Túl öregek a rokihoz, túl fiatalok a halálhoz

Hegyi Zoltán
2010. 01. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ismét eltelt egy év, és a rock and roll már megint nem váltotta meg a világot. Igaz, más se. Viszont ismét születtek jó zenék, jó dalszövegek, a magyar „könnyűzene” is viszonylag jól van, megint megesett néhány nagy dobás, és kimúlt két olyan rádióadó, amelyeket óriási felelősség terhelt a hazai zenei közízlés borzalmas állapotáért. A világban tovább folytatódott a parttalan vita a letöltősök és a szerzői jogosok között, változatlanul tömegek szeretnek zenét hallgatni (nézni) minősíthetetlen minőségben interneten és telefonon, kitalálták a DVD feltételezhető utódját, a blue rayt, lehet megint baromságokra pénzt kiadni, hogy tartva legyen a lépés. Tényleg lényegesen kifinomultabb a világ, mint egy katonai diktatúra. Ugyanakkor változatlanul csak lángvágóval lehet kirobbantani a celofánból egy CD-t, viszont akad, amelyik kimondottan szép.
Voltak szomorú és vidám évfordulók is, mint ahogy az idén is lesznek. Itt van példának okáért mindjárt egy: harminc éve, 1980-ban fejezte be pályafutását a föld valaha volt legnagyobb hard-heavy és még fene tudja, milyen zenekara, a Led Zeppelin. Abban alighanem konszenzus van, hogy a műfajt az Iron Butterfly találta föl, de a Vaspillangó olyan gyorsan szállt el, hogy még berozsdásodni sem volt ideje, így a nagyszerű feladat, az új rögeszme elterjesztése a Zeppelinre várt, amely maradéktalanul végre is hajtotta. Vas után ólom: a rendszer periódusai. A Zepp a kor legizgalmasabb bázisán, Nyugat-Berlinben adta utolsó koncertjét, aztán nyolcvan szeptemberében meghalt John Bonham (Bonzo), a zenekar dobosa. A halálát megelőző huszonnégy órában a halottkém nyilatkozata szerint negyven vodkának megfelelő mennyiségű szeszes italt fogyasztott. Huszonnegyedikén történt mindez Page új windsori házában, a házigazdával és Planttel a basszusgitáros, Jones közölte a lesújtó hírt. Ami ezután következett, szintén rendkívül tanulságos. Abban a pillanatban mindenki tudta, hogy a Led Zeppelinnek is vége. Plant a tragédiát megelőzően úgy gondolta, hogy a zenekarnak „szüksége van arra, hogy a tagjai összeüljenek, és meghatározzák az új irányt”. Aztán a következő kommünikét adta ki: „Nagyon közel álltunk egymáshoz, egymást hajtottuk, és teljesen összetört a halálhíre. Én talán közelebb álltam hozzá, hiszen egy vidékről származtunk. Tényleg semmi késztetést nem éreztem a folytatásra, miután ő elment.” Jimmy Page, aki nem adott ki közleményt, és magába zárkózott, később ezt mondta: „Sértő lett volna bárkit is keresni John Bonham helyére csak azért, hogy a Led Zeppelin fennmaradhasson.” John Paul Jones: „Először dühöt éreztem. Iszonyú veszteségnek tűnt. Aztán jött a halandóság érzése – elvégre bármelyikünkkel megtörténhetett volna. Nehéz időszak volt.” Peter Grant, a banda menedzsere, aki a legkeményebb csávónak számított a szakmában, így emlékezett a nehéz időszak kezdetére: „A temetés után mind Jerseyre mentünk. Meggyűlt a bajunk a londoni Evening Standarddel, ugyanis a lapban szörnyűséges dolgok jelentek meg. Amikor visszajöttünk Jerseyről, kibéreltem egy termet a Savoyban délutáni teázásra. Rám néztek, és megkérdezték, mit gondolok. Azt válaszoltam, nem lehet folytatni, mert ez a dolog négyükről szólt. Megkönnyebbültek, mert ők is pontosan így gondolták.”
Valami véget ért. December. A Led Zeppelin hivatalos közleménye: „Szeretnénk tudatni, hogy drága barátunk elvesztése, a családja iránti mély tisztelet és az a tény, hogy a zenekar összhangját menedzserünkkel együtt megbonthatatlannak érezzük, arra a döntésre vezetett bennünket, hogy nem folytatjuk.” És itt megéri megállni egy pillanatra. Gyűjtsük össze a sátánizmussal is számtalanszor összekapcsolt maradék Zepp reakciójának kulcsszavait: egy vidék, sértő, halandóság, bármelyikünk, barát, család, összhang. Pedig itt „csak” egy dobosról beszélünk! És félreértés ne essék, a Led Zeppelin hihetetlenül sikeres üzleti vállalkozás volt már akkor is. Ma ez nagyjából úgy megy, hogy földet rá, aztán előre. Erre a legnyomorultabb példa a hamvába holt Queen. A történetet Keith Shadwick Led Zeppelin című, vizuálisan is lenyűgöző könyvéből ismerem, de nem kell elkámpicsorodni, a mű tele van ennél sokkal vidámabb esetekkel is, alapos, mint egy reggeli madáretetés.
