Pörög az online kereskedelem

Hazánkban 2009 első fél évében több mint 2400 interneten, kosaras rendszerben árusító kiskereskedelmi áruház működött. Az internetezők számának folyamatos növekedése mellett az online vásárlást kipróbálók köre is folyamatosan bővül – derül ki a GKIeNET felméréséből, amely szerint 2008-ban az online kiskereskedelemben 63 milliárd forintos volt a forgalom, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom egy százaléka.

Bodacz Péter
2009. 12. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az év végére elérheti a 95 milliárd forintot az internetes forgalom a tavalyi 63 milliárd után. 2008 volt az első olyan év, amikor a korábbiakhoz képest jelentősen emelkedett az online értékesítés szerepe; tavaly a legalább egy alkalommal a világhálóról vásárlók száma megközelítette a 750 ezer főt – áll a GKIeNET piackutató társaság felmérésében. Eszerint az internetes vásárlás további elterjedésének az egyik legfőbb akadálya a fogyasztói bizalom hiánya, valamint a fizetési szokások „konzervatív” volta. A vásárlók nem szívesen fizetnek előre olyan javakért, amelyeket csak a képernyőjükön láttak, amit jól mutat, hogy az online üzletek kuncsaftjainak 92 százaléka utánvétes fizetést választott, amelyből 47 százalék volt futárszolgálatos és mindössze egy százalék a postai utánvét. Az esetek 44 százalékában a helyszínen készpénzzel fizettek a megrendelők, mindössze öt százalék választotta a banki átutalást, és csak három az online bankkártyás fizetési lehetőséget. A mobiltelefon segítségével (SMS küldésével) való fizetés egyik válaszoló webáruháznál sem fordult elő, míg az egyéb kategóriában a csekkel (készpénzes átutalási megbízással) fizetést a tranzakciók elhanyagolható hányadában említették
– Az utóbbi évek tapasztalatai azt mutatják, hogy az online (akár bankkártyás, akár átutalásos) fizetéssel szemben egyáltalán nem nő a bizalom. A kiszállítási árak emelkedése a futárszolgáltatások súlyának csökkenését eredményezik, miközben személyes átvétel a vásárlások még mindig közel felében tapasztalható – derül ki a kutatásból. A GKIeNET tapasztalatai szerint Magyarországon 2008-ban az online kiskereskedelmi boltok közel felénél az éves nettó árbevétel nem érte el az ötmillió forintot. Bár ez az arány magasnak mondható, jelentős javulás ment végbe az elmúlt két-három évben: az online vásárlás fejlődésének korai szakaszában az áruházaknak még több mint a háromnegyede ebbe a meglehetősen alacsony forgalmú kategóriába tartozott. A felmérés alapján említésre méltó adat az is, hogy a forgalom nyolcvan százalékát továbbra is a húsz legnagyobb webbolt generálja.
Egyre elterjedtebb a kereskedelem a lakosság körében is, amihez az úgynevezett online aukciós piacterek jelentik a legjobb közvetítői felületet. Mint azt a Vatera.hu közölte, weboldalukon a regisztráltak száma átlépte az egymilliót, amiben komoly szerepe van az elmúlt hónapok erőteljes reklámkampányának. A társaság regisztrált ügyfeleinek száma az október és november közepe között zajlott „tagtoborzó” során 67 százalékkal nőtt a korábbiakhoz képest. Ezen időszak alatt a napi licitek száma 14 százalékkal, míg az átmenő forgalom 15 százalékkal emelkedett. Az online piactéren napi átlagban 54 millió forint értékben cseréltek gazdát a portékák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.