Tízből nyolc vásárló ma már megnézi a termékek származását a csomagoláson, míg a magyarok háromnegyede tudatosan figyel arra, hogy hazai élelmiszer kerüljön a családi asztalra – állapította meg legutóbbi kutatásában a Szonda Ipsos. A felmérés rámutatott arra, hogy honfitársaink a korábbi évekhez képest egyre tudatosabban keresik a magyar termékeket a boltokban. Az alapvető élelmiszereknél különösen fontos ez a szempont a pékáruknál, a tojásnál, a baromfinál és más húskészítményeknél, valamint a tejtermékek esetében, míg a szeszes italoknál és az édességeknél számít a legkevésbé, hogy amit választunk, az belföldi legyen. A piackutató szerint egyetlen év alatt közel 40 százalékkal nőtt azoknak az aránya, akik figyeltek arra, hogy magyar termék kerüljön a kosárba. A gyümölcsöknél, zöldségeknél viszont jórészt még mindig az árcímkén múlik, hogy milyen árut vásárolnak az emberek.
A gazdakörök is megelégelték a hipermarketek uralmát, országos szervezetük rövid idő alatt országos hálózattá fejlesztette ki a szociálisbolt-hálózatot. A több mint száztagú üzletlánc hosszú évek óta elsőként tudta egységes értékesítői rendszerbe fogni a termelőket. Az elképzelés lényege az, hogy a gazdák közvetlenül a szociális boltokba szállítják be a termékeiket, és ezzel kiiktatják a viszonteladókat. Ez a megoldás egyrészt állandó piacot jelent az értékesítési gondokkal küzdő termelőknek, míg a vásárlók is garantált áron jutnak hozzá a magyar élelmiszerekhez, hiszen a boltok nem számolhatnak fel 20 százaléknál nagyobb árrést a beszállított élelmiszerekért.
A fővárosi Havanna lakótelepen néhány hete megnyílt a tanyasi áruk első boltja. A kezdeményezésnek ugyancsak az a célja, hogy a fővárosiak minőségi magyar élelmiszerekhez jussanak, a tanyán élők pedig értékesíteni tudják termékeiket. A Havannán található boltban egyelőre csak Bács-Kiskun megyéből származó portékákat árulnak, de a Magyarországi Tanyákon Élők Egyesületének segítségével az együttműködés kiterjedhet más térségek termelőire is. – Több pénz maradhat a magyar gazdaságban, ha a vásárlók a tanyasi árut választják, hiszen az ezekért kifizetett pénz nem a külföldi multikat gazdagítja, amelyek a nálunk megtermelt hasznukat kiviszik az országból – fejtette ki a Chladek Tibor, a bolt tulajdonosa, utalva arra, hogy a hazai termékeket népszerűsítő boltok haszonélvezője egyértelműen Magyarország.
Úgy tűnik, az egyéni kezdeményezések mellett időközben egyes nagyáruházak is rájöttek arra, hogy a vásárlókat a magyar terméket népszerűsítő kampánnyal is be lehet csalogatni az üzletekbe. Így például a Kaiser Food Kft. a napokban arra hívta fel a döntéshozók figyelmét, hogy törvénnyel állapítsák meg azokat a feltételeket, amelyek megvédik a magyar termékeket a silány minőségű, piacromboló árukkal szemben. Egyúttal az áruházlánc jelezte, hogy szigorúan magyar eredetű hústermékei mellé ezekben a napokban kokárdát ajándékoz a vásárlóknak, így hirdetve elkötelezettségét a hazai portékák iránt. Ugyancsak a hazai áruk reklámozását tűzte zászlajára a Spar-hálózat. Nemrég az üzletlánc egész éves kampányt indított, amelynek során magyar gyártók és beszállítók termékeit népszerűsítik. A Spar közleménye szerint ezzel a lánc hozzá kíván járulni több ezer munkahely megőrzéséhez is.
Menczer Tamás: Mi lesz így velünk?!