Az Alkotmánybírósághoz (AB) fordul a napokban több száz vállalkozás részvételével megalakult Zöldkártyások Érdek-képviseleti Egyesülete (ZÉE). A szervezet azt várja a testülettől, hogy mondja ki, az alkotmánnyal ellentétes módon vonták össze a gépjárművek műszaki vizsgáztatását a környezetvédelmi felülvizsgálattal, s nem hagytak időt az új helyzetre való felkészülésre. A ZÉE azt szeretné, ha az Alkotmánybíróság az eredeti állapotot állítaná vissza. Ha nem járnak sikerrel, a szervezet tagjai demonstrációt szerveznek, emellett polgári peres úton kártérítést követelnének az államtól. Az érintett tárcák minisztereinek lemondását is követelik: a ZÉE szerint az át nem gondolt rendelet megalkotásával a közszolgák a rengeteg vállalkozást hoztak lehetetlen helyzetbe.
A rendelet szerint a műszaki vizsga és a környezetvédelmi felülvizsgálat összevonásával gyorsabb és olcsóbb lesz az ügyintézés. Valójában továbbra is fordulhat az autós zöldkártyás műhelyhez, mert ha a jármű tulajdonosa 30 napnál nem régebbi környezetvédelmi adatlapot visz a műszaki vizsgára, akkor a vizsgaállomás azt köteles elfogadni. Ugyanakkor szigorúbb lett a szabályozás, mert ha a gépkocsi bármilyen hiba miatt megbukik a vizsgán, oda a vizsgadíj, és még a helyszínt is csak saját felelősségére hagyhatja el az autós.
A Zöldkártyások leginkább azt nehezményezik, hogy a rendelet január elsejei bevezetését nem előzte meg a korábban alkalmazott hoszszabb, akár többéves türelmi idő. Ezzel pedig sok ezer vállalkozás léte kérdőjeleződött meg, sokan kénytelenek voltak bezárni, munkavállalóikat elbocsátani. A Nemzeti Közlekedési Hatóság úgy indokolta a lépést, hogy a vállalkozásoknak továbbra is módjukban áll környezetvédelmi vizsgálatot végezni. Ehhez azonban mintegy másfél millió forintos beruházást kell elvégezniük, amelynek megtérülése erősen kétséges. Somogyi Zsolt, a ZÉE elnökhelyettese lapunknak elmondta, hogy a rendelet előírja egy új szoftver (a Kökir), és fix IP-cím vásárlását, emellett az ISO-minősítést is meg kell szerezniük, valamint munkavállalóikat be kell iskolázniuk az új rendszer megtanulására. A Zöldkártyások egyébként nem is a zöldkártyának nevezett igazolólapot töltik ki, hanem a környezetvédelmi adatlapot, amely azonban nem egy vagy két évig, hanem csak 30 napig érvényes. Ez ugyanis arra szolgál, hogy az üzemben tartó a műszaki vizsgától függetlenül is igazolhassa motorja emisszióját. Ennek volna is értelme, hiszen a környezetvédelmi vizsgán való bukás után a műszaki vizsgát is le kell tennie az autósnak. A Zöldkártyások szerint azonban ez kevés ahhoz, hogy vállalkozásaikat életben tudják tartani. Somogyi Zsolt elmondta, hogy a 2443 vállalkozásból mindössze 8 jelezte, hogy folytatni kívánja a működést a fenti feltételekkel. A rendelkezés következtében 5000 álláshely szűnhet meg a szektorban.
Vita a kárrendezésről. A Magyar Biztosítók Szövetségének elnöke értelmetlennek nevezte azt a rendelkezést, amely előírja a karambolozott autók kötelező műszaki vizsgáját. – A legkevésbé sem a műszaki vizsga, hanem az zavarja a biztosítókat, hogy a törvény értelmében ezután minden javítást számlával igazoltan kell elvégeztetni – reagált erre Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke. A biztosítók eddig a javítási összeg 50–70 százalékát ajánlották a károsultnak készpénzben, aki ezt gyakran el is fogadta, ahelyett, hogy a biztosító kifizette volna – számlára – az egész javítást.
Egyértelműen vezet a Fidesz a többi párt előtt