Érdekek háborúja a MÁV körül

Összekülönbözött a közlekedési minisztérium és a MÁV felügyelőbizottsága a beszerezni kívánt mozdonyokkal kapcsolatban. Az egyik lobbicsoport a Bombardier, a másik a Siemens gyártmányát szeretné beszerezni 21,5 milliárd forintnyi hitelből. Szakértők szerint mozdony helyett üzemidőt kellene vásárolnia a súlyos pénzügyi helyzetben lévő vasúttársaságnak.

2009. 12. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Siemens-ügynöknek nevezte Antali Károly miniszteri biztos a Műegyetem professzorát a Vasúti Egyeztető Bizottság legutóbbi ülésén – tette közzé a VDSZSZ Szolidaritás szakszervezet. A súlyos vádat azért fogalmazta meg a kormánytisztviselő, mert a szakértő a MÁV Zrt. felkérésére olyan szakmai anyagot készített, amelyből kiderül, hogy a kiválasztott TRAXX mozdony villamosenergia-felhasználása jóval kedvezőtlenebb, mint a versenyben részt vevő másik cég által gyártott mozdonyé, a Siemens Taurusé.
A MÁV felügyelőbizottságában (fb) tagként szereplő szakszervezet szerint az igazgatóság eltitkolta az fb elől a szakmai anyag tartalmát, ezért az tavaly novemberben jóváhagyta a Bombardier gyártmányú mozdonyok megvásárlását. A napokban az fb tudomására jutott az anyag, ezért a testület korábbi döntésének felülvizsgálatáról döntött. Ennek ellenére a hitelszerződést a tulajdonos megkötötte, így a MÁV számára előnytelen üzemeltetésű mozdonyt szerzik be – állítja a szakszervezet.
*
A beszerzés hiteligénye 79,6 millió euró, mintegy 21,5 milliárd forint. A hitel futamideje 15 év, fedezete pedig a megvásárolni szándékozott mozdonypark lesz. A mozdonyvásárláshoz szükséges hitel 48 százalékát az EIB, 52 százalékát a KfW Bank adja. Vajon a súlyosan eladósodott magyar vasúttársaságnak valóban szükséges a jelenlegi piaci körülmények között, drága hitelből mozdonyokat vásárolni? – tette fel a kérdést a lapunk által megszólaltatott vasúti szakember. Európai tendencia, hogy nem eszközöket vásárolnak, hanem szolgáltatást, mozdonyüzemidőt. Ami a TRAXX kontra Taurus vitát illeti, a műszaki tartalomban valójában nincs sok különbség. A Taurus mellett szól, hogy a MÁV korábban már vásárolt tíz darabot ebből a típusból.
A beszerzést valójában a szocialista frakció erőlteti – mondta informátorunk. A MÁV Trakció vezetőjének, Márkus Imrének politikai kötődése közismert, és mert a nevéhez köthető a vasútbeszerzési kezdeményezés, ő lehetne a „Bombardier-ügynök”. Támogatta ebben nyilván a kormány is, Antali Károly idézett megnyilvánulása is ezt támasztja alá. Érdekesebb az fb véleményének a megváltozása. Értesüléseink szerint a szakszervezeteket Andrási Miklós elnök-vezérigazgató biztatta fel az ellenállásra, valójában tehát rá illene a Siemens-ügynök címke. Informátorunk szerint a legjobb forgatókönyv az lenne, ha a két lobbi kioltaná egymást, és a MÁV nem venne fel újabb húszmilliárdos hitelt, hiszen a cégnél egyébként már takarékossági vészhelyzetet hirdettek. November 1-jétől az év végéig hárommilliárd forintot kellene megtakarítani a működési költségekből.

Tarifaemelés, regisztrációs jegy. A helyközi közösségi közlekedés tarifaemeléséről még nem született döntés, folynak az egyeztetések, a jelenlegi állás szerint átlagosan 15 százalékos emelés várható – mondta Antali Károly kormánybiztos a Magyar közlekedés 2009 konferencián. Megjegyezte: az átlagosan 15 százalékos tarifaemelés a különböző jegyeket, bérleteket eltérő mértékben érintené. Az új tarifa alkalmazása a költségvetés elfogadásától számítva nyolc hét múlva várható. Antali Károly kifejtette, hogy a legutóbbi, 2007. májusi tarifaemelés óta 16,6 százalékos emelésre lenne szükség ahhoz, hogy az akkori állapothoz hasonlóan fedezze a bevétel a költségeket. A kormánybiztos elmondta, dolgoznak a kedvezményrendszer átalakításán. Annyi biztos, hogy a 65 év felettiek kedvezménye megmarad, de az összes többi kedvezmény változhat. Antali Károly hangsúlyozta: az utasszám pontos felméréséhez elengedhetetlen a regisztrációs jegy bevezetése. A szolgáltatók felkészültségüktől függően eltérő időpontban vezetik be a regisztrációs jegyet január 1. és február 28. között, az utasok június 30-ig kapnak haladékot a regisztrációs jegy esetében, addig nem büntetik őket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.