Őrzés nélkül a mellékvonalak

2010. 02. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem sok esélye marad a nyáron felálló új kormányzatnak arra, hogy helyreállítsa a menetrendet a Hónig Péter miniszter vezetésével forgalomból kivont két tucat mellékvonalon – értesült lapunk. A vasúttársaságnál dolgozó informátorunk szerint a MÁV nem különített el pénzt a vonalak őrzésére, és nem kötött szerződést őrző-védő cégekkel. Mindezek következtében a forgalomszüneteltetés egyet jelent a vonal felszámolásával, mert ami mozdítható, azt az első héten elviszik, ami bontást igényel, azt csak a harmadik héten szedik szét a tolvajok.
Lapunk kérdésére a kommunikációs igazgatóság azt a választ adta, hogy a cég a személyszállítási közszolgáltatási kötelezettség alól szüneteltetett vonalakra őrzési tervvel rendelkezik, amelyet a korábbi, azonos jellegű őrzés-védelmi tapasztalatai alapján készített el. Ez a terv a széles körű társadalmi öszszefogásra, a területet védő egyéb rendvédelmi szervezetek, az önkormányzatok által működtetett városőri, településőri, mezőőri szolgálatok, helyi polgárőr szervezetek támogatására alapozva integrálja azokat, akik tudnak és akarnak tenni a vasútvonalak védelme érdekében lakókörnyezetükben. Mindezeken túl a MÁV Vasútőr Kft. központjában folyamatosan üzemel a vasúttal kapcsolatos bejelentések fogadására rendszeresített zöld- szám (06-80/204-811), amelyre várják az érdemi és segítő szándékú bejelentéseket. Az érintett, személyforgalom alól most szüneteltetett 25 vonal közül biztonsági szempontból prioritást kapott 8 olyan kiemelt vonal, amelyen a tehervonat-közlekedés fennmaradt, illetve a vonal más vasútvonalak mellett alternatív útirányként figyelembe vehető. A fent említett feladatok ellátásának költségei minimálisak, és nem haladják meg a tavalyi, azaz a 2009. évi őrzési ráfordításokat.
Informátorunk szánalmasnak nevezte a MÁV társadalmi összefogásra buzdító felhívását. Leszögezte, hogy az őrzéshez pénz kell, ami a válaszból kitetszően nincs, a személyzet pedig nem tartózkodik ott, hiszen épp azért küldték el őket, hogy csökkentsék a költségeket. Informátorunk szerint az elmúlt évben nőtt az üzembiztonságot veszélyeztető lopások száma, tehát az Vasútőrre való hivatkozás nem állja meg a helyét. A „járőrözés”, „vonalbejárás” azt jelenti, hogy hetente két alkalommal végigmennek a vonalon, ez pedig nem akadályozza meg a színesfémtolvajokat abban, hogy minden mozdíthatót elvigyenek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.