a szakszervezeteket Andrási Miklós elnök-vezérigazgató biztatta fel az ellenállásra, valójában tehát rá illene a Siemens-ügynök címke. Informátorunk szerint a legjobb forgatókönyv az lenne, ha a két lobbi kioltaná egymást, és a MÁV nem venne fel újabb húszmilliárdos hitelt, hiszen a cégnél egyébként már takarékossági vészhelyzetet hirdettek. November 1-jétől az év végéig hárommilliárd forintot kellene megtakarítani a működési költségekből.
Tarifaemelés, regisztrációs jegy. A helyközi közösségi közlekedés tarifaemeléséről még nem született döntés, folynak az egyeztetések, a jelenlegi állás szerint átlagosan 15 százalékos emelés várható – mondta Antali Károly kormánybiztos a Magyar közlekedés 2009 konferencián. Megjegyezte: az átlagosan 15 százalékos tarifaemelés a különböző jegyeket, bérleteket eltérő mértékben érintené. Az új tarifa alkalmazása a költségvetés elfogadásától számítva nyolc hét múlva várható. Antali Károly kifejtette, hogy a legutóbbi, 2007. májusi tarifaemelés óta 16,6 százalékos emelésre lenne szükség ahhoz, hogy az akkori állapothoz hasonlóan fedezze a bevétel a költségeket. A kormánybiztos elmondta, dolgoznak a kedvezményrendszer átalakításán. Annyi biztos, hogy a 65 év felettiek kedvezménye megmarad, de az összes többi kedvezmény változhat. Antali Károly hangsúlyozta: az utasszám pontos felméréséhez elengedhetetlen a regisztrációs jegy bevezetése. A szolgáltatók felkészültségüktől függően eltérő időpontban vezetik be a regisztrációs jegyet január 1. és február 28. között, az utasok június 30-ig kapnak haladékot a regisztrációs jegy esetében, addig nem büntetik őket.
Majdnem belehalt egy idős ember egy brutális támadásba - egy budapesti buszról rángatták le