A bécsi klasszika nagykövetei

Biás Zoltán Barna
2010. 02. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nagy sikerű Csajkovszkij- és Dvorák-maraton után itt a Beethoven-maraton a MűPában. A Cosí fan tutte és a Figaro házassága után a Don Giovannival teszi teljessé Mozart triptichonját a Művészetek Palotája. Mindkét nagyszabású vállalkozás motorja Fischer Iván, aki gyakorlatilag már a házban lakik, annyira lefoglalják ottani teendői.
A februári rendezvényekre már hetekkel a kitűzött dátumok előtt elővételben elkelt minden jegy. A 21-i Beethoven-futam estében így tízezer, a 24-i, 26-i és 28-i Don Giovanni esetében pedig alkalmanként másfél ezer érdeklődőre számítanak a rendezők. A koncertmaratont, amelyet neves hazai és külföldi szólisták fémjeleznek, és mintegy 600 előadót mozgat meg, úgy állították össze, hogy az Beethoven életművének izgalmas keresztmetszetét adja, teret adva a zenekari, kamara-, vokális és versenyműveknek is, és a merészebb zenerajongók akár valamennyin részt vehessenek rajta. Emellett olyan ritkán hallható művek is terítékre kerülnek, mint az Egmont teljes kísérőzenéje vagy a Kakadu-változatok. A maratont a hagyományoknak megfelelően a Budapesti Fesztiválzenekar zárja Fischer Iván vezényletével, ezúttal Beethoven hetedik szimfóniájával. A hangversenyek mellett video- és filmvetítések és a bonni Beethoven-ház kiállítása gazdagítják az amúgy is bőséges kínálatot.
A Nicholas Hytner által rendezett Glyndebourne-i Cosí budapesti interpretációja után tavaly Fischer Iván állította színpadra a Figarót, óriási sikerrel. Az idei Don Giovanni szintén az ő keze munkája, megvalósítva az integrált operáról vallott nézeteit, amennyiben az előadást teljes egészében a karmester koordinálja, a rendezői teendőket is magára vállalva, azt mindenestől a zene szolgálatába állítva. A dirigens elmondása szerint az operák gyakran esnek áldozatul centrifugális erőknek, mire színpadra kerülnek. És bár saját bevallása szerint az integrált opera egyre jobban foglalkoztatja elméleti síkon, ilyen produkciókra legfeljebb egyszer vállalkozik egy évben. Az immár teljesen szcenírozott mű előadásában közreműködnek a Színház- és Filmművészeti Egyetem másodéves zenész-színész osztályának hallgatói is, a díszlet- és jelmeztervek Zeke Edit munkái.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.