Nem sok esélye marad a nyáron felálló új kormányzatnak arra, hogy helyreállítsa a menetrendet a Hónig Péter miniszter vezetésével forgalomból kivont két tucat mellékvonalon – értesült lapunk. A vasúttársaságnál dolgozó informátorunk szerint a MÁV nem különített el pénzt a vonalak őrzésére, és nem kötött szerződést őrző-védő cégekkel. Mindezek következtében a forgalomszüneteltetés egyet jelent a vonal felszámolásával, mert ami mozdítható, azt az első héten elviszik, ami bontást igényel, azt csak a harmadik héten szedik szét a tolvajok.
Lapunk kérdésére a kommunikációs igazgatóság azt a választ adta, hogy a cég a személyszállítási közszolgáltatási kötelezettség alól szüneteltetett vonalakra őrzési tervvel rendelkezik, amelyet a korábbi, azonos jellegű őrzés-védelmi tapasztalatai alapján készített el. Ez a terv a széles körű társadalmi öszszefogásra, a területet védő egyéb rendvédelmi szervezetek, az önkormányzatok által működtetett városőri, településőri, mezőőri szolgálatok, helyi polgárőr szervezetek támogatására alapozva integrálja azokat, akik tudnak és akarnak tenni a vasútvonalak védelme érdekében lakókörnyezetükben. Mindezeken túl a MÁV Vasútőr Kft. központjában folyamatosan üzemel a vasúttal kapcsolatos bejelentések fogadására rendszeresített zöld- szám (06-80/204-811), amelyre várják az érdemi és segítő szándékú bejelentéseket. Az érintett, személyforgalom alól most szüneteltetett 25 vonal közül biztonsági szempontból prioritást kapott 8 olyan kiemelt vonal, amelyen a tehervonat-közlekedés fennmaradt, illetve a vonal más vasútvonalak mellett alternatív útirányként figyelembe vehető. A fent említett feladatok ellátásának költségei minimálisak, és nem haladják meg a tavalyi, azaz a 2009. évi őrzési ráfordításokat.
Informátorunk szánalmasnak nevezte a MÁV társadalmi összefogásra buzdító felhívását. Leszögezte, hogy az őrzéshez pénz kell, ami a válaszból kitetszően nincs, a személyzet pedig nem tartózkodik ott, hiszen épp azért küldték el őket, hogy csökkentsék a költségeket. Informátorunk szerint az elmúlt évben nőtt az üzembiztonságot veszélyeztető lopások száma, tehát az Vasútőrre való hivatkozás nem állja meg a helyét. A „járőrözés”, „vonalbejárás” azt jelenti, hogy hetente két alkalommal végigmennek a vonalon, ez pedig nem akadályozza meg a színesfémtolvajokat abban, hogy minden mozdíthatót elvigyenek.
Tömegkarambol az M7-esen Székesfehérvárnál