Nem jó a banki kódex?

Továbbra sem hajlandók aláírni az AXA vezetői a banki magatartási kódexet, mert egyes pontjai szerintük elfogadhatatlanok. A pénzintézet inkább saját szabálygyűjteményt dolgozott ki. A kormány által kezdeményezett kódexnek tegnap kellett volna életbe lépnie, ám egyelőre késik a bevezetése.

Csécsi László
2009. 12. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tele van hibákkal a banki magatartási kódex – állítja Szekeres Tibor, az AXA Magyarország országigazgatója. A bank épp ezért továbbra sem hajlandó csatlakozni a kormány által kezdeményezett szabálygyűjteményhez. Szekeres szerint több olyan pont is található a kódexben, amit nem lehet betartani. Az igazgató többek között azt a kitételt említette, mely szerint az igénylő életkora miatt nem lehet visszautasítani a hitelkérelmet. – Az életkor igenis fontos tényező egy hitelnél, hiszen egy hetvenöt éves embernek nem lehet harminc évre kölcsönt nyújtani, mivel nem tudja majd visszafizetni – jegyezte meg Szekeres. Emellett a kódex jó néhány fontos problémát nem kezel az AXA vezetője szerint. Ezek egyike az úgynevezett pozitív adóslista kérdése. Jelenleg ugyanis a jól fizető adósok fizetik meg a nehezen törlesztők által okozott többletköltségeket. – Amennyiben a bankok különbséget tehetnének a jól és a nehezen fizető ügyfelek között, akkor az előbbiek olcsóbban juthatnának hitelhez – közölte az igazgató.
Az AXA a magatartási kódexre válaszul egy saját szabálygyűjteményt dolgozott ki, amely állításuk szerint ügyfélbarát, és szigorúbb feltételeket támaszt a bankkal szemben, mint az állami kódex. Az AXA kódexe többek között bevezeti az úgynevezett mediátorrendszert. Eszerint ha az ügyfél panasza nem jut jogorvoslathoz, akkor a bank ügyféltanácsához fordulhat a problémájával. Amennyiben náluk sem éri el a célját, akkor egy külső mediátor, magyarul peren kívüli megegyezést segítő cég közreműködését kérheti, amelynek költségeit fele-fele arányban állja az ügyfél és a bank.
– A jelenlegi szankciókra épülő, akár milliárdos bírságokat is kivető rendszer sem az ügyfeleknek, sem a bankoknak nem jó, csak az állam és a bankfelügyelet érdekeit szolgálja, mert hozzájuk folynak be a büntetések – közölte Szekeres Tibor. Az igazgató szerint még az is kétséges, hogy a törvény valóban lehetővé teszi a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete számára, hogy betartassa a kódexben foglaltakat.
A banki ügyfelekkel szembeni tisztességes magatartásról szóló szabálygyűjteménynek egyébként már tegnap életbe kellett volna lépnie, a hitelintézeti törvény módosításával egyidejűleg, ám erre végül nem került sor, mert a parlament még nem fogadta el a törvénymódosítást. A távirati iroda információi szerint a végszavazás december 14-én lesz.
A dokumentumot a felügyelet honlapján közzétett lista szerint eddig 158 pénzügyi szolgáltató írta alá. Müller János, a Magyar Bankszövetség vezető tanácsadója ugyanakkor közölte: a bankok kötelezőnek tartják magukra nézve a magatartási kódexet, annak ellenére, hogy az nem tudott december 1-jével hatályba lépni. A bankok a törvény életbelépéséig vállalják az ügyfelek számára kedvezőtlen egyoldalú szerződésmódosítást és az árverezéseket tiltó moratórium fenntartását is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.