Drámai hangú szöveg olvasható a Magyar Közút Nonprofit Zrt. honlapján. Zsupponits Jenő, a társaság vezérigazgatója szerint ilyen kemény tél utoljára 1986-ban volt, és most még újabb havazások várhatók. Ezért a Közút egyes üzemmérnökségei – különösen a Közép-Magyarország régióban – az elmúlt hét végi havazás után arra kényszerültek, hogy a kevésbé hatékony homokot vagy a drágább kalcium-klorid-oldatot is használatba vegyék a síkosságmentesítés során. Bár jelen pillanatban még nem fenyeget az a veszély, hogy egyes szakaszokon ne tudnák elvégezni a munkát, de kétségtelen, hogy a helyzet feszített, és ha az eddigieknél kiterjedtebb és nagyobb mennyiségű havazás lesz, akkor nehéz helyzet elé néz a társaság – nyilatkozta a vezérigazgató.
Közutas szakemberek szerint a fent leírtak között több valótlan állítás található. Mert bár Zsupponits Jenő, a társaság vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy intézkedtek további sóbeszerzésekről, informátoraink szerint csupán folyamatban van az erre vonatkozó közbeszerzési eljárás. Ez komoly hiba, hiszen a szervezetnek tavaly december végén járt le a sószállítási szerződése, és azóta nem rendeltek utánpótlást. A Közút vezetése nyilvánvalóan késésben van.
Régi útkezelői tapasztalat, hogy négy-öt enyhe év után keményebb tél következik. A Magyar Közút szakemberei valószínűleg abban bíztak, hogy ez az tél is a könnyebbek közé tartozik majd, de ebben alaposan tévedtek. Egy átlagosnak mondható télen hetvenezer tonna sót kell kiszórni a harmincezer kilométeres országos közúthálózaton a biztonságos közlekedés fenntartása érdekében, ebben a szezonban viszont már százezer tonna sót szórt ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Egy átlagos télen 15-20 sószórást igénylő nap van, és az átlaghőmérséklet nem hidegebb, mint mínusz 8 fok. Ezzel szemben most a társaság hókotrói és a sószórói lényegében november vége óta folyamatosan az utakon vannak, és sokszor kellett mozgósítani alvállalkozóként hóeltakarítást vagy síkosságmentesítést végző szerződéses partnereket is.
Lapunk úgy értesült, hogy a szóróanyag eddig csak azért nem fogyott ki a mérnökségekről, mert a kereskedelmi partnerek – az erdélyi sóbányák – szívességi alapon szerződés nélkül is folyamatosan szállítanak a Közút vidéki telephelyeire. Informátoraink szerint elgondolkodtató, hogy miközben a területen dolgozó több ezer közutas megfeszített munkával igyekszik megfelelni a feladatának, akkor az épp a központosított beszerzések előnyei miatt létrehozott igazgatóság mulasztja el a szóróanyag beszerzését.
Meglepő fordulatot tartogat az időjárás