Süllyedőben az MSZP-Titanic

Gazdag László
2009. 12. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szocialisták (és a liberálisok) kamikazerepülése a végéhez közeledik. Ez a hatalmas pártgólem, mármint az MSZP, úgy fog elsüllyedni, mint a léket kapott Titanic. Nézzük meg a szoclib gazdaságpolitika csődjének okait!
John Maynard Keynes dolgozta ki az állami beavatkozás elméletét, még az 1920-as években. Anticiklikus gazdaságpolitikájának fő eszköztára a költségvetés bevételi és kiadási oldalainak a változtatása volt. Az 1929–33-as válság után a roosevelti New Deal valósította meg Keynes nézeteit, és működött is ez a szabályozási politika egészen az 1960-as évek végéig. Azonban az 1960-as évek végére, még az olajválság kitörése előtt (1973 októbere) a keynesi költségvetési politika eszköztára kimerült, mégpedig főként politikai okokból. A költségvetés bevételi és kiadási oldalai merevekké váltak, már nem lehetett velük tovább játszadozni. Ha a kiadási oldalt akarta a kormány megkurtítani, a szakszervezetek álltak ellen, ha az adókat akarta emelni, akkor a vállalkozói oldal tiltakozott.
Ezt látva a monetaristák azt javasolták, hogy az állam vonuljon ki a gazdaságból, és egyedül a pénz mennyiségének pontos adagolásával szabályozzon. Az olajválságból kinövő általános nyersanyag- és energiaár-robbanás kikényszerítette a keynesi költségvetési politika feladását, a paternalista, túlméretezett állam leépítését, ami végbe is ment az 1980-as években. A monetaristák két dolgot tartottak szem előtt: a pénzstabilitást, tehát az infláció megfékezését; és a pénzellátás egyenletességének biztosítását. Kerülni kell a pénzmennyiség hullámzásait, mert azok a reálgazdaságra átgyűrűzve válságciklusokat generálnak. Vegyük észre, hogy a fiskális-restrikciós, nadrágszíjmeghúzó politika éppen ezeket a hullámzásokat viszi be a monetáris rendszerbe.
Nem a vállalkozói oldalon kell kibocsátani a pénzt, például adócsökkentés vagy a kamatlábak mérséklése útján, hanem a reálbérek emelkedésén keresztül. Ez ellentmond mindenfajta nadrágszíjmeghúzó logikának. A Gyurcsány-csomag, a Bajnai-csomag vagy korábban a Bokros-csomag éppen a monetarista alapelveknek mond ellent: megszorítás, nadrágszíjmeghúzás, és közben magas infláció és forintleértékelődés. A hazai gazdaság folyamatos válságban van 2005-től kezdve, valamint ilyen válságban leledzett 1995–98 között is. 1990–93 között speciális helyzet volt: a rendszerváltás. Ennek a spontán, anarchikus hatásait szenvedtük el, de 1994-ben véget ért ez az átmeneti korszak, megkezdődött a kilábalás: a GDP már 2,9 százalékkal, az export 16,6 százalékkal nőtt abban az évben. Ezt törte meg a Bokros-csomag.
Az Orbán-kormány idején, 1998–2002 között folytatódott a kilábalás, a GDP stabilan négy százalék fölötti éves növekedést mutatott. A minimálbér-emelések (19 600 forintról 50 000 forintra) szintén serkentő hatással voltak a gazdaságra. Az inflációt sikerült 2001 végére egy számjegyűvé tenni. 2002–2004 között még folytatódott a kedvező tendencia, a Medgyessy-kormány közalkalmazotti béremelése szintén pozitív hatást gyakorolt a gazdaságra, azonban már 2003 júniusában megtört a lendület a forint meggondolatlan leértékelése miatt. Ezt a kisiklást még sikerült korrigálni, 2004 végére az infláció lecsökkent négy százalékra. Bebizonyosodott, hogy nem igaz a bérinfláció meséje.
A Gyurcsány–Kóka párossal kezdődött el az a kóklerkedés, amely az országot a tönk szélére juttatta. Egyetlen év alatt, 2006-ban, 3600 milliárd forinttal romlott az egyensúly, és ennek már semmi köze sem volt az előző két kormány béremeléseihez. A finanszírozási oldalról megalapozatlan autópálya- és metróépítési program, valamint a multiknak nyújtott állami támogatás megnyolcszorozódása idézte elő az államháztartás bukfencét, és nem a korábbi béremelések. És persze az egekig érő korrupció.
A megoldás a pénzstabilitás, belső és külső értelemben, vagyis nem inflálódó és nem leértékelődő nemzeti valuta, illetve a pénzellátás egyenletességének szigorú garantálása. Ez utóbbi a reálbéreken (reálnyugdíjakon), és nem az adócsökkentésen keresztül. Ha növekednek a reálbérek, akkor piacoldalon fog képződni annyi profit, hogy a vállalkozók képesek lesznek beruházni, modernizálni és még az adót is befizetni. Egy már virágzó gazdaságban persze lehet óvatosan adót csökkenteni, de nem egyszerre, lökésszerűen, hűbelebalázs módon.

A szerző közgazdász, egyetemi docens

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.