Mégsem vehet kínai buszokat a Volán?

Szabálytalanul zárta ki az Alfa Buszt a Volánbusz 60+60 autóbusz beszerzésére kiírt közbeszerzési eljárásból – állapította meg a Közbeszerzési Döntőbíróság. A testület emellett hárommillió forint bírság megfizetésére kötelezte az állami vállalatot. A nyertessel egy hónapon belül szerződést köthet a kiíró.

2010. 01. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szállítási ár szerint legjobb ajánlatot tevő Alfa Buszt járműveik egyik műszaki paramétere, a jármű fordulékonysága miatt zárták ki a pályázatból. A Közbeszerzési Döntőbíróság tegnap megküldött határozatában ezt a döntést minősítette szabálytalannak, és ezért kötelezte a kiíró Volánbuszt hárommillió forint büntetés megfizetésére. A döntés új helyzetet teremt a közbeszerzési eljárásban, hiszen ezzel a tenderen ismét versenyben van a magyar gyárban készülő Alfa-busz a kínai és a cseh gyártóval – mondta el lapunk kérdésére Mogyoróssy Tibor, az Alfa Busz Kft. tulajdonosa. A vállalkozó szerint a pályázat kiírójának ezután nincs más lehetősége, mint az eddig beérkezett ajánlatokat számszaki szempontból összevetni, és a legkedvezőbb ajánlatot győztesként kihirdetni. Mogyoróssy szerint a szerződéskötés harminc napon belül megtörténhet.
Első körben a kínai XIAMEN King Long United Automative Industry CO Ltd. nyerte a Volánbusz Zrt. hirdetmény közzétételével indult tárgyalásos közbeszerzését december elején, az akkori döntés alapján a buszgyár hatvan járművet szállíthatott volna nettó 9,866 millió euróért. A felhívás két részből állt. Az első húsz darab kéttengelyes, alacsony belépésű szóló autóbuszra, és negyven darab háromtengelyes, alacsony belépésű szóló autóbuszra, valamint százszázalékos pótszállításról szólt. A második rész 15 darab turista kivitelű szóló autóbusz szállítását kérte. A második részt az ajánlatkérő eredménytelennek nyilvánította. Az első részben szereplő hatvan darab autóbusz ellenértéke nettó 9,866 millió euró lett. Három ajánlattevő közül választották ki nyertesnek a kínai XIAMEN King Long Ltd.-t. A második legkedvezőbb ajánlatot a cseh VIKO s.r.o. tette. A kínai cég egy buszt 164 ezer euróért kívánt szállítani. Az Alfa Busz Kft. ajánlatát már az eljárás kezdetén kizárták. A King Long gyártójáról autóbuszos körökben elterjedt, hogy magyar üzleti érdekeltségbe került. A Volánbusz vezetői több alkalommal jártak tárgyalni Kínában, és úgy tudni, közülük némelyek résztulajdont szereztek a cégben.
A székesfehérvári Alfa Busz Kft. azt követően fordult a Közbeszerzési Döntőbírósághoz, hogy a Volánbusz Zrt. közbeszerzési tenderén érvénytelenítették a pályázatát. A kft. 160 busz szállítására vonatkozó ajánlatát már a nyolc hónapja folyó eljárás elején kizárta a Volánbusz Zrt., majd a Közbeszerzési Döntőbíróság ítélete alapján visszahelyezte. Három hónapos tárgyalás után viszont a pályázat kiírója érvénytelenítette az ajánlatát műszaki kifogásra hivatkozva. Ezt a Magyar Buszgyártók Szövetségének nyilatkozatában akkor megalapozatlannak minősítette, a szövetség véleménye szerint ugyanis az Alfa Busz ajánlata nemcsak műszaki paramétereiben, hanem mintegy 15 százalékkal alacsonyabb árával is kedvezőbb volt a kínai ajánlattevőénél. Mogyoróssy Tibor jelezte: ezzel kétszáz dolgozó munkahelye s további kétszáz bedolgozó munkája került veszélybe. A cégnek ugyanis – a tulajdonos tájékoztatása szerint – január végéig van megrendelése.
Az Alfa Busz 1992-ben kezdte meg a termelést az Ikarus egykori székesfehérvári gyárában. Volvo alvázra épít buszokat, s azokat itthon és külföldön értékesíti. Az alapítás óta a cég hatvan busztípust fejlesztett ki. A hazai, valamint a román, orosz és svájci piacra öszszesen évi 130-150 autóbuszt gyártottak eddig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.