A Led Zeppelin legméltóbb örököse természetesen a Cult zenekar volt, de vele valahogy úgy járt az emberiség, mint az Iron Butterflyjal, így aztán a Guns N’ Roses aratott helyettük. Hogy ez miként történhetett meg, annak megértéséhez a legjobb forrás Marc Canter Reckless Road (A Guns N’ Roses és az Appetite for Destruction születése) című könyve. A mű tulajdonképpen vaskos, interjúkkal tűzdelt fotóalbum, ami nem meglepő, tekintve, hogy a szerző lelkes amatőr fotósként kezdte pályafutását. Az volt élete legjobb döntése, amikor kitalálta, hogy dokumentálja testi-lelki jó barátja, Saul Hudson gitárossá válásának göröngyös útját. Így aztán, amikor a cimbora Slash néven „a világ legveszélyesebb bandájának” és egyben korának megkerülhetetlen arca lett, Canternek már gazdagabb archívuma volt a Gunsról, mint az FBI-nak. Az első bulitól kezdve mániákusan fényképezett, és ezzel természetesen behozhatatlan előnybe került azokkal a kollégáival szemben, akiknek meg kellett elégedniük azzal, hogy egy-egy koncert első három száma alatt kiverjék egymás fogait a teleobjektívvel.
Slash azt mondja Canterről: Marc a legjobb barátom, azon kevesek közé tartozik, akik kitartanak mellettem. Ő a legmegfelelőbb személy arra, hogy elmondja a Guns N’ Roses történetét. Egy másik veszélyes srác, Duff ekképpen nyilatkozik róla: „Amikor a Guns N’ Roses megalakult, Marc olyan volt, mintha a banda hatodik tagja lenne. Kezdettől fogva hitt bennünk, és már akkor jobban látta, mi lesz a zenekarból, mint mi magunk.” Igen, jó időben jó helyen, ez gyakran elég is. A Guns ma mintha kevésbé tűnne kultikus zenekarnak, mint amennyire várható volt, de ne feledjük, amikor annak idején váratlanul megszólaltak a Paradise City kezdő gitárhangjai, tömegek érezték úgy, hogy végre megint megváltozott valami a rock and roll világában.
Ha nézegetjük az album fotóit, feltűnik, hogy a zenekar korai periódusában a tagok úgy néztek ki, mint egy tipikus kaliforniai posztglamrock-banda, tehát borzalmasan. Mint mondjuk a Mötley Crüe. A Mötley Crüe persze soha nem volt akkora hatással a rockzenére, mint Slash és tettestársai, viszont róluk is megírtak már majdnem mindent, ami megtörtént velük, valamint azt is, ami véletlenül mégsem. Létezik ugyanis az a teória, mely szerint a rock and roll olyan, mint a szex, annál jobb, minél mocskosabb. Nos, ebből a megközelítésből a Mötleynek is helye van a rock emlékművének falán, és ennek megértésében segít Neil Strauss könyve, a The Dirt (A mocsok). Négy párhuzamos életrajz a négy vaddisznóról, dokumentarista megközelítés, de a biztonság kedvéért, „az ártatlanok védelme érdekében a nevek és személyek beazonosítását segítő részletek közül sokat megváltoztattunk, több karaktert összevontunk a könyvben”. És akkor még az ajánlás: „Feleségeinknek és gyermekeinknek, abban a reményben, hogy talán megbocsátanak nekünk mindazért, amit tettünk.” Egyébként abból derül ki, hogy Strauss könyve jó, hogy azoknak is érdekes, akik egyébként nincsenek elájulva a macskanadrágos surmóságtól.
A Jethro Tull lábnyoma persze sokkal nagyobb. Mivel a popzene történetének egyik legszebb fejezetéről van szó, örömmel jelentjük, hogy megjelent a zenekar Live at Avo Session Basel című koncert-DVD-je. Túl öregek a rock and rollhoz?

Keith Shadwick: Led Zeppelin (Cartaphilus Könyvkiadó, 2009) l l l l l
Marc Canter: Guns N’ Roses (Cartaphilus Könyvkiadó, 2009) l l l l l
Neil Strauss: Mötley Crüe (Cartaphilus Könyvkiadó, 2009) l l l l
Jethro Tull: Live at Avo Session Basel 2008 (Warner, 2009) l l l l l

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.