Zuhanás

Hány szovjet gép szenvedett balesetet Magyarországon 1945 és 1991 között? Hány magyar katonai gép zuhant le az utóbbi hatvan évben? Ezekkel a kérdésekkel foglalkozik hétfőn a Hír Tv Ősök tere című műsora.

Békés Márton
2010. 01. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több száz, javarészt ma is felderítetlen katonai repülőesemény történt Magyarországon földön vagy levegőben a második világháború végétől a szovjet csapatok távozásáig. Szakértői becslések szerint 1945-től a szovjet csapatok ’91. nyári kivonásáig körülbelül kétszáz baleset történhetett, de minimum száznegyven ilyen eseménnyel kell számolnunk. Magyar viszonylatban érdekes módon még összegszerű eredményt sem tudunk mondani, de a témával foglalkozók hasonló nagyságrendet képzelnek el.
Az 1945–1991 közötti szovjet katonai repülőbalesetek és halálos kimenetelű katasztrófák mondott mennyiségét Vándor Károly saját évtizedes kutatásai alapján becsüli meg. A repüléstörténész ’91 óta kutatja az osztrák és a magyar állam területén állomásozó szovjet repülőcsapatok történetét. Eredményeit nemrég foglalta össze Légierő társbérletben (VPP Kiadó, 2009) című munkájában, amely vállalkozásának első kötete. A korábban angol nyelven is megjelentetett könyvben írja: több ezer interjút készített az egykor a megszálló csapatoknál szolgáló orosz tisztekkel, pilótákkal, főként innen nyerte információit. Érdekes fejleményként említi meg, hogy míg 1958-ig nálunk temették el az itt lezuhant pilótákat – sírkövükről pedig következtetéseket lehet levonni –, ezt követőn hazaszállították a maradványokat. Hivatalos iratokhoz, vizsgálati jegyzőkönyvekhez és katonai dokumentumokhoz azonban máig nem lehet hozzáférni, mondja, de ezeknél gyakran sokkal többet árul el egy-egy, a hatvanas-hetvenes években mondjuk Tökölön szolgálatot teljesítő volt pilóta.
Vándor Károly így fogalmaz: bár nem lehet egyértelműen megállapítani, hogy a százötven–kétszáz szerencsés kimenetelű baleset vagy tragédiával végződő katasztrófa gyártási hibából, egyszeri meghibásodásból vagy földi mulasztásból, esetleg időjárási okokból következett be, azt a feltevést meg lehet kockáztatni, hogy a szovjeteknél gyakran előfordultak problémák az új géptípusok rendszeresítése idején. Példaként említi a légcsavaros PE–2-esről a sugárhajtású IL–28-asra való átállást, amelynek következményeként az ötvenes évek második felében évente két-három katasztrófa történt.
Vándor elmondja: nem legenda, hogy a csepeli forradalmárok „leszedtek” egy gépet. A térség fölött alacsonyan repülve fényképes légi felderítést végző IL–28-ast ugyanis valóban a földről lőtték le, a háromfős személyzet meghalt. 1965. augusztus 10-én viszont egy sokkal fejlettebb típussal történt valami. Egy Kunmadarasról felszálló kétüléses MIG–15-ös (vagy SZU–70-es) a Piroskamajor melletti pusztán landolt, s miután pilótái katapultáltak, a hasán csúszó gép szárnya beakadt egy gémeskútba, és halálra sebzett egy juhászt. 1973 őszén – folytatja Vándor Károly a nevezetesebb esetek sorolását – a Vértes, ’73 hadgyakorlat végződött katasztrófával, amikor három szovjet MIG–21-es zuhant le. A moszkvai berkekben nagy vihart kavart ügy kivizsgálására a szovjet légierő főparancsnok-helyettese is Magyarországra érkezett. A jegyzőkönyvekhez lehetetlen hozzáférni, de a kutató által megkérdezett egykori rajtag úgy nyilatkozott neki, hogy a rossz idő párosult a lokátorsegítség nélküli gépeket a földről irányító tábornok hibájával. Az első nyilvánosságra került eset szintén súlyos presztízs- és katonai veszteséget jelentett. 1987. október 19-én egy Tökölről felszálló MI–9-es helikopter csapódott a Kőris-hegynek, aminek következtében a személyzeten kívül meghalt a déli hadseregtörzs főnöke, a szovjet vezérkari főnök helyettese és más három magas beosztású vezérkari főtiszt. A Magyar Nemzet másnap írt ugyan „egy szovjet helikopter” lezuhanásáról, de hogy vélhetően nálunk történt az eset, arra csak a hírforrásként megjelölt MTI szerepeltetése utalt.
Laczkó Mihály repülési szakértő, repülőgépész-technikus szintén ’91 óta kutat a magyar légierő témájában. Repülési szaklapokban publikált írásai alapján mondja: ’45 után a legtöbb bajt magyar vonatkozásban is az új típusok bevezetése okozta. A MIG–15-ösöket említi meg, mint amelyeknél az ismeretlen technika, a sugárhajtású gép eltérő paraméterei, más repülési képességei és például a katapultülés gyakori meghibásodásából fakadó stressz vezethetett balesetekhez, katasztrófákhoz. 1951 és 1959 között több mint húsz, a magyar légierő szolgálatában álló MIG–15-ös szenvedett balesetet. Amikor a MIG–21-esek rendszeresítésével a szuperszonikusok korába lépett a Magyar Néphadsereg, ismét ugrásszerűen megnőtt az események száma. A hatvanas évek több mint negyven balesete és katasztrófája után azonban a hetvenes-nyolcvanas években húsz-húsz ilyet számolhatunk.
Érdekes, mondja, hogy az 1945–51 közötti erőltetett fejlesztő periódusból nem ismerünk idevonatkozó adatokat. Márpedig e fél évtized alatt bevezetett vagy a magyaroknak átadott tucatnyi különböző géptípus megjelenése bőven okozott fejfájást, főleg, mivel az eltérő technikák párosultak a „használt vasak” megbízhatatlanságával, gyakori meghibásodásával. Jellemző azonban, hogy a „leesett” gépeket a Rákosi-retorika szabotázsnak állította be. Laczkó a magyar légierő történetéből is említ ötvenhatos esetet: október 27-én egy kecskeméti légibázishoz tartozó MIG–15-ös zuhant le Szentes mellett. Ekkor azonban nem „ellenséges tevékenység” történt, hanem vélhetőleg a tüntetők fölött zavaró repülést végző főhadnagy vétett el valamit. Műszaki jellegű meghibásodás okozta egy magyar gép balesetét, amely az 1985-ös díszszemlére készülő MIG–23-as kötelék tartalék gépe volt. A repülő Csömör mellett zuhant le. Három év múlva egy magyar SZU–22-es anyaghibás turbinalapátja miatt gyulladt ki a levegőben. A pilóta az utolsó pillanatban katapultált, gépe azonban belevágódott a Kaposvár–Taszár közti vasút töltésébe. A nyilvánosság megjelenésével ’90 után a repülőeseményekről való lakossági tudomásszerzés is rohamosan szaporodott. Ennek nyitánya volt, amikor 1990. szeptember 16-án a pápai repülőnapon lezuhant egy MIG–23-as, s pilótája meghalt.
A második világháború utáni, elhallgatott repülőbalesetekről szól hétfőn az Ősök tere. Az adás időpontja a Hír Tv-ben: hétfő 22.05. Ismétlések: kedd 10.30; szombat 15.05.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.