Felszedi a síneket a vasút?

Visszafordíthatatlan műszaki leépítésekre adott utasítást a MÁV vezérigazgató-helyettese a kormány által a személyforgalomból kivont vasúti mellékvonalakon. Január végéig le kell szerelni a sorompókat, kiszögelni a váltókat és lebontani a biztosítóberendezéseket. A MÁV szerint az árufuvarozás fenntartása érdekében szükségesek az intézkedések.

2010. 01. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tavaly decemberben életbe lépett új menetrend szerint 24 szakaszon szünetel a személyszállítás a MÁV vonalain. A Fidesz szakpolitikusa, Fónagy János többször kijelentette, hogy ha a Fidesz a választók bizalmából kormányalakító erővé válik, akkor a 2009–2010. évi vasúti menetrendet felülvizsgálja, és a bezárt, műszakilag erre alkalmas vasútvonalakon újraindítja a személy- és áruforgalmat. Kérdés, hogy hány olyan vonalszakasz lesz a most leállítottak között, ahol az újraindítás megoldható. Egy december 11-én kiadott és most lapunk birtokába került vezérigazgató-helyettesi utasítás ugyanis nemcsak a személyforgalom szüneteltetését, de komoly műszaki visszafejlesztéseket is előír egyes vonalakon. Mosóczi László üzletági általános vezérigazgató-helyettes által jegyzett dokumentumban szerepel többek között az is, hogy „az alkalmazható sebesség legfeljebb 40 km/h”, „az állomási biztosítóberendezéseket ki kell kapcsolni”, „el kell készíteni a funkcióját vesztett, személyzetnélkülivé vált állomások jelző- és biztosítóberendezéseinek bontási tervét”,” a „teljes csapórudas sorompóberendezéseket nyitott állapotban rögzíteni kell, lakattal le kell zárni”, „kezdeményezni kell az illetékes közlekedési hatóságnál az érintett sorompóberendezések megszüntetését”, és „az átmenő fővágányban fekvő váltókat egyenes irányban váltózárral le kell zárni”. Mindez azt jelenti, hogy az elbontott biztosítóberendezések, sorompók nélkül az érintett vasútvonalakon a következő közlekedési kormányzat csak akkor indíthatja újra a közlekedést, ha pótolja a műszaki berendezéseket.
Az intézkedés különösen a 4-es és az 5-ös vonal esetében stratégiai hiba. Az előbbin, a Komárom–Almásfüzitő szakaszon a Suzuki autógyár, több papírgyár, illetve egy cementgyár szállítja a nyersanyagot és készterméket. Az 5-ös vonalon, Komárom–Székesfehérvár között a Rail Cargo Hungaria – korábban MÁV Cargo – csaknem 1000 menetvonalat igényelt erre az évre, emellett a vonal az úgynevezett „V0” jelű, Budapestet elkerülő vasútiteher-körgyűrű része, illetve a Hegyeshalom–Budapest vonal „egérútjaként” is stratégiai szerepet visz. Ezek jelenleg biztosítóberendezéssel ellátott, 80 kilométeres óránkénti sebességre alkalmas vonalak. Leszerelésük a MÁV pályahálózatát gyengíti, ezzel károkat okoz a nemzetgazdaságnak is – vélekedett lapunk kérdésére egy közösségi közlekedéssel foglalkozó szakértő.
Lapunk kérdésére a MÁV kommunikációs osztálya azt közölte, hogy a rendelet végrehajtását a Budapesti Területi Központ még nem kezdte meg. A jelenlegi állapotok a hónap végéig biztosan nem változnak meg. A rendelet végrehajtásához ugyanis szükségesek a Nemzeti Közlekedési Hatóság engedélyei. „Az intézkedési terv annak biztosítására szolgál, hogy a jelenleg szünetelő személyszállítási feladatok mellett az árufuvarozás fenntartása biztosított legyen” – áll a közleményben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.