Alkotmánybíróságon támad a Mabisz

Súlyosan sérti az autósok érdekeit az az április elsején életbe lépő törvény, amely a kárt szenvedett autókat kötelezően műszaki vizsgára rendelné a károsult költségén, ha a kárfelvételkor a biztosító a gépjárművet biztonsági szempontból használhatatlannak értékeli – véli a Magyar Biztosítók Szövetsége, amely ezért az Alkotmánybírósághoz fordul. A szervezet adatai szerint tovább csökkent a biztosítók forgalma.

Bodacz Péter
2010. 02. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alkotmánybírósághoz fordul a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) és az Autóklub, mivel úgy vélik, a gépjármű-felelősségbiztosítási törvény április 1-jétől hatályos módosítása hatósági feladatot ró az autósokra. Mint az a Mabisz lapunkhoz eljuttatott évértékelő közleményéből kiderül, elfogadhatatlannak tartják a jogszabály azon követelését, miszerint ha a biztosító úgy ítéli meg, hogy a gépjármű kormányműve, futóműve vagy karosszériaeleme olyan sérülést szenvedett, ami után az autó a forgalomban való további részvételt közlekedésbiztonsági szempontból alkalmatlannak tekinthető, úgy nyolc napon belül értesítenie kell a közlekedési hatóságot, amely műszaki vizsgálatra rendeli be a károsultat. A rendelkezés a károkozó gépjárművére nem vonatkozik, és a vétlen autósnak kell állnia a felülvizsgálat díját. A törvény szerint a műszaki vizsgálat eredményének közléséig a biztosító a kár nettó összegének csak a hatvan százalékát térítheti meg. – A rendelkezés súlyosan sérti az autósok érdekeit, valamint a kártérítési jog általános szabályait, ezenkívül megnehezíti és jelentősen meghosszabbítja a biztosítók kárrendezését is – derül ki a közleményből.
A biztosítók szövetségének adatai szerint a 2008-as négyszázalékos csökkenés után tavaly 7,3 százalékkal, 825 milliárd forintra mérséklődött a szolgáltatók díjbevétele, ebből az életbiztosítás 411 milliárd forint értékű volt, a nem életbiztosítási szerződések pedig 414 milliárd forintot tettek ki. Utóbbi kategóriában a legnagyobb tételt a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) forgalma jelentette 125 milliárd forinttal. A múlt év végi kgfb-kampányban a négymillió ügyfélből 952 ezer váltott biztosítót, további félmillióan pedig felmondták a biztosításukat, majd – alacsonyabb díjjal – ugyanahhoz a biztosítóhoz tértek vissza. A Mabisz adatai kapcsán a Biztosítás.hu online alkuszcég ugyancsak tegnap közzétett háttérelemzésében értékelte a kgfb-piac alakulását. Eszerint az autósok 13–17 ezer forinttal fizetnek kevesebbet éves szinten a kötelezőért, ami összességében 20-25 milliárd forintos megtakarítást eredményez. A Biztosítás.hu szerint könnyen lehet, hogy a következő évek váltóinak száma a jelenlegi rekordot is meghaladja majd, hiszen míg itthon a kgfb-ben érdekelt biztosítók nullszaldó körül működnek, addig például a francia piacon versengő társaik 6–15 százalékos veszteséget kénytelenek elkönyvelni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.