Nem a Magyar Közútkezelő Nonprofit (MK) Zrt., hanem a hazai közúthálózat mehet hamarosan tönkre – mondta lapunknak az állami szervezet ügyeit jól ismerő informátorunk. Ezzel a Népszabadság február végén megjelent cikkére utalt, amely szerint csődbe mehet a MK Zrt., amiért nem sikerült időben szerződést kötnie a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtal (KKK) az útfenntartási feladatokat finanszírozó útpénztárról. Az MK pénztelenségének oka nem a szerződés hiánya – hangsúlyozta informátorunk –, hiszen a szerződés két állami szervezet között csak technikai jellegű probléma, amely hamarosan megoldódik. A KKK főigazgatója, Kerékgyártó Attila a közelmúltban azt nyilatkozta, hamarosan megkötik az útfenntartóval a szerződést. Az útpénztár tartalma ezek szerint rövidesen az MK rendelkezésére áll, csak az a kérdés, mennyi pénzt talál benne.
A kormány ugyanis a világgazdasági válságra hivatkozva már tavaly lényegesen csökkentette a közútfenntartásra fordítható összeget. Az útpénztár 101,5 milliárd forintos tervezett kerete 60,2 milliárdra csökkent. Ennek az indoka a szokásosnál nagyobb maradványtartási kötelezettség volt, ami csaknem 40 milliárd forintot tett ki. Többek között a finanszírozás csökkenése miatt távozott tavaly nyáron az MK előző vezérigazgatója, László Sándor.
A pénzhiányhoz társult a szokatlanul csapadékos tél. Egy szokványosnak mondható szezonban 70 ezer tonna sót juttatnak ki az utakra. Ezzel szemben most több mint 100 ezer tonna só fogyott. A kemény tél az MK kiadásain is meglátszik: november elejétől február közepéig lapinformációk szerint nagyságrendileg 8 milliárd forintot költöttek útszóró anyagokra – amelyek közül a sókészletek kis híján kifogytak – és hóeltakarításra. Az elmúlt kemény tél próbára tette a közutas szakembereket, akik a kritikus időszakokban is helytálltak. Azonban a burkolat töredezését nem lehet csak jó szándékkal megakadályozni. A hosszú tél és az elégtelen ráfordítások miatt a korábban megszokottnál lényegesen nagyobb tavaszi burkolatromlás várható. Mivel az MK költségvetését már a hómentesítés költségei is a tervezettnél jobban megterhelték, majdnem biztos, hogy a szokásos mértéken felüli kátyúzásra, burkolatjavításra nem jut elég pénz. Ezzel a magyar közúthálózat állapota ismét közelebb kerül a balkánihoz.
Tömegkarambol az M7-esen Székesfehérvárnál