Megtiltotta a szerződéskötést a Volánbusz Zrt.-nek a kínai buszgyártóval a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB). Bár a pályázat kiírója a tender újraértékelése után is a kínai King Long gyártóját hozta ki nyertesnek a Volánbusz Zrt. hatvan jármű szállítására kiírt hirdetményének közzétételével indult tárgyalásos közbeszerzési eljáráson. A történetnek még nincs vége, az Alfa Busz ugyanis újra a KDB-hez fordult.
Mint lapunk is beszámolt róla, a Volánbusz az ajánlatkérésben húsz alacsony belépésű, szóló autóbusz és negyven háromtengelyes, alacsony belépésű szóló autóbuszról kért ajánlatokat. A múlt év decemberi eredményhirdetéskor a Volánbusz érvénytelennek nyilvánította az Alfa Busz Kereskedelmi Kft. ajánlatát. A versenyben maradt két cég, a prágai székhelyű Viko s. r. o. és a kínai Xiamen King Long United Automative Industry Co. Ltd. közül az utóbbi lett a nyertes nettó 9,866 millió eurós ajánlattal.
Az Alfa Busz a KDB-hez fordult, amely hárommillió forintra bírságolta a Volánbuszt, és arra kötelezte, hogy értékelje a kizárt ajánlatot is. Ez megtörtént, de annak során a Volánbusz újra kizárta az Alfa Busz ajánlatát, és ismét a kínai gyártót hozta ki nyertesnek.
Átvizsgáltuk az újabb ajánlatokat, és meghökkentő adatokat találtunk a kínai pályázatban – mondta lapunk kérdésére Mogyoróssy Tibor, az Alfa Busz tulajdonosa. – Összességében azt mondhatom, hogy a pályázó városi busszal indult olyan tenderen, ahol városközi feladatra keresnek járműveket. Ezt mutatják, hogy az ülések távolsága a szükséges 68 helyett csak 65 centiméter, hogy a megengedett tengelyterhelés 7166 helyett 6300 kilogramm, valamint hogy a megadott abroncsokkal a szükséges 90 helyett csak 70 kilométer/órával haladhat a jármű. – Mogyoróssy szerint ha az ajánlatban szereplő kínai busz teljes terheléssel a megengedett legnagyobb sebességgel haladna, akkor nagy valószínűséggel felrobbannának az első abroncsai.
Érdekesség, hogy a Volánbusz legutóbbi döntésének indoklásában ugyanazt a kifogást jelölte meg, amely miatt az előző fordulóban kizárta az Alfa Buszt. A nem megfelelő fordulékonyságot azonban már akkor alaptalannak minősítette a Magyar Buszgyártók Szövetsége, amelynek álláspontja szerint az Alfa Busz ajánlata műszaki paramétereiben és árával is kedvezőbb volt a tender győztesének ajánlatánál.
Tömegkarambol az M7-esen Székesfehérvárnál