Januárban változik a KRESZ

Közlekedhetnek a motorosok a buszsávokban a KRESZ januártól hatályos változásai szerint. Többek között pontosítja a módosított szabálygyűjtemény a leállósáv használatának feltételeit, és piros keretes háromszög tábla jelzi majd a torlódás veszélyét.

Babicz Beáta
2009. 12. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jóváhagyta szerdán a kormány a KRESZ módosításait, amelyek január elsején lépnek életbe. Szollár Domokos kormányszóvivő szerint a hatvan pontot érintő változtatások elsősorban a gyalogosok és a kerékpárosok biztonságát javítják. Jövőre a motorosok, biciklisták szabadon közlekedhetnek a buszsávokban, és előre mehetnek a piros lámpánál. Meghatározzák a „nyitott kerékpársáv” fogalmát, lehetővé teszik, hogy a kerékpárosok a kiegészítő táblával jelölt egyirányú utcába is behajtsanak. A híresztelésekkel ellentétben nem igaz, hogy a biciklisták akár az út közepén is haladhatnak majd, viszont mentesülnek a szigorú jobbra tartási kötelezettség alól – folytatta a szóvivő. Tábla jelzi majd, hogy a gyalogosok és kerékpárosok által egyaránt használható területeken kinek melyik oldalon kell közlekednie, elkerülendő a baleseteket, összetűzéseket. Több új közlekedési táblát is bevezetnek, például a torlódás veszélyét jelző piros keretes háromszöget, és engedélyezik az elektronikus jelzőtáblák használatát az autópályákon. Pontosítják a leállósáv használatának feltételeit is. Az elfogadott tervezet szigorúbban szabályozza a rendszámok láthatóságát és meghatározza a quad fogalmát is. Az új táblák kihelyezése és a költségek előteremtése az útkezelők, illetve az önkormányzatok feladata lesz – fűzte hozzá.
Kozma Péter ügyvéd-közlekedésjogász lapunknak elmondta, hogy nem tartja jónak a KRESZ folytonos módosítgatását, mert sérül az emberek jogbiztonsága. A KRESZ toldása-foldása összezavarja annak egységét, miközben hosszú időn át tematizálja a közbeszédet. Úgy véli, az eddigi KRESZ-ben is leszögezik, hogy csak olyan sebességgel lehet haladni, amellyel bármilyen akadály előtt meg tud állni. Tehát a gyalogátkelőhelyekhez tervezett figyelmeztető tábla nem jelent fokozott biztonságot, a kevésbé feltűnő zebrák pirosra festése sokkal hatásosabb volna. A sebességellenőrző pontok üzemeltetése nem a megfelelő módja a gyorshajtás visszaszorításának, a notórius szabályszegők kiszűrése csak a rendőrautókba szerelt kamerákkal lenne lehetséges. Nyugaton ez jól bevált, a magyar rendőrség azonban elzárkózik előle, pedig a korrupció is csökkenthető ezzel a módszerrel. A kerékpárosok egyirányú utcába való behajtásának engedélyezése sem szerencsés, mivel a kereszteződéshez érkező autós csak jobbról számít járműre, miközben biciklista balról is érkezhet – fogalmazott a szakember.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.