A finanszírozási nehézségekkel küzdő közútkezelő 2005 óta folyamatos átszervezéseken ment keresztül, amelyeknek eredményeként nem, vagy csak jelentős nehézségek árán képes megfelelni feladatainak. A korábban 19 megyei szervezetre tagolt társaságot központosították, országos, régiós és megyei döntési szinteket alakítottak ki. De nemcsak a felépítés változott, hanem a szakmai profil is. Míg korábban az út karbantartására, javítására fókuszáltak, s ennek megfelelően látták el az üzemmérnökségeket szakemberrel, géppel, technológiával, mára ezt a funkciót teljesen leépítették – mondta lapunk kérdésére Tabáni Tibor, a 2T Kft. ügyvezetője. A mai közút nem képes aszfaltot keverni, hengerelni, helyette fűnyírókat, cserjeaprítókat vásároltak. Tabáni szerint a közútkezelő első számú feladata az lenne, hogy a jó gazda gondosságával tartsa karban az utakat. Ha repedés keletkezik a felületen, azt kezelje, ha az útpadka megsüllyed, avatkozzon be, mert a letöredező peremek előbb-utóbb a burkolat megsemmisüléséhez vezetnek. Ehhez azonban technológiai háttér szükséges, keverőtelepek, gépek, szakemberek. Míg korábban a közútkezelő útkarbantartó tevékenységét beszállítók, szolgáltatók hálózata támogatta, többségében kis- és középvállalkozások – fejtegette Tabáni Tibor –, mára ezek a cégek jórészt munka nélkül maradtak. A Magyar Közút (MK) Nonprofit Zrt. átszervezésével ugyanis technológiai váltás is történt: felszámolták az útkarbantartó telepeket, s a megelőzés, aprólékos karbantartás helyett a szervezet áttért a tönkrement utak teljes burkolatcseréjére. Ez egyfelől azt jelenti a felhasználók számára, hogy az utak állapota gyors ütemben romlik, másfelől a közútkezelő szűkös forrásait a sokkal drágább teljes felújításra költi.
Az útépítő és karbantartó gépeket gyártó céget vezető Tabáni Tibor szerint létre kell hozni vagy újjá kell építeni az MK korábbi útkarbantartási hálózatát. Ennek gépesítésében fontos szerepet kell hogy betöltsenek az aszfaltkeverő telepek, amelyeket több megye közös határa közelében kellene felállítani. A szakember szerint fel kell újítani az olyan elfelejtett útkarbantartási technológiákat, mint az itatásos hengerlés, felületi bevonat, kavicsaszfalt, hiszen ezzel lehetne az úthálózat feljavítását leghatékonyabban elindítani. Az ehhez szükséges kis, közepes teljesítményű eszközöket pedig, véli a szakember, kizárólag magyar beszállítóktól érdemes beszerezni.
MÁV: kapuzárás előtti ötletek. Elkészült, de még fiókban marad a MÁV csoport két nagy egységbe való szétszervezésének a terve, mert nincs pénz a megvalósítására – nyilatkozta Andrási Miklós a Világgazdaságban. A vezérigazgató megfontolandónak nevezte, hogy a későbbiekben újból felépítsék az árufuvarozást – emlékezetes, a MÁV Cargót a cég eladta az osztrák állami Rail Cargo Ausztriának, és a cég megsínylette a saját áruszállító-kapacitás hiányát –, de nem feltétlenül a MÁV-on belül. Az áruszállításban különösen nagy előrelépés az lenne – mondta a vezérigazgató –, ha Magyarországot szemelnék ki uniós tranzitállamnak a széles nyomtávú vasút európai uniós kibővítésében gondolkozó kazah, orosz és kínai vasúttársaságok. Újra nekifut a MÁV Zrt. az áfa nélkül 83 milliárd forint becsült értékű GSM-R rádiókommunikációs rendszer megvalósításának – írta a Napi Gazdaság. Az Európai Unió hivatalos lapjában megjelent hirdetményből derül ki a beruházás becsült értéke. A lap szerint szerencsés lenne, ha mielőbb pont kerülne a jó ideje tartó közbeszerzés végére, mert nem veszne el a több tíz milliárd forintot kitevő uniós forrás. A Napi Gazdaság utalt arra, hogy a 2006-ban indult eljárás eredményét az egyik pályázó, a Kapsch-Nortel konzorcium megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, majd a MÁV érvénytelennek nyilvánította a pályázatot.
Tömegkarambol az M7-esen Székesfehérvárnál