Összeomlott a Bormarketing Kft.

Alighogy elindult, máris lehúzhatja a rolót a magyar borok népszerűsítése érdekében létrehozott Bormarketing Kft. A borászok úgy vélik, hogy a társaság működése a bürokrácia túlzott terjeszkedési hajlamán bukott el. Terveik szerint új szakmaközi szervezetet hoznak létre.

Dénes Zoltán
2009. 12. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Földért életjáradék és moratórium. Ötödik alkalommal indul a földért életjáradék program, amelyben minimum egy, legfeljebb húsz hektár termőföld, maximum hárommillió forintért történő megvétele után az állam életjáradékot fizet a földjüket felajánló, 55 évesnél idősebb gazdáknak. Közben a Fidesz egy parlamentnek benyújtott önálló indítványban, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. kezelésében lévő földterületek értékesítésének és tartós bérletbe adásának felfüggesztését kezdeményezte az új kormány hivatalba lépésének napjáig.


Miután a hónap elején az ügyvezető kivételével felmondott a hazai borászok tulajdonában lévő Magyar Bormarketing Non-profit Kft. összes munkatársa, a cég tegnap megtartotta rendes közgyűlését is. A tulajdonos szervezetek a munkatársak felmondásakor azt ígérték, hogy a cég közgyűlése után adnak tájékoztatást. Tegnap a kft. ügyvezetője, Nemes Richárd viszont arról számolt be, hogy majd csak egy-két napon belül születik meg a sajtóközlemény, s amíg azzal nem készülnek el, nem kívánnak nyilatkozni az ügyben.
Információink szerint a közgyűlésen két élesen szembenálló vélemény körvonalazódott. Egy csoport amellett állt ki, hogy a borászok fogjanak össze, s ne hódoljanak be teljesen az agrártárca bürokráciájának, amely eddig is rátenyerelt az általuk, a bormarketing céljára befizetett összegek nagy részére. Mások – a gyorsabb megoldás reményében – úgy vélték, érdemes belemenni az agrártárca újabb játszmájába, s elfogadni azt, hogy a kft. pályázaton nyerje el a működési költségeire szükséges forrásokat, mégpedig az Agrármarketing Centrumtól (AMC). Ezt a pénzt a tárca korábban automatikusan utalta egyszerű támogatási szerződés keretében. Az ügy pikantériája, hogy a borászok éppen azért hozták létre a céget, mert így akartak elszakadni az érdekükben nem sokat ügyködő AMC-ről.
Lapunk úgy tudja, hogy a hiányzó források miatt a cég már mintegy tízmillió forint tartozást is felhalmozott. Ezért a tegnapi közgyűlésen az is felmerült, hogy inkább hagyják veszni, s hozzanak létre egy szakmaközi szervezetet. Az uniós szabályok szerint ilyet akkor lehet megalakítani, ha az bírja az adott ágazat 60 százalékának támogatását. Ez esetben pedig önállóan rendelkezhetnének saját pénzük felett.
A Magyar Bormarketing Kft. elődje közhasznú társaságként még 2005-ben alakult azzal a céllal, hogy a hazai borászat marketing- és értékesítési tevékenységét támogassa. Mindezt a borászok az önként magukra vállalt literenkénti nyolcforintos járulék befizetéséből szerették volna megoldani. Másként gondolta a kormány, s végül úgy alakult, hogy az így befolyó mintegy 700 millió forint alig 60 százaléka maradhat közvetlenül a nonprofit szervezetnél. A konkrét pályázatok meghatározása és értékelése a földművelésügyi minisztérium által létrehozott bormarketing-bizottság feladata lett, a döntéseket azonban minden esetben az agrárminiszter hozza. A pályázatokkal és beszerzésekkel kapcsolatos szakmai előkészítő, koordináló és ellenőrző tevékenységet pedig az AMC és a Magyar Bormarketing Kft. közösen végezné. Vagyis a borászok szervezetének alig maradt mozgástere, a pénzükre rátenyerelt a bürokrácia.
Pedig igencsak elkelne a jó bornak is a cégér. Uniós csatlakozásunk óta ugyanis egyre nagyobb a gazdák szőlőültetvény-kivágási hajlama, ráadásul ehhez pénzügyi támogatást is kapnak. Két évvel ezelőtt a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium ötezer hektárban határozta meg az uniós forrásból támogatott szőlőkivágási keretet, végül a ténylegesen kivágott területnagyság 3603 hektár volt. Tavaly pedig kétezer hektár volt a keret, s 1802 hektárt vágtak ki. Idén hazánk 3,51 milliárd forintot használhat fel e célra, a kivágandó ültetvény nagysága pedig elérheti a 2100 hektárt – közölte lapunk megkeresésére Soproni Horváth Lajos, a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal sajtófőnöke. A szőlőtermelők viszont több mint háromezer hektárt vágtak volna ki. Az MVH múlt hét eleje óta postázza a szőlőkivágási engedélyeket. Az ültetvények kivágását kizárólag a jogerős engedély birtokában lehet megkezdeni, majd annak megtörténtét be kell jelenteni az MVH-nak, a hivatal pedig a kivágás elvégzésének ellenőrzését követően fizeti ki a támogatást. Eddig 1500 engedélyt postáztak ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.