Hosszú, kanyargós út Gutaházára

P. Szabó Ernő
2010. 01. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány évvel ezelőtt Gutaházi nyarak címmel jelent meg Szilárdi Béla és Fábián László kötete a Hanga Kiadónál, majd kis szünet után a Gutaházi telek című könyvvel jelentkezett a szerzőpáros. Mindezek után joggal gondolhattuk azt, hogy a sorozat a tavaszokat és őszöket tárgyaló opusokkal folytatódik, olyannyira, hogy már-már kezdtük azt hinni, hogy Gutaháza a világ közepe, ahol minden apró mozzanatnak különös jelentősége van. Nem állítom, hogy éppen ezért, de nemrégiben a helyszínen tanulmányoztam a kérdést, a környezetet, s meg kellett állapítanom, hogy valóban a leginkább élhető vidékek közé tartozik a Kárpát-medencében az a térség, amelyet Gutaháza, Zsennye és Rábatöttös határol, s amelyet Szent Cecilia vértanú tiszteletére Cicelle-háromszögnek is neveznek azok, akik a hagyományokat tisztelik. Ilyenek pedig sokan vannak arrafelé, hiszen egész művészkolónia alakult ki már a három településen, akik egyesületet is alakítottak, amelyet szintén a szentről neveztek el.
Mindenesetre a fentiek után könnyű megérteni, hogy amikor a Münchenből (egyelőre legalább félig) hazatelepülni szándékozó Szilárdi házaspár házat-otthont keresett arrafelé, miért éppen Gutaházára esett a választásuk, s az is, hogy miért olyan fontos mindaz, ami arrafelé, legyen ősz vagy tél, nyár vagy tavasz történik. Előbb-utóbb bizonyára megjelenik majd a tavaszt és az őszt tárgyaló kötet is, folytatásként viszont most Szilárdi Béla olyan könyvvel jelentkezett, amely azt az utat írja le, amelyen bejárva meg-, de bátran mondhatjuk úgy is, hazaérkezett. Budapestről indult ez az út, a negyvenes évek elején, amikor a szerző megszületett, s a világ számos pontját érintve érkezett a magyar Alpokaljára a kilencvenes évek elején. Ami pedig a földrajzi koordinátáknál is fontosabb, az az, hogy az utat, életutat követve a szerző sokszínű, árnyalt képet ad a XX. század második felének Kelet-Európájáról, egy olyan művészértelmiség szemével láttatva, akit belső és külső utazásai során mindig is a felfedezés, de leginkább önmaga megismerésének, kiteljesítésének a vágya vezetett. Így fedezte fel a rajzolás-festés izgalmas világát, hogy azután az ötvenes évek második felétől a zene kerüljön érdeklődése középpontjába, olyannyira, hogy sikeres könnyűzenészként 1959-ben már hosszú „haknira” hívják a Szovjetunióba. Közben a fotográfia is foglalkoztatta, 1971-ben fotósként is bemutatkozott a Ferencvárosi Pincetárlaton. Abban az évben kezdődött Szilárdi németországi élete, újra csak párhuzamosan művelte a zenét és a fotózást, majd grafikai stúdiót hozott létre, hogy azután egyre inkább a festészetnek és a rajznak szentelje magát, no meg a filozófiának, ahonnan már egyenes út vezetett annak a helynek a keresése felé, ahol otthon érezhetjük magunkat a világban.
Így zárult be a kör, érkezett meg a szerző Gutaházára, mondhatnánk, de a könyv elolvasása után nem a kör bezárulását érezzük, hanem éppenséggel azt, hogy Szilárdi „életműregénye” kaput nyit a múlt felé. Arra biztatja olvasóját, hogy az ő útját figyelve maga is átgondolja, mi is történt az elmúlt fél évszázad Magyarországán, milyen lelki-szellemi folyamatokat indítottak el a történések azokban, akik a korszakot megélték, s akikben volt erő ahhoz, hogy hazaérkezzenek, megtalálják önmaguk.
(Szilárdi Béla: Határtalan zsongásban, Hanga, 2009, 224 oldal.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.