Lassú élénkülés az autópiacon

Az augusztusi mélypont után a harmadik egymást követő hónapban növekedett az új autók eladása hazánkban. A novemberi teljesítmény azonban még mindig csak 35 százaléka a tavalyi hasonló adatnak. A családok vásárlási kedvének élénkülését jelzi a Suzuki feltámadása.

2009. 12. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valamivel kevesebb, mint 3500 új autó kelt el hazánkban novemberben. Ez a szám nagyságrendileg ezerrel nagyobb, mint az augusztusban regisztrált forgalom – áll a Datahouse autóipari adatszolgáltató legfrissebb jelentésében. A novemberi adat ugyanakkor 6619-cel kevesebb, mint az egy évvel korábban mért adat. Az új autók hazai piaca az elmúlt hónapban 65,7 százalékkal zsugorodott, míg a teljes idei személyautó-forgalom visszaesése 63,9 százalékos. A kishaszonjármű-piac visszaesése valamivel kisebb, novemberben 53, míg az első tizenegy hónapban 50,8 százalékos volt.
A novemberi eladási adatok alapján – hosszú hónapok után először – ismét a Suzuki a legnépszerűbb márka hazánkban. A 490 eladott autóval a piac 14,16 százalékát birtokolja, és ez a részesedés még nőtt is a tavalyi adathoz képest, akkor az eladott 1333 autó csak 13,23 százalékos piaci részesedéshez volt elegendő. A dobogón a Ford és az Opel található még, a további sorrend: Volkswagen, Renault, Skoda, Toyota, Fiat. A nagy vesztesek közé, került a Chevrolet, amely 84, a Seat, amely 82, a Saab, amely 83 és a Lada, amely 92,8 százalékot zsugorodott novemberben. Autópiaci elemzők szerint a Suzuki erőre kapása arra utal, hogy a háztartások életjelt adtak magukról. Az éves értékesítés tükrében azonban továbbra is a Ford vezeti a piacot 7270 egységgel, igaz, a Suzuki mindössze 200 darabbal maradt el tőle. A további sorrend Opel, Volkswagen, Toyota, Renault, Skoda. A legnépszerűbb modell a Suzuki SX4.
Az európai piacok sokkal élénkebbek a magyarnál, a mi kétharmados zuhanásunkhoz képest ott masszív növekedést mértek. Az októberben eladott 1,257 millió autó 12,8 százalékos emelkedést mutat tavaly októberhez képest – derült ki a JATO Dynamics autóipari piackutató cég jelentéséből. Azonban ezek a számok a tavalyi, már recesszió sújtott, ám akciószegény piachoz viszonyított eredményeket tükrözik. Az egész évet tekintve azonban a piac negatív számot mutat. Az idén az első tíz hónapban 12,119 millió autót értékesítettek Európában, ami 4,1 százalékkal, nagyjából félmillió darabbal kevesebb, mint 2008 azonos időszakában.
A legnagyobb európai piacokon: Németországban, Olaszországban, Nagy-Britanniában, Franciaországban és Spanyolországban mind sikerült az októberi eladási eredményeit növelni. Ám elemzők arra mutattak rá, hogy ezekben az országokban kivétel nélkül fellelhetők voltak az eladást ösztönző roncsprémium-akciók. Eközben erős választóvonal alakul ki a kelet-európai országok zsugorodó piacai és a prosperálóbb Nyugat-Európa között. A JATO Dynamics elemzője szerint a roncsprémium az a többlet, amellyel a gazdagabb országok élénkítik a piacaikat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.