Kátyútenger a hazai közutakon

2010. 03. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem a Magyar Közútkezelő Nonprofit (MK) Zrt., hanem a hazai közúthálózat mehet hamarosan tönkre – mondta lapunknak az állami szervezet ügyeit jól ismerő informátorunk. Ezzel a Népszabadság február végén megjelent cikkére utalt, amely szerint csődbe mehet a MK Zrt., amiért nem sikerült időben szerződést kötnie a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtal (KKK) az útfenntartási feladatokat finanszírozó útpénztárról. Az MK pénztelenségének oka nem a szerződés hiánya – hangsúlyozta informátorunk –, hiszen a szerződés két állami szervezet között csak technikai jellegű probléma, amely hamarosan megoldódik. A KKK főigazgatója, Kerékgyártó Attila a közelmúltban azt nyilatkozta, hamarosan megkötik az útfenntartóval a szerződést. Az útpénztár tartalma ezek szerint rövidesen az MK rendelkezésére áll, csak az a kérdés, mennyi pénzt talál benne.
A kormány ugyanis a világgazdasági válságra hivatkozva már tavaly lényegesen csökkentette a közútfenntartásra fordítható összeget. Az útpénztár 101,5 milliárd forintos tervezett kerete 60,2 milliárdra csökkent. Ennek az indoka a szokásosnál nagyobb maradványtartási kötelezettség volt, ami csaknem 40 milliárd forintot tett ki. Többek között a finanszírozás csökkenése miatt távozott tavaly nyáron az MK előző vezérigazgatója, László Sándor.
A pénzhiányhoz társult a szokatlanul csapadékos tél. Egy szokványosnak mondható szezonban 70 ezer tonna sót juttatnak ki az utakra. Ezzel szemben most több mint 100 ezer tonna só fogyott. A kemény tél az MK kiadásain is meglátszik: november elejétől február közepéig lapinformációk szerint nagyságrendileg 8 milliárd forintot költöttek útszóró anyagokra – amelyek közül a sókészletek kis híján kifogytak – és hóeltakarításra. Az elmúlt kemény tél próbára tette a közutas szakembereket, akik a kritikus időszakokban is helytálltak. Azonban a burkolat töredezését nem lehet csak jó szándékkal megakadályozni. A hosszú tél és az elégtelen ráfordítások miatt a korábban megszokottnál lényegesen nagyobb tavaszi burkolatromlás várható. Mivel az MK költségvetését már a hómentesítés költségei is a tervezettnél jobban megterhelték, majdnem biztos, hogy a szokásos mértéken felüli kátyúzásra, burkolatjavításra nem jut elég pénz. Ezzel a magyar közúthálózat állapota ismét közelebb kerül a balkánihoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.