A szállítási ár szerint legjobb ajánlatot tevő Alfa Buszt járműveik egyik műszaki paramétere, a jármű fordulékonysága miatt zárták ki a pályázatból. A Közbeszerzési Döntőbíróság tegnap megküldött határozatában ezt a döntést minősítette szabálytalannak, és ezért kötelezte a kiíró Volánbuszt hárommillió forint büntetés megfizetésére. A döntés új helyzetet teremt a közbeszerzési eljárásban, hiszen ezzel a tenderen ismét versenyben van a magyar gyárban készülő Alfa-busz a kínai és a cseh gyártóval – mondta el lapunk kérdésére Mogyoróssy Tibor, az Alfa Busz Kft. tulajdonosa. A vállalkozó szerint a pályázat kiírójának ezután nincs más lehetősége, mint az eddig beérkezett ajánlatokat számszaki szempontból összevetni, és a legkedvezőbb ajánlatot győztesként kihirdetni. Mogyoróssy szerint a szerződéskötés harminc napon belül megtörténhet.
Első körben a kínai XIAMEN King Long United Automative Industry CO Ltd. nyerte a Volánbusz Zrt. hirdetmény közzétételével indult tárgyalásos közbeszerzését december elején, az akkori döntés alapján a buszgyár hatvan járművet szállíthatott volna nettó 9,866 millió euróért. A felhívás két részből állt. Az első húsz darab kéttengelyes, alacsony belépésű szóló autóbuszra, és negyven darab háromtengelyes, alacsony belépésű szóló autóbuszra, valamint százszázalékos pótszállításról szólt. A második rész 15 darab turista kivitelű szóló autóbusz szállítását kérte. A második részt az ajánlatkérő eredménytelennek nyilvánította. Az első részben szereplő hatvan darab autóbusz ellenértéke nettó 9,866 millió euró lett. Három ajánlattevő közül választották ki nyertesnek a kínai XIAMEN King Long Ltd.-t. A második legkedvezőbb ajánlatot a cseh VIKO s.r.o. tette. A kínai cég egy buszt 164 ezer euróért kívánt szállítani. Az Alfa Busz Kft. ajánlatát már az eljárás kezdetén kizárták. A King Long gyártójáról autóbuszos körökben elterjedt, hogy magyar üzleti érdekeltségbe került. A Volánbusz vezetői több alkalommal jártak tárgyalni Kínában, és úgy tudni, közülük némelyek résztulajdont szereztek a cégben.
A székesfehérvári Alfa Busz Kft. azt követően fordult a Közbeszerzési Döntőbírósághoz, hogy a Volánbusz Zrt. közbeszerzési tenderén érvénytelenítették a pályázatát. A kft. 160 busz szállítására vonatkozó ajánlatát már a nyolc hónapja folyó eljárás elején kizárta a Volánbusz Zrt., majd a Közbeszerzési Döntőbíróság ítélete alapján visszahelyezte. Három hónapos tárgyalás után viszont a pályázat kiírója érvénytelenítette az ajánlatát műszaki kifogásra hivatkozva. Ezt a Magyar Buszgyártók Szövetségének nyilatkozatában akkor megalapozatlannak minősítette, a szövetség véleménye szerint ugyanis az Alfa Busz ajánlata nemcsak műszaki paramétereiben, hanem mintegy 15 százalékkal alacsonyabb árával is kedvezőbb volt a kínai ajánlattevőénél. Mogyoróssy Tibor jelezte: ezzel kétszáz dolgozó munkahelye s további kétszáz bedolgozó munkája került veszélybe. A cégnek ugyanis – a tulajdonos tájékoztatása szerint – január végéig van megrendelése.
Az Alfa Busz 1992-ben kezdte meg a termelést az Ikarus egykori székesfehérvári gyárában. Volvo alvázra épít buszokat, s azokat itthon és külföldön értékesíti. Az alapítás óta a cég hatvan busztípust fejlesztett ki. A hazai, valamint a román, orosz és svájci piacra öszszesen évi 130-150 autóbuszt gyártottak eddig.
Orbán Viktor: Régi és kínzó adósságát teljesítette Magyarország