Csak eladáskor kell eredetvizsgálat

Bár a közlekedési miniszter az általános felháborodást követően mától visszavonta a műszakival egybevont kötelező eredetiségvizsgálatot, a zöldkártya továbbra is része az „egyablakos” hatósági procedúrának. A független szervizek szervezete azt javasolja, hogy a kormány német mintára alakítsa át a környezetvédelmi ellenőrzés szabályozását.

2010. 02. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kormányprobléma a Toyotánál. Újabb visszahívást mérlegelnek a Toyotánál. A japán autógyár alelnökének közlése szerint most a Corolla típus szervokormányát vizsgálják, mert előfordulhat, hogy vezetés közben nehezen forgatható. Rájár a rúd a korábban a megbízhatósági toplistákat vezető japán autómárkára. Alig három hét alatt több mint tízzel emelkedett a Toyota gépkocsik gázpedálproblémájával kapcsolatba hozott halálesetek száma az Egyesült Államokban. Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság adatai alapján összesen 34 halálos kimenetelű baleset hozható összefüggésbe a hibás Toyotákkal. A japán gyártó világszerte több mint nyolcmillió – hazánkban 22 ezer – autót rendelt vissza javításra.


Rohamtempóban vonta vissza az eredetiségvizsgálat szabályozását a kormány. A január 1-jén életbe lépett verdikttel szemben ezután ismét csak az eladáskor lesz szükség ilyen vizsgálatra – jelentette be tegnap a kormányszóvivő. A közlekedési miniszter új rendelete szerint mától hatályát veszíti az az előírás, hogy a 2006 előtt forgalomba helyezett autók esetében a műszaki vizsgával egy időben el kell végeztetni az eredetvizsgálatot is. A változtatás eredményeként ezentúl az 1998 előtt forgalomba helyezett autók esetében sem lesz kötelező az egyesített vizsgálat. A módosítás után a műszaki és a környezetvédelmi vizsgálatot – azaz a zöldkártya kiállítását – továbbra is egy időben, egy helyen fogják elvégezni. A kormány keresi a megoldást, amellyel kárpótolhatná azokat, akik már kifizették az eredetvizsga díját – ígérte a kormányszóvivő.
Követhetetlen kapkodás jellemzi a közlekedési kormányzat tevékenységét – mondta lapunknak Gyöngyössy András, az Európai Autószervizek Magyarországi Egyesületének (EME) elnöke az autós nagykoalíció civil szervezet bemutatkozó rendezvényén. Az EME, amely tagja az autós ernyőszervezetnek, régóta javasolja a kormányzatnak, hogy német mintára alakítsák át a környezetvédelmi vizsgálat szabályozását. A motorok üzemanyag-ellátó rendszereinek, illetve vezérlésének fejlődésével ugyanis megváltozott az időszakos vizsgálat jelentősége. A hagyományos, karburátoros motorok esetében továbbra is érdemes időről időre megvizsgálni, nem állítódott-e el egy-egy csavar, de a korszerű, számítógép-vezérelt motorelektronikák esetében már nincs beavatkozási lehetőség. A vizsgabiztos csak azt állapíthatja meg, működik-e a vezérlés, vagy sem. Ha működik, nincs vele tennivalója, ráütheti a pecsétet. Mivel a forgalomból lassan kikopnak a karburátoros autók, Gyöngyössy András szerint úgy, mint mostanában Németországban teszik, a közlekedési hatóságnak inkább az olyan új vezetést segítő elektronikákra kellene fókuszálnia, mint a kitörésgátló, a vészfékrásegítő, illetve a légzsákok, és azt kellene vizsgálnia, hogy valóban működnek-e.
Meg kell fontolnia a kormánynak, hogy visszavonja-e a vagyonadó gépkocsikra vonatkozó szabályozását – mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) társelnöke. Abszurd, hogy a törvényalkotók a gépjárművek százféle tulajdonsága közül épp a motor teljesítményét emelik ki. A januári 55 százalékos újautó-piaci visszaesés okairól Erdélyi elmondta, hogy tavaly sok márkakereskedő adott el gépkocsit külföldi kereskedőknek. Ennek mértéke elérte a teljes forgalom 24 százalékát. Mivel ezt a sajátos exportot a környező országok roncsprémiumszabályai generálták, ennek a forgalomnak a hiánya mutatkozik meg az idei adatokon.

Késnek a csekkek. A biztosítási alkuszok eddigi tapasztalata szerint sok ezer autós a mai napig nem kapta meg az idei első kötelező biztosítási díj befizetésére szolgáló csekket. Bár az új törvényi szabályozás már hatvannapos haladékot biztosít az első részletek kiegyenlítésére, lassan ez a határidő is lejár. Az autósoknak kérniük kell a befizetési csekket a biztosítójuktól, mivel az első díjrészletet legkésőbb március 1-jéig be kell fizetniük.

Razzia a fényezőknél. Előzetes értesítés nélkül helyszíni szemlét tartott tegnap több autófényezési üzletben érintett vállalkozásnál a Gazdasági Versenyhivatal. A hatóság gyanúja szerint a társaságok rendszeresen egyeztettek a fényezőanyagok áráról és az autófényezési szervizdíjakról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.