Elvágták Pakson a menekülés útját

A nagy leépítések közepette azon a vasútvonalon is leállította a közlekedést a MÁV, amelyiken nukleáris katasztrófa esetén ki kellene menekíteni a paksi atomerőműben dolgozó 3500-4000 embert. Az elhagyott pálya őrzését nem tudja biztosítani a vasúttársaság, a fémgyűjtők bármikor felszedhetik a síneket is.

2010. 04. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Példátlan helyzet állt elő a paksi atomerőműnél. A MÁV magára hagyta a Mezőfalva–Paks vonalszakaszt, amelyen keresztül az atomváros belső vasúti rendszere bekapcsolódhat az országos hálózatba. Ha fűtőanyagot kell szállítani az erőműbe, hét nappal előbb kell leadnia a megrendelést a vasúttársaságnak annak érdekében, hogy a személyzetet kivezényeljék. De mi van akkor, ha nincs hét nap az intézkedésre válság esetén?
„Katasztrófa esetén 3500-4000 ember kimenekítése válik szükségessé, amihez a vasúti kimenekítést 1500 főnként, 10 személykocsival Dunaföldvár, illetve Dunaújváros állomásra, az atomerőmű saját eszközeivel, vasúti személy-, illetve vontatójárművekkel, valamint személyzettel kívánja végezni. Várhatóan a riasztást követően két-három óra szükséges az erőműből történő induláshoz és a vasúti intézkedések megtételére” – áll a lapunk birtokába került MÁV-os dokumentumban. Vagyis vészhelyzetben legfeljebb két-három óra alatt kell kimenekíteni a több ezer dolgozót, és nincs idő a jelenlegi, egy hetet igénybe vevő intézkedésre.
*
Ráadásul a vasúti pálya fenntartását is veszély fenyegeti: ha egy éjjel a fémgyűjtők felszedik a síneket, senki nem tudja majd vasúton megközelíteni az atomerőművet.
A közlekedési tárca rendelkezése szerint tavaly decemberben 28 kis forgalmú mellékvonalon rendelték el a személyforgalom szüneteltetését. Néhány esetben szocialista politikusok – köztük Mesterházy Attila – lobbizására megkegyelmeztek egy-egy vonalnak. Senki nem emelte fel a szavát azonban a Mezőfalva–Paks vonalszakaszért, pedig minden felelős vezető tisztában lehetett vele, hogy az atomerőmű dolgozóinak kimenekítését, illetve a veszélyes szállítmányok ki- és bejuttatását az érvényes előírások szerint csak vasúton lehet lebonyolítani. Korábban az Országgyűlés döntött az atomerőmű bővítéséről is, amely ugyancsak elképzelhetetlen működő vasúti kapcsolat nélkül. Informátoraink szerint a vasúttársaság biztonsági szakemberei kérték a közlekedési minisztertől, hogy állítsa viszsza a személyforgalmat az érintett vonalon. A közösségi közlekedés reformjáért felelős miniszteri megbízott, Antali Károly a hírek szerint minősíthetetlen hangnemben söpörte le az asztalról az újraindítás kérdését. A vasúti szakemberek szerint a vonal üzemeltetése nem kerülne többe, mint az őrzése – ami azonban a személyszállításhoz hasonlóan szünetel.
A már idézett dokumentum szerint a Mezőfalva–Paks vonalszakaszon „a vagyonvédelem kockázatos”, a folyamatos őrzés fedezetét nem biztosították. Az iratban szerepel, hogy „a MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletág az atomerőműben bekövetkező katasztrófahelyzet esetében két technológiát dolgozott ki. Egyiket szolgálatszüneteltetésre, másikat pedig szolgálat biztosításakor.” Sajnos azóta roszszabb a helyzet – mondta informátorunk. Már csak a szolgálat szüneteltetésekor használatos eljárást lehet alkalmazni. Bonyolítja a helyzetet, hogy „a kimenekítő vonatnak kiutalt menetvonallal kell rendelkeznie”, azaz pályahasználati engedélyt kell kapnia, nem beszélve arról, hogy közlekedéshatósági engedélyezésen is át kell esnie. De ezzel még nincs vége: „a kiégett fűtőelemek szállítása során esetlegesen bekövetkezendő vasúti baleset – kocsifelborulás stb., a kocsi, valamint a konténer nagy tömege – helyreállításához a MÁV nem rendelkezik a szükséges eszközökkel.”
A MÁV biztonsági szakemberei kérdésekkel fordultak a közlekedési tárcához: Hogyan lehet a kimenekítő szerelvényt elindítani, ha az időpontja váratlan és néhány órán belül el kell indítani? A pálya használhatatlansága esetén mikor és ki tájékoztatja a Paksi Atomerőmű Zrt.-t? Hogyan oldják meg az elhagyott szolgálati helyek és a vasúti pálya felügyeletét? A jogos és logikus kérdésekre mind a mai napig nem érkezett válasz a közlekedési minisztertől.

Tender kormányváltás közben. Informatikai szolgáltatásokat vásárol a MÁV-Start Zrt. nyílt közbeszerzési eljárás keretében. A legutóbbi Közbeszerzési Értesítőben megjelent felhívás szerint a MÁV személyszállító társasága ajánlatokat vár a végfelhasználói informatikai eszközök és a központi informatikai eszközrendszerek üzemeltetésére, karbantartására, felhasználói támogatás nyújtására, valamint az ezekhez kapcsolódó eseti feladatok ellátására. Az egyéves időtartamú szerződésben a vállalat rögzítené az átalánydíjas, illetve az ezekhez kötődő opcionális eseti szolgáltatást is. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.