Elfogyott a só a Közútnál?

Elfogy a só a közútkezelő raktáraiból, ha tovább tart a havazás – olvasható a szervezet honlapján. A vezérigazgató rendkívüli időjárási helyzetről beszél, ám szakmabeliek szerint mindössze annyi történt, hogy a Magyar Közútnál az idén még nem kötöttek szerződést az utánpótlás megvásárlására.

2010. 02. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Drámai hangú szöveg olvasható a Magyar Közút Nonprofit Zrt. honlapján. Zsupponits Jenő, a társaság vezérigazgatója szerint ilyen kemény tél utoljára 1986-ban volt, és most még újabb havazások várhatók. Ezért a Közút egyes üzemmérnökségei – különösen a Közép-Magyarország régióban – az elmúlt hét végi havazás után arra kényszerültek, hogy a kevésbé hatékony homokot vagy a drágább kalcium-klorid-oldatot is használatba vegyék a síkosságmentesítés során. Bár jelen pillanatban még nem fenyeget az a veszély, hogy egyes szakaszokon ne tudnák elvégezni a munkát, de kétségtelen, hogy a helyzet feszített, és ha az eddigieknél kiterjedtebb és nagyobb mennyiségű havazás lesz, akkor nehéz helyzet elé néz a társaság – nyilatkozta a vezérigazgató.
Közutas szakemberek szerint a fent leírtak között több valótlan állítás található. Mert bár Zsupponits Jenő, a társaság vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy intézkedtek további sóbeszerzésekről, informátoraink szerint csupán folyamatban van az erre vonatkozó közbeszerzési eljárás. Ez komoly hiba, hiszen a szervezetnek tavaly december végén járt le a sószállítási szerződése, és azóta nem rendeltek utánpótlást. A Közút vezetése nyilvánvalóan késésben van.
Régi útkezelői tapasztalat, hogy négy-öt enyhe év után keményebb tél következik. A Magyar Közút szakemberei valószínűleg abban bíztak, hogy ez az tél is a könnyebbek közé tartozik majd, de ebben alaposan tévedtek. Egy átlagosnak mondható télen hetvenezer tonna sót kell kiszórni a harmincezer kilométeres országos közúthálózaton a biztonságos közlekedés fenntartása érdekében, ebben a szezonban viszont már százezer tonna sót szórt ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Egy átlagos télen 15-20 sószórást igénylő nap van, és az átlaghőmérséklet nem hidegebb, mint mínusz 8 fok. Ezzel szemben most a társaság hókotrói és a sószórói lényegében november vége óta folyamatosan az utakon vannak, és sokszor kellett mozgósítani alvállalkozóként hóeltakarítást vagy síkosságmentesítést végző szerződéses partnereket is.
Lapunk úgy értesült, hogy a szóróanyag eddig csak azért nem fogyott ki a mérnökségekről, mert a kereskedelmi partnerek – az erdélyi sóbányák – szívességi alapon szerződés nélkül is folyamatosan szállítanak a Közút vidéki telephelyeire. Informátoraink szerint elgondolkodtató, hogy miközben a területen dolgozó több ezer közutas megfeszített munkával igyekszik megfelelni a feladatának, akkor az épp a központosított beszerzések előnyei miatt létrehozott igazgatóság mulasztja el a szóróanyag beszerzését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.