Nincs pénz szórásra

Halálos balesethez vezetett a Magyar Közút költségcsökkentésre és átszervezésre irányuló törekvése – állítja egy közutas informátorunk. A Vas megyében a két ünnep közt történt karambolt, amelyben egy válogatott sportoló hunyt el, szakértők és a környéken lakók szerint is a sószórás elmulasztása okozta. A magyar közutak tragikus állapotban vannak.

2010. 01. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szemtanúk és a környéken autózók meglátása szerint a közútkezelő hibájából szenvedett balesetet egy ismert sportoló december 28-án a Vas megyei utakon. Horváth Zoltán válogatott kosárlabdázó Sopronból tartott Szombathely irányába. Reggel nyolc óra körül Tömörd és Vasasszonyfa között a személyautó megcsúszott a jeges úton, és az árok felé sodródott. A sofőr visszakapta a kormányt, áttért a szemközti sávba, ahol összeütközött egy kamionnal. Információink szerint a helyszín közismerten lefagyásra hajlamos reggelenként, ezért a közútkezelőnek szórnia kellett volna, ám ez elmaradt.
Lapunk kérdésére a Magyar Közút (MK) Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője, Kállai Judit kifejtette, a MK a baleset pontos körülményeiről nem tud nyilatkozni. Azokról a balesetekről, amelyekkel kapcsolatban felmerül a MK hibája, megkeresi őket a rendőrség. Ezúttal nem keresték őket. Kállai Judit szerint a baleset helyszíne nem fagy le gyakrabban, mint bármelyik másik útszakasz, hiszen a esemény egyenes, nyílt részen következett be. Az erdős szakaszokon a burkolat hajlamosabb a lefagyásra, ívekben a megcsúszás veszélye is magasabb. A kommunikációs osztályvezető elismerte, hogy csak 26-án, azaz a baleset előtt két nappal szórtak.
Lapunk információi szerint a rendőrségi vizsgálat még nem fejeződött be a balesettel kapcsolatban, ezért a MK még nem is kaphatott rendőrségi megkeresést. Informátorunk szerint a karambol valóban nyílt és egyenes szakaszon történt, azonban a helyszín közvetlenül erdős terület, valamint egy kanyar közelében található, a csúszás után még továbbhaladt a gépkocsi, de a vezető már elvesztette az uralmat felette.
Az Országos Meteorológiai Szolgálat adatai szerint a talaj menti hőmérséklet azon a hajnalon Vas megyében –2, –4 Celsius-fok volt. Az Időkép.hu meteorológiai szakportál felhőképarchívuma szerint a 27-ről 28-ra virradó éjszakán és reggel jelentéktelen fátyolfelhőzet borította Vas megye egét. A közutasok régi tapasztalata, hogy ha hideg éjszaka után a felkelő nap rásüt a burkolatra, vékony jégréteg képződik. A Nyugat.hu fórumozói szerint „Szombathelyen és környékén a legtöbb helyen tükörjég volt az úton, ennek ellenére ismét egyetlen sószórót sem lehetett látni sehol”. „Ez tragédia, hogy nem bírták felsózni az utakat. Ausztriában már hószállingózásnál elindul a közút, itt pedig pénzhiány az indok, hogy nem takarítják le az utakat.”
Miként lapunk többször beszámolt róla, a MK-nál évek óta tart az átszervezés, amelynek során folyamatosan csökkent a megyei szervezetek szerepe, ezen belül a fizikai dolgozók létszáma, miközben a fővárosi központé és az adminisztrációs területeken dolgozóké jelentősen nőtt. A üzemmérnökségeken egyre kevesebb pénz jut a napi feladatokra – kátyúzásra, szórásra –, miközben a több mint harmincezer kilométeres hazai közúthálózat rendkívül rossz állapotban van. Az Országos Közúti Adatbank szerint a hálózat kétharmadán rossz vagy nem megfelelő a burkolat minősége, és csak kevesebb mint tizede kifogástalan.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